Gå til innhold

Dere som har erfaring med ungdom som skulker.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har verdens fineste datter på 14år. Hun sliter med depresjon og selvbilde. Dette har hun gjort i 2-3år og hvor ting ble værre etter oppstart på ungdomskolen.

Hun gikk igjennom mobbing på barneskolen. Etter det så opplevde vi mer å mer skoleverging. Vi fikk henne i vei men det pga tett skole / hjem samarbeid.

Nå opplever vi problemer med skulking. Hun sier hun føler seg ensom og usynlig, hun klarer med andre ord ikke å tilpasse seg. Det er sårt og vondt å høre at hun sier at hun gruer seg for å dra på skolen. Vi prøvde skolebytte etter ønske fra henne, ting forandret seg ikke.

Vi har kontakt med skolen og har hatt par samtaler. Selv så fortsetter hun å skulke. Hun skulker ca 2-4 ganger per mnd.

Det jeg lurer på er, hvordan tiltalk prøvde dere og hjalp det? Hvilke alternativer har vi? Skole er jo noe hun må gå.

Anonymous poster hash: df9bf...1c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har datter med depresjon jeg også. Måtte sette hardt mot hardt og bli streng. De tåler det. Jeg ble rasende og sa at hvis hun ikke går på skole, så får hun ikke grunnlag for resten av livet sitt og det er dumt å la en ungdomsdumhet ødelegge hele fremtiden. Så koblet jeg inn bup og ppt og helsesøster. Hver dag hun ikke kom på skolen, fikk jeg telefon og hun ble til slutt tvunget til å tilpasse seg. Dette er en situasjon hun skal møte mye i livet, så man kan ikke ta på henne med silkehansker

Anonymous poster hash: d3faa...1f1

Skrevet

En i familien drev å skulket på ungdomsskolen. Noe som igjen tilslutt gikk utover karakterene, så han kom ikke inn på den vgs han ønsket. Kom inn på andre valget, men droppet ut etter 1/2 år. Dette er nå 3 år siden. Han gjør ingenting nå, og har havnet i feil miljø. Så det røykes mye hasj 😞

Anonymous poster hash: ee75d...42c

Skrevet

En i familien drev å skulket på ungdomsskolen. Noe som igjen tilslutt gikk utover karakterene, så han kom ikke inn på den vgs han ønsket. Kom inn på andre valget, men droppet ut etter 1/2 år. Dette er nå 3 år siden. Han gjør ingenting nå, og har havnet i feil miljø. Så det røykes mye hasj 😞

Anonymous poster hash: ee75d...42c

Dette hjalp nok HI veldig mye.

At barn/ungdom føler seg usynlig på ulike arena er desverre ikke uvanlig. Trist å høre at hun har blitt mobbet, og sliter med å tilpasse seg.

Det er gjort kvalitativ forskning på dette- dog med avbrudd i videregående skole- men tenker at du kanskje kan se noen likhetstegn og muligens få noen tips til hvordan gå frem, og ikke minst- hvordan ikke gå frem. Klarte ikke linke til artikkelen nå, men om du googler "jeg var ganske usynlig" finner du den.

Å tvinge en ungdom kan funke om det gjelder latskap, men ikke når det gjelder mobbing som grunn.

Anonymous poster hash: bb1f8...cee

Skrevet

Veldig tett samarbeid med skole er en forutsetning. Gjerne hs og ppt også.

Anonymous poster hash: 10bdc...ca5

Skrevet

Hun går alt hos psykolog. Har IOP der hun har tilrettelegging og eksta hjelp i enkelte fag.

Får beskjed fra lærerene med engang når hun skulker så både jeg og skolen er på henne. Hun har fortalt at hun i enkelte tilfeller har sittet på do og at hun gråter seg i søvn fordi hun gruer seg til å dra på skolen.

Det skjærer i meg å vite hvor vondt hun har det samtidig som jeg må fortelle henne at det finnes ingen fritak fra skolen. Hun lyser alltid opp i ferier. Hun er venn med par stk i klassen men føler at hun aldri er inkludert selv om. Hun føler at hun er i veien mer enn at de ønsker henne der.

Helsesøster tror jeg ikke er noe nytte , ihvertfall ikke som psykologen ikke kan bedre.

HI

Anonymous poster hash: df9bf...1c3

Skrevet

Vi får god hjelp og oppfølging av ppt, men hun er "bare" 12 år. Gruer meg til ungdomsskolen. Hardt mot hardt som hun over her sier fungerer IKKE for mitt barn.

Anonymous poster hash: 5a734...618

Skrevet

Jeg hadde det slik på VGs. Skulket alle timer jeg maktet. Stakk av til en annen skole, og fikk venner der. Følte meg så fri! Så fantastisk fri! Fra mobberne, lærere, depresjon! Alt! I dag er jeg annen. Skipper aldri jobb, og var lite borte fra høgskole og universitet. jeg var redd. Det hadde blitt en vane, og alle visste at jeg var hun som skulket alt!

Er å bytte skole en mulighet? Nye venner? Flytte? Hadde jeg fått byttet skole eller flyttet, tror jeg nok jeg hadde fullført vgs på den planlagte tiden. I stedet måtte jeg ta opp masse dag og starte "på nytt" da jeg var ferdig. det var en nedtur.

Anonymous poster hash: cb2b6...4f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...