Gå til innhold

Ang D-vitamin og graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det farlig og ta for mye? Jeg er 4 mnd på vei. I kapslene fra apoteket står det at de inneholder 20 ug- 400 % av refwranseverdi. Er ikke dette lite? Skal taes en hver dag. Gått på de i 5 mnd. Merker ikke forskjell enda.

Anonymous poster hash: 22e05...120

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal veldig mye til å ta for mye D-vitamin. Vitamin D er noe de fleste har problemer med å få nok av. Det mest effektive er å få det fra sollys, men vi i nord har ikke alltid det privilegiet. 20 ug er ingenting. Jeg tar tran og d3-dråper daglig. 1 dråpe D3 tilsvarer 218 IE og jeg tar 5 dråper daglig. Det har vært snakk om at den anbefalte dosen for vitamin D skal økes, ikke uten grunn.

Anonymous poster hash: ffcc9...706

Skrevet

Har du fått påvist lite D-vit., Hi?

Om man har normale verdier i utgangspunktet er 20µg minimum dagsdose for gravide. Har man en mangel eller lave verdier i utgangspunktet vil man trenge større doser.

Og som nr. to sier, det snakkes stadig om at anbefalt daglig dose av D-vit. skal økes.

Anonymous poster hash: d4d4c...892
Skrevet

Har du fått påvist lite D-vit., Hi?

Om man har normale verdier i utgangspunktet er 20µg minimum dagsdose for gravide. Har man en mangel eller lave verdier i utgangspunktet vil man trenge større doser.

Og som nr. to sier, det snakkes stadig om at anbefalt daglig dose av D-vit. skal økes.

Jeg har lavt nivå. Men ikke veldig lavt. Litt under nedre grense. Synes 20 høres så lite ut. Er ikke mye dagslys om dagene heller...

Skrevet

Jeg har lavt nivå. Men ikke veldig lavt. Litt under nedre grense. Synes 20 høres så lite ut. Er ikke mye dagslys om dagene heller...

Husker du verdiene som ble målt?

Om du har for lave verdier er 20 µg daglig for lite, til og med ut fra myndighetenes anbefalinger, noe din lege burde visst.

20 µg daglig er minste minimum for å hindre mangeltilstand under graviditet - hvis man har normale verdier i utgangspunktet, noe du ikke hadde.

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt 60-80 µg en periode - og byttet lege.

Legen du har er ikke god nok, og burde også ha retestet verdiene dine etter 1-2 måneder på tilskudd.

Altfor dårlig av legen!

Skrevet

Husker du verdiene som ble målt?

Om du har for lave verdier er 20 µg daglig for lite, til og med ut fra myndighetenes anbefalinger, noe din lege burde visst.

20 µg daglig er minste minimum for å hindre mangeltilstand under graviditet - hvis man har normale verdier i utgangspunktet, noe du ikke hadde.

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt 60-80 µg en periode - og byttet lege.

Legen du har er ikke god nok, og burde også ha retestet verdiene dine etter 1-2 måneder på tilskudd.

Altfor dårlig av legen!

Takk for et godt svar! Jeg har spurt legen om ikke vi skal sjekke snart. Men han er sløv. Ikke rart jeg ikke synes det har hjulpet noe iallefall😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...