Gå til innhold

Manipulerende...eller noe rart er det med han...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min eks-mann var en narsissist. Da vi gikk i terapi på slutten av forholdet så kom psykologen fram til det. Ikke av de verste, men han hadde en veldig egosentrisk måte å forholde seg til livet og andre på. Og trodde alltid at han var best. Og mye mer. 

Jeg har levd med han over mange mange år og jeg ble jo preget. Men det er vanskelig å vite hvor mye som var i meg allerede og hvor mye som han ødela.

Nå har jeg ny kjæreste og har blitt samboer. Men jeg kan ikke annet enn å se at han har liknende tendenser. Noe av det...ikke alt, absolutt ikke.

Sånn som hvis jeg ønsker å diskutere noe...som har med han personlig å gjøre...så går han så fort i forsvar og hever stemmen og sist gang nå nylig så truet han med å dra. Han gikk fra 0-9 (i sinne) på noen minutter at jeg ikke skjønte noe. Jeg unngikk bevisst å gå inn i diskusjon med han (noe har jeg da lært) og han truet til slutt med å flytte ut. Han ble skikkelig sint. Dagen etter så nærmet han seg fysisk og vi fikk snakket bittelitt ut om det som hadde skjedd (men ikke nok, jeg turde ikke og visste heller egentlig ikke hva jeg skulle si).

Dette var siste største episode. Fram til nå har det vært småting men som har vært påminnere av min eks. Eller at han sier ting som høres riktig ut, men som faktisk ikke KAN være sant. Små ting altså, og jeg har vurdert det hele veien som at det er jeg med min bakgrunn som overreagerer.

Vanskelig å forklare alt her....men jeg går hver dag og vurderer om dette forholdet bør vare. Vi har det fint, men jeg har merket at jeg har distansert meg fra han. Prøver å holde på med mitt, mine barn og mine ting...og lar han være. 

Jeg styrer hele huset. Han dilter etter. Han mener jeg ikke lar han komme til, jeg har bedt han ta initiativ for om jeg hele tiden må kommandere og beordre en voksen mann for å få han til å gjøre ting. Det funker ikke i lengden. Men han tar ingen initiativ. Og dagene går. 

Terapi er utelukket. Vi har vært sammen to år og har ingen felles barn. Jeg gidder bare ikke å gå den veien, rett og slett. Kanskje det viser at jeg holder for lite av han, men det er faktisk mine tre barn som er viktigst for meg, og ikke å få dette samboerskapet til å funke for enhver pris.

Så nå har jeg tenkt til å fokusere ennå mere på meg selv. Og se hva som skjer. Men det er jo ikke noe god plan da, jeg ser det. Jeg synes bare at det er dritvanskelig å skulle ta opp noe igjen med han (som har med han å gjøre) da jeg egentlig er redd for at han blir like sint igjen. Og det er den "manipuleringen" som jeg frykter....det skal jo ikke være sånn. Men er det meg som blir redd for ingenting?

Anonymous poster hash: f0004...31e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"eg synes bare at det er dritvanskelig å skulle ta opp noe igjen med han (som har med han å gjøre) da jeg egentlig er redd for at han blir like sint igjen. Og det er den "manipuleringen" som jeg frykter....det skal jo ikke være sånn. Men er det meg som blir redd for ingenting?"

Spiller det noen rolle om han er narsissistisk eller bare kranglete? Hvis du er redd for sinnet hans, har dere ingen ting sammen å gjøre.

Anonymous poster hash: de708...9bc

Skrevet

Hadde nok bare avsluttet det.

Om jeg skulle fortsatt med han, hadde jeg forlangt en prat og samtidig sagt at om han blir sint er det over.

Jeg har bodd med en slik mann, jeg var fullstendig kuet og var til slutt redd min egen skygge. Jeg har i dag en ny mann og jeg var ærlig fra begynnelsen om at jeg tidligere hadde hatt et slikt forhold og at det nok preger meg, mannen min tåler alt, han er tålmodig og tåler fint om jeg tar opp noe med han. Om jeg reagerer på noe som for han virker rart, så tar han allikevel hensyn til det. Som at jeg ikke liker at han bruker navnet mitt, for han betyr det at han virkelig mener det når han sier han elsker meg feks, for meg derimot vrenger det seg i meg i frykt og avsky pga eksen brukte det i negative vendinger. Mannen vet at jeg kan bli redd om han er for stille, eller virker sint osv. Og hadde ikke jeg kunne fortalt alt dette til mannen kunne vi aldri vært sammen, jeg kunne heller aldri vært sammen med en som på noen måte minner meg om eksen.

Anonymous poster hash: f813f...4c6
Skrevet

Det forholdet har ingen fremtid, Hi, og det vet du også.

Gjør det slutt og gå videre!

Anonymous poster hash: c203e...236

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...