Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #1 Skrevet 17. januar 2017 Har en ettåring her som kun kan si mamma og pappa. Mest pappa i tillegg sier han "ne ne ne ne ne" og smiler for å herme etter de gangene jeg løper etter han og tøyser med å si neineineineinei. Bortsett fra det kan han ingen ord. Han babler mye, og jeg antar han forstår mye mer enn han sier (feks: han responderer raskt med å snu seg mot meg med åpen munn hvis jeg spør "vil du ha en bit til?" eller "vil du smake?". Eller hvis jeg tuller og sier "nååå kommer mamma og tar deg", så hyler og ler han og "stikker av"), men lurer likevel på om han ligger et stykke bak på det verbale? Har to ettåringer til i familien (ene er en mnd eldre, andre er kun et par dager eldre), begge de sier feks tydelig Hei når de møter folk, og kan enkle ord som "tøst" (tørst/drikke), "is" (vel, vår har ikke fått noe særlig is så antar vi ikke har lagt opp til at han skal kunne det ordet), ja, nei, etc.. Anonymous poster hash: a4cb4...8b4
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #2 Skrevet 17. januar 2017 Veldig vanlig. Anonymous poster hash: 130ce...2eb
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #3 Skrevet 17. januar 2017 Med min første trodde jeg at hun skulle prate da hun var ett år, men det var ikke mange ordene hun kunne da. Anonymous poster hash: 02920...9d9
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #4 Skrevet 17. januar 2017 Temmelig stor forskjell på en på 12 mnd og en på 23 mnd. Normalen i utvikling i den alderen er stor. Min ene snakka med lange setninger fra 15mnd, mens den andre ikke satte sammen to ord før nærmere 23 mnd. Anonymous poster hash: c8de4...0ad
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #5 Skrevet 17. januar 2017 Barnet kommuniserer jo. Det er det viktigste. Min fetter "sparte" opp alle ordene til han nesten var 3. Men han skjønte hva vi sa. Og svarte med nikk og mimikk. Anonymous poster hash: 786ae...92e
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #6 Skrevet 17. januar 2017 Helt vanlig. Datteren min snakket mye da hun var 1 år, sønnen min var to før han sa mer enn to-tre ord. Anonymous poster hash: bee30...766
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #7 Skrevet 17. januar 2017 Forståelsen er viktigere enn ord. Har selv en på 24 mnd som sier hele ti ord. Kommer 1—2 nye hver dag. Helt normalt. Anonymous poster hash: 6a253...4a8
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #8 Skrevet 17. januar 2017 Takk for svar dere spørsmålet ble trigget av at jeg var inn på goboken-brukeren min og fikk opp info om ettåringer og utvikling. Der stod det listet opp mye rart gjennomsnittet allerede kan, som min gutt ikke kan. Ble litt urolig. Tenker at jeg kanskje ikke er flink nok til å snakke med han. Prøver lese bøker og snakke om tingene på bildet, og når jeg fokuserer på det så snakker vi også om lekene hans eller andre ting.. Men plutselig innser jeg at jeg feks har skiftet bleie på han eller komt halvveis i måltidet uten å egentlig ha snakket noe særlig med han.. Får dårlig samvittighet, er jo ikke det at jeg ikke er tilstede og tenker på andre ting enn han, er bare at jeg kanskje blir litt for fokusert på det jeg gjør (som å vaske godt nok eller feste bleia riktig ). Under lek prater jeg mer med han men da mest under rolig lek.. Andre ganger bare herjer vi og hyler og ler, og det bidrar neppe til språkutvikling Anonymous poster hash: a4cb4...8b4
Roheryn Skrevet 17. januar 2017 #9 Skrevet 17. januar 2017 Min yngste er 17 mnd og sier kun bapp (pappa) og mamamama (mamma, stort sett i anklagende tonefall), samt der og hei og en lyd som muligens forestiller storesøsters navn. Ellers har han en lyd for tittei når vi leker borte-tittei. Foruten deh! (Der/den) er ingen av ordene særlig mye brukt. Men han forstår ALT og har kunnet ta ganske avanserte beskjeder i flere mnd. Han er nok en ordsamler som plutselig begynner å snakke masse. Søstra var motsatt - de første ordene kom tidlig og hun bablet enormt mye (med trøndersk tonefall 😂), men det kom liksom ett og ett ord med langt i mellom og totalt sett var hun nok snarere i nedre normalområde for språkutvikling. Han her babler ikke heller, men han peker og har en enormt talende mimikk. Det er mye lettere å kommunisere med ham en det var med søstra... Begge deler er forøvrig helt innafor, sier både bhg og helsesøster.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #10 Skrevet 17. januar 2017 Min yngste er 17 mnd og sier kun bapp (pappa) og mamamama (mamma, stort sett i anklagende tonefall), samt der og hei og en lyd som muligens forestiller storesøsters navn. Ellers har han en lyd for tittei når vi leker borte-tittei. Foruten deh! (Der/den) er ingen av ordene særlig mye brukt. Men han forstår ALT og har kunnet ta ganske avanserte beskjeder i flere mnd. Han er nok en ordsamler som plutselig begynner å snakke masse. Søstra var motsatt - de første ordene kom tidlig og hun bablet enormt mye (med trøndersk tonefall 😂), men det kom liksom ett og ett ord med langt i mellom og totalt sett var hun nok snarere i nedre normalområde for språkutvikling. Han her babler ikke heller, men han peker og har en enormt talende mimikk. Det er mye lettere å kommunisere med ham en det var med søstra... Begge deler er forøvrig helt innafor, sier både bhg og helsesøster. Haha min også har et anklagende tonefall når han sier mamma men jeg får stort sett bare høre han si mamma når det er noe som IKKE er greit men når han derimot hører pappan komme inn døra etter jobb så først hvisker han og deretter øker volumet "pappa...paappaaa...PAPPA!" Anonymous poster hash: a4cb4...8b4
skinnfilla Skrevet 17. januar 2017 #11 Skrevet 17. januar 2017 Veldig forskjellig hva de kan si. Min yngste datter er nå 14 mnd og sier: mamma,pappa,æsj,jaja,pus,lys,mer,nam, Ball,hysj,eess(hest)memme(Mia). Min Nr 2 snakket ikke noe særlig før 18 mnd,men da kom det fort og mye på en gang😆 Første sa der da hun var 15 mnd, og etter det kom alle ord. 3ordsetninger som:mamma sitte der ,før 18 mnd.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #12 Skrevet 17. januar 2017 Helt vanlig. Anonymous poster hash: 23d5f...040
Mononoke Skrevet 17. januar 2017 #13 Skrevet 17. januar 2017 Ikke bekymre deg, men dere kan fokusere på å bade han i ord. Sett ord på alt sammen, det dere gjør, ser, hva han vil og hva han er opptatt av. Bruk enkle ord, og konstanter fremfor å spør. Datteren sa kun mamma, pappa, hei og der ved 1 år, og var treig lenge med å prøve ut ord og sånt. Hun forstod tydelig alt som ble sagt, men laga mest lyder tilbake. I høst var hun tydelig frustrert over saken selv, da var hun 2.5 år. Så vi søkte hjelp hos ppt i samråd med bhg. I mellomtiden fokuserte vi på det jeg skrev til deg. Og det har løsnet veldig hos henne. Hun hover seg ut i det og prøver nye ord hver dag, og nå prater hun så smått i setninger. Det er ikke alt vi forstår, men det skjer noe nytt hver dag, så det blir.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå