Gå til innhold

Dere som har fått ung ufør 🌸

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei ! Jeg ble skadet i bilulykke før jeg var 26 år,sliter med sterke smerter 24/7. Alikevel fikk jeg avslag på ung ufør.Jeg skal klage,men jeg bare undrer på hva som feiler andre som har fått det innvilget?

Anonymous poster hash: ce0d6...429

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei ! Jeg ble skadet i bilulykke før jeg var 26 år,sliter med sterke smerter 24/7. Alikevel fikk jeg avslag på ung ufør.Jeg skal klage,men jeg bare undrer på hva som feiler andre som har fått det innvilget?

Da klager du. Skaff dokumentasjoner. Ble du ufør?

Anonymous poster hash: 05774...fd5

Skrevet

Klag før fristen går ut. Ta det gjerne med en advokat som har ufør og trygderett som sitt felt. Advokaten vil se kjapt om du har noe å gå på. Lykke til! Er midt i dette selv med advokat som har sendt inn anke for meg.

Anonymous poster hash: 8eb13...431

Skrevet

Takk for svar 😊jeg har vært ufør i 2 år.på en måte helt siden ulykken,men siden jeg er ung så har jeg gått på aap.De har aldri vært vrange de på NAV.

I begrynnelsen sto det at jeg måtte ha medfødt hjertefeil,blind eller døv for å få ung ufør.Det er visst ikke alvorlig nok å ha migrene 27 dager i mnd og sengeliggende pga andre skader.

Jeg har en advokat heldighvis.

Skrevet

Trodde ung ufør gikk på når man ble syk og ikke kunne jobbe mer? Ikke på hvilken sykdom,

Anonymous poster hash: fed44...70b

Skrevet

Trodde ung ufør gikk på når man ble syk og ikke kunne jobbe mer? Ikke på hvilken sykdom,

Et av kriteriene er å bli syk før man er 26 år.Jeg var 23 da jeg fikk en trailer i fleisen.Så det fikk jeg godkjent.de sendte meg ikke ut i arbeidstrening engang.

Selvom jeg ikke er blind som eksempelet, så er jeg sengeliggende hver dag og fått livet snudd på hodet. Er det bare døve og blinde som de skrev som eksempler, er det ikke så mange som får ung ufør

Skrevet

Hm.. jeg skal snart søke om uføre, og forventet å få ung ufør (om jeg overhode får det godkjent da) pga jeg ble syk som 23 åring. Med hjertesykdom.

Skrevet

Det er krav til varighet også. Hvis det er en sjanse for at man kan bli frisk/friskere fra sykdommen man fikk før man fylte 26 så får man avslag.

Anonymous poster hash: 99627...363

Skrevet

Høres ut som både hi og du med hjertesykdom får dekket ung uføre, dere må bare søke igjen.

Det er dessverre en ukultur i nav at man sjeldent får godkjent på første forsøk... Husk nok dokumentasjon på at skade/sykdom har gjort at dere ikke kunne jobbe før dere fylte 26 år.

Anonymous poster hash: 2223a...50e

Skrevet

Jeg fikk ung ufør fordi jeg er døv og blind på høyre side og har Cerebral Parese.

Har vær 100% ufør fra jeg var 16 år men fikk ikke ung ufør før jeg var 32 år.

Skrevet

Det er krav til varighet også. Hvis det er en sjanse for at man kan bli frisk/friskere fra sykdommen man fikk før man fylte 26 så får man avslag.

Hvor lang varighet da ? Jeg har vært syk i 7 år nå, og blir stadig verre. Gått på aap i 6 av årene.

Skrevet

Hvor lang varighet da ? Jeg har vært syk i 7 år nå, og blir stadig verre. Gått på aap i 6 av årene.

Det er snakk om fremtidig varighet. Dvs uten utsikter til bedring, noensinne.

Skrevet

Det er snakk om fremtidig varighet. Dvs uten utsikter til bedring, noensinne.

Jeg har vært hjerteoperert , gått på medisiner osv. Legene har ikke behandling for meg pga komplisert sykdom (som er medfødt, men først brøt ut i voksen alder). Så har ikke fått noe håp om at jeg kommer til å bli frisk.

Skrevet

Jeg har vært hjerteoperert , gått på medisiner osv. Legene har ikke behandling for meg pga komplisert sykdom (som er medfødt, men først brøt ut i voksen alder). Så har ikke fått noe håp om at jeg kommer til å bli frisk.

Høres alvorlig nok ut også, så da er det rart om du ikke får det innvilget. Men man vet aldri, NAV har sin helt egne logikk av og til, så det er greit å være forberedt på det meste.

Selv har jeg ung ufør pga psykisk diagnose. (Medfødt og uhelbredelig.) Så det at det bare er blinde og døve som får det stemmer i alle fall ikke.

Skrevet

Høres alvorlig nok ut også, så da er det rart om du ikke får det innvilget. Men man vet aldri, NAV har sin helt egne logikk av og til, så det er greit å være forberedt på det meste.

Selv har jeg ung ufør pga psykisk diagnose. (Medfødt og uhelbredelig.) Så det at det bare er blinde og døve som får det stemmer i alle fall ikke.

Er i grunnen forberedt på at det blir vanskelig uansett . Etter hvordan de allerede er med tanke på saken min 🙄 Men jeg gir meg ikke :)

Skrevet

Broren min er født døv men ikke ufør. Han er sivilingeniør og han er i full jobb. Så man blir ikke automatisk ufør som døv. Bare for å ha det sagt :)

Klag og lykke til! 💪

Anonymous poster hash: d6225...4a8

Skrevet

Hva er forskjellen på ufør og ung ufør? Høyere utbetaling?

Anonymous poster hash: 6d383...996

Skrevet

Hva slags hjertrfeil har du? Jeg har også en medfødt hjertefeil som ble oppdaget i voksen alder. Måtte ha en åpen hjerteoperasjon. Fikk innviglet ung ufør uten problemer.

Anonymous poster hash: 227ca...792

Skrevet

Hva slags hjertrfeil har du? Jeg har også en medfødt hjertefeil som ble oppdaget i voksen alder. Måtte ha en åpen hjerteoperasjon. Fikk innviglet ung ufør uten problemer.

Har problemer som gjør at jeg går med konstant høy puls og uregelmessig rytme . Som igjen fører til at jeg alltid er utslitt, svimmel og kvalm .

Skrevet

Har problemer som gjør at jeg går med konstant høy puls og uregelmessig rytme . Som igjen fører til at jeg alltid er utslitt, svimmel og kvalm .

Jeg har selv de plagene. Har noe som heter venstre grenblokk. Og plages med ekstrasystoler og høy puls. Men med rette medisiner er plagene mye bedre.

Tar noen som heter sotalol. Har du prøvd de?

Hos meg kan de desverre ikke svi spor i hjertet grunnet mye arrvev etter operasjonen. Har du blitt vurdert for det?

Skrevet

Hva er forskjellen på ufør og ung ufør? Høyere utbetaling?

Anonymous poster hash: 6d383...996

Har man ikke noe særlig grunnlag for uføretrygd (det er jo ca 66% av gjennomsnittslønn før du ble syk) så får du en minstesats. Minstesatsen er høyere for de som blir ufør unge, siden de ikke har rukket å tjene seg opp noe særlig grunnlag for trygd.

Anonymous poster hash: ea2e9...88c

Skrevet

Det er ikke bare alderen som teller, grunnen til at du er ufør må også være "alvorlig og varig", det er her tolkingen til nav kommer inn i bildet. 

Søsteren min f.eks er delvis ufør pga psykiske skader (ptsd eller misbruk og angst), men hun får ikke ung ufør fordi man ikke kan garantere at hun aldri vil bli bedre. Altså er det ikke varig nok, det er en viss sjanse for at hun en eller annen gang i livet blir bedre...

Regelen er slik:

For å få innvilget rettigheten som ung ufør må din inntektsevne ha blitt varig redusert før du fylte 26 år, på grunn av alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert.

http://www.dinerstatning.no/nyheter/slik-f%C3%A5r-du-innvilget-uf%C3%B8retrygd-med-rettigheter-som-ung-uf%C3%B8r

Anonymous poster hash: ea2e9...88c
Skrevet

Jeg har selv de plagene. Har noe som heter venstre grenblokk. Og plages med ekstrasystoler og høy puls. Men med rette medisiner er plagene mye bedre.

Tar noen som heter sotalol. Har du prøvd de?

Hos meg kan de desverre ikke svi spor i hjertet grunnet mye arrvev etter operasjonen. Har du blitt vurdert for det?

Ja har prøvd de medisinen og en del andre. Resultatene på alle har vært ennå mer ujevn puls og variasjon fra ekstremt lav puls til høy puls. Så jeg har måtte slutte relativt kjapt på de. De har forsøkt to ganger å svi vekk den delen de vet lager problemet , men den ligger helt tett oppå sinusknuten , så nå våger de ikke å prøve mer 😞

Skrevet

Jeg har dette unge uføretillegget på min aap-ytelse.

Diagnose er/var depresjon, bipolar, pstd - ish (kommer an på hvilken behandler man for øyeblikket har). 

Er i dag i utdannelse og på vei ut i jobb. Men, siden jeg nå er 32 år, og halveis i en bachelor, så vil min opptjeningsevne når det kommer til pensjon jo ha vært lav i forhold til friske. Utjamningsstønad trur jeg det er ment å være. Utjamne forskjeller mellom fattige og rike.

Anonymous poster hash: 7fc9e...0e8
Skrevet

Jeg har sosial angst. Men ingen har ønsket å løfte en finger for å hjelpe meg, så da fikk jeg til slutt ung ufør. Og jo, jeg går på ung ufør. Og ja, det eneste som "feiler" meg er sosial angst - som er blitt så alvorlig med årene fordi jeg aldri har fått noen hjelp at det nå er blitt en personlighetsforstyrrelse (engstelig/unnvikende personlighetsforstyrrelse).

Anonymous poster hash: a82cb...1fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...