Gå til innhold

Hvor lett er det å se lus på barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå går det lus i bhg og vi har fått beskjed om å sjekke barna. Vi har en gutt med lyst kort hår og ei jente med mørkeblondt krøllete halvlangt hår. Hvor lett er det å se lus om de har det? Vi har lusekam og kommer til å gre gjennom håret når det er vått med hvitt håndkle under håret. Vil vi da se lusa lett om det er noen der? Må en sjekke hele hodet, alt håret like godt eller er det mest rundt ørene og i nakken de setter seg først?

Anonymous poster hash: b7c16...d7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha balsam i håret, og dypp kammen i en hvit kopp med varmt vann mellom hver gang du har tatt et kamme tak.

Du kan alternativt tørke kammen på kjøkken papir, mellom hver gang du drar igjennom en tust.

Det er alltid mye balsam som skummer opp.

Om du skal se mye lus du kammer ned på et hvitt håndkle, må dere ha mye lus. Så mye at du sannsynligvis ser det med å løfte litt på håret. Det har der nok ikke.

Har dere hatt lus en stund så ser du jo eggene. Du vet når du drar ut et hårstrå og ser roten?

Eggene ser sånn ut, men roten er et par cm fra roten. Så det er liksom to sånne hvite bittesmå klumper på hårstrået, ikke bare en.

Fin dere sjekker, men dere har sikkert ikke lus 😊

Anonymous poster hash: 4b93a...753

Skrevet

Du må sjekke hele hodet. I praksis kan du finne luseegg i hele hodet selv om teori sier i nakje og bak ørene.

Barnehagen oppdaget ei lus på datteren min. Vi tok lusekur og gredde håret. Fant ingen. Gredde dagen etter også uten funn. På dag 2 etter lusekur, fant jeg ei levende lus, så min erfaring er at de ikke er så lette å finne bestandig..

Men var ikke i tvil om hva det var da.

Anonymous poster hash: fa49c...1ae

Skrevet

Du må sjekke hele hodet. I praksis kan du finne luseegg i hele hodet selv om teori sier i nakje og bak ørene.

Barnehagen oppdaget ei lus på datteren min. Vi tok lusekur og gredde håret. Fant ingen. Gredde dagen etter også uten funn. På dag 2 etter lusekur, fant jeg ei levende lus, så min erfaring er at de ikke er så lette å finne bestandig..

Men var ikke i tvil om hva det var da. Anonymous poster hash: fa49c...1ae

Ca hvor stor er den da, som en knott (insektet altså)? Kunne lusa gjemt seg i senga, eller i lusa eller kommet dit etterpå da? Skal vel ikke overleve lusekur?

Skrevet

Ha balsam i håret, og dypp kammen i en hvit kopp med varmt vann mellom hver gang du har tatt et kamme tak.

Du kan alternativt tørke kammen på kjøkken papir, mellom hver gang du drar igjennom en tust.

Det er alltid mye balsam som skummer opp.

Om du skal se mye lus du kammer ned på et hvitt håndkle, må dere ha mye lus. Så mye at du sannsynligvis ser det med å løfte litt på håret. Det har der nok ikke.

Har dere hatt lus en stund så ser du jo eggene. Du vet når du drar ut et hårstrå og ser roten?

Eggene ser sånn ut, men roten er et par cm fra roten. Så det er liksom to sånne hvite bittesmå klumper på hårstrået, ikke bare en.

Fin dere sjekker, men dere har sikkert ikke lus Anonymous poster hash: 4b93a...753

Takk for svar! Var sånn bhg sa vi skulle sjekke, men din metode høres jo lettere ut. Gutten har så kort og dermed lite hår at jeg tror nesten vi ser det om det er lus der. De er så store at en tydelig ser dem sant? Jenta har mere hår så vi får kamme godt der.

Skrevet (endret)

Ca hvor stor er den da, som en knott (insektet altså)? Kunne lusa gjemt seg i senga, eller i lusa eller kommet dit etterpå da? Skal vel ikke overleve lusekur?

Lusene dør etter lusekur, men ikke eggene. Derfor skal man gjenta kur ca 8 dager etter, da har eggene klekket. Lusene kan overleve i senga i ett par dager, derfor skal selvfølgelig sengeklær skiftes og kokes.

Alt dette står veldig greit forklart på google. Masse (ekle) bilder også 😝

Endret av Mamma til 2 søte
Skrevet

Mannen min ser ikke lusene uten briller. Han bruker lesebriller men ser bra ellers. Jeg ser dem fint på kamen så lenge det er bra lys.

Jeg synes det er lettest å se lusene på lusekamen. Sjekker den for hvert tak. En runde med lusekamen tar fort minst 20 minutter. Du må gre hele hodet systematisk. De kan være hvor som helst selv om de er oftere bak øyene for eksempel.

Anonymous poster hash: 36046...cb3

Skrevet

Jeg haregner lettest oppdaget lus ved å brette hår til side og fysisk se på hodebunnen.

Sies at lusa trives best bak øra og i nakken, der har jeg aldri funnet noe. Midt på hodet derimot....

Du ser de lett når de er der. En tydelig svart prikk, og ved nærmere titt ser du også ben.

Har prøvd alle triks som det snakkes om, håndkle på skuldrenen osv, men lettest har det bare vært å la kammen gli igjennom håret i feil retning.

På langt hår løfter jeg et og et parti over selv.

Anonymous poster hash: 0d7e5...f91

Skrevet

Trodde de var mer brune? Ikke sorte?

Anonymous poster hash: 6d265...e5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...