Gå til innhold

Endre på kostholdet til ettåring - tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en ettåring som brått har bestemt seg for at nå vil han ikke ha kveldsflaska lenger (nan2). Greit nok det, han har rundet ett år, og spiser fire måltider fast føde hver dag.

Problemet er at han er så småspist. Har prøvd å få han til å spise flere mellommåltider men da kutter han ytterligere ned på mengden i neste måltid, så han får ikke i seg noe mer av det. Han går opp i vekt som han skal men det er bare såvidt. Hadde problemer med reflux så første mndene var det en kamp for å få han opp i vekt så han har hele det første året vært litt tynn.

Han får grøt ca kl 1730 og legger seg kl 19. Hittil har han fått kveldsflaske (120ml Nan2) 1845. Vi kan ikke gi grøten senere (nærmere leggetid) for da våkner han mange ganger på kvelden og sliter med å sovne igjen. Men uten flaska våkner han kl 2-3 og roer seg ikke før han har fått mat.

Så da lurer jeg på om det er noen som har tips til hva vi kan gi han som erstatning for melka? Har selvsagt prøvd brødskive men han ville bare ha en liten bit :P

Anonymous poster hash: f1be0...e7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avokado er mettende, samme er banan:)Smoothie med havregryn og egg i f eks? Får min noe med sugerør i så drikker han som bare det. 

Anonymous poster hash: 4a2df...9f1
Skrevet

Prøvd å gi velling på flaske? Nestlé har noen som er veldig ok :)

Anonymous poster hash: 3f373...08e

Skrevet

Har dere prøvd velling?

Hva med en næringsrik smoothie som i tillegg til frukt/bær inneholder f.eks avocado, egg, olje for mer fett, kalorier og metthet.

Men har du prøvd brødskive bare én gang? Det er vanlig at barn må smake på noe minst ti ganger før de liker det. Jeg ville fortsatt å tilby skive et par uker til.

Men det er ikke uvanlig at en ettåring våkner om natta altså 😃

Anonymous poster hash: bdc93...3e8

Skrevet

Mange bra forslag her. Har selv en 1,5 åring som sliter med vekta. Total matnekt i perioder.

Men litt grøt pleier å gå ned, å da har vi hvertfall litt ekstra olje i den.

Samt at det blir h- melk.

Men jeg har ikke så stor tro på småspising mellom måltidene, for da rekker de kanskje aldri kjenne at de er sultne.

Er du sikker på at det er pga. sult barnet våkner og ikke av gammel vane?

Anonymous poster hash: 65a82...041

Skrevet

Melk fra glass?

Anonymous poster hash: dd394...26f

Skrevet

Vi har prøvd d meste men her fikk vi beskjed om å bare gi den flasken på natten. Så vi stresser ikke lenger og gir den flasken v behov. Roligere netter heldigvis. Nå er hun 15 mnd og 9kg.

Anonymous poster hash: cb686...043

Skrevet

Forslag til sunn og mettende smoothie: 1-2 dl kokosmelk, 1 avokado, 1 banan, 2 eggeplommer.

Min datter på 2 år digger denne smoothie 😊 Da holder hun seg mett lenge 😊

Anonymous poster hash: 5bb2a...4ce

Skrevet

Takk for svar dere 😊 har dere noen oppskrifter på smoothie vi kan prøve? Med fare for å gi inntrykk av at jeg ikke er normal: jeg har aldri laget en smoothie som kan kalles næringsrik (bare typ. kosesmoothie til meg selv med bær og sukker:p ) :D

Ordla meg nok dårlig i første innlegget: han liker brødskive og spiser det til lunsj nesten hver dag. Han vil bare ikke ha det på kvelden :P har klart å lure i han to-tre biter skive eller banan hvis jeg spiser selv - maten smaker best hvis han kan "tigge" av mammas mat ;)

Har prøvd å gi melk fra kopp også (hadde en periode der flaska i seg selv var et problem. Da hjalp det å gi kopp istedenfor. Men nå har det vært et par mnd der han har fått melka på tutekopp og bare slappet av på sofaen med meg mens han drikker, og det har gått fint), men han bare spytter ut - bare for å understreke at dette vil han IKKE ha så spytter han gjerne en fem-seks ganger ekstra etterpå også ;) han får en flaske melk på formiddagen før han skal sove også, og da drikker han, så det virker ikke som at det er smaken som er problemet heller (kan jo forstå om han blir lei av det feks).

Tror vi skal prøve velling også, er absolutt verdt et forsøk 😊

Han har alltid våknet på natta (har sovet hele natta maks 10 netter siden han ble født) så dét er i utgangspunktet ikke uvanlig, men bruker roe seg ganske fort og sove resten av natta. I natt var han våken fra halv 2, og kl 3 gav jeg opp og laget til flaske - han slukte den, og sovnet et kvarter senere. Han har ikke tatt igjen søvn på dagen heller (tvert imot sov han vel rundt halve tiden av hva han bruker) så det vil jo gå veldig ut over søvnen hans om det fortsetter slik.

Skrevet

AB 22:15 - takk:-D jeg skrev innlegget mitt med spørsmål etter oppskrift før du postet ditt så såg ikke det 😊

Skrevet

Da min ikke ville han Nan lengre prøvde jeg vanlig melk på flaske, både kald og varm, og det likte hun godt :)

Anonymous poster hash: a91b7...215

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...