Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #1 Skrevet 17. januar 2017 Mitt barn skal utredes på BUP nå, går på barneskolen. Mistanke om Add/ADHD. Barnet kommer til å måtte være borte fra klassen innemellom, da vi ikke alltid kan få time etter skoletid. Læreren er selvfølgelig orientert og inne i saken. Og barnet vet godt at vi trenger hjelp i familien til å få dette bedre til, samt noen få foreldre vi stoler helt på. Jeg lurer på om dere som har vært gjennom en slik prossess kunne gi noen tips om hva man går ut med i en slik situasjon? Til de andre barna? Barnet vil få spørsmål fra de andre barna om hvor hen har vært de timene hen er borte fra skolen osv. Hva ville være en fin ting å si? Og når når en diagnose evt. er på plass, informerte dere barna/ foreldre i klassen? HI Anonymous poster hash: 46040...2b8 Anonymous poster hash: 46040...2b8
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #2 Skrevet 18. januar 2017 "X har vært på time hos en spesiell skoledoktor som prøver å finne ut hvorfor X syns det er så vanskelig å samle tankene/ sitte stille" el lign. Det er begrenset hva andre barn i klassen trenger av info, hvis det ikke er noen episoder de har reagert på allerede, som typisk er tegn på den diagnosen dere frykter. Anonymous poster hash: 785e6...c64
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #3 Skrevet 18. januar 2017 Det er bare å svare at barnet har vært hos legen. Jeg har et barn med Aspergers og ADHD. Bup informerte alle foreldre i forbindelse med et foreldemøte. Så informerte de barna i klassen dagen etter det. Jeg valgte å ikke være på foreldremøte, jeg ville at de andre foreldrene skulle kunne spørre om ting fritt + at det hadde blitt for emosjonelt for meg. Barnet var heller ikke til stede når klassen ble informert. Åpenhet har vært utelukkende positivt for oss!! Folk forsto barnet på en helt annen måte og han ble mer inkludert Anonymous poster hash: a3a5c...bf7
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #4 Skrevet 18. januar 2017 Bare si at han har vært hos legen. Synes ikke andre barn har rett til noen forklaring a la den over med skoledoktor. Hvis de konkluderer med at alt er normalt, er det dumt om alle vet at han har vært utredet. Heller ikke sikkert at dere ønsker å være åpne om diagnosen hvis barnet får en.. Barnet vårt ønsket ikke åpenhet og det har gått helt fint. Anonymous poster hash: faa49...e1d
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2017 #5 Skrevet 18. januar 2017 Bare si at han har vært hos legen. Synes ikke andre barn har rett til noen forklaring a la den over med skoledoktor. Hvis de konkluderer med at alt er normalt, er det dumt om alle vet at han har vært utredet. Heller ikke sikkert at dere ønsker å være åpne om diagnosen hvis barnet får en.. Barnet vårt ønsket ikke åpenhet og det har gått helt fint. Anonymous poster hash: faa49...e1d Godt at det har fungert for dere 😊 I de tilfellene der barnet har en påfallende oppførsel, ikke forstår de sosiale kodene eller er intens anbefaler jeg åpenhet. Mange ender opp med å bli utestengt og mobbet, fordi andre barn trekker seg unna. Da vil de få et helt annet syn på barnet. Anonymous poster hash: a3a5c...bf7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå