Gå til innhold

Jeg er så lei denne kvalmen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 26, og fortsatt kvalm. Det var et par uker hvor det ikke var så ille, men det har tatt seg opp igjen. Matlysten er dårlig og jeg går fortsatt ned i vekt. Det var slik forrige gang også, men jeg blir så sliten og motløs. Noen som har gode tips?

Får beskjed hver kontroll at jeg må spise mer, men det er ikke mulig.

Anonymous poster hash: 578a4...5b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vært innlagt? Jeg sleit med å få i meg både mat og drikke, og ble lagt inn i 4 dager for å få intravenøs næring. Det var nok det kroppen min trengte, klarte å spise når jeg kom hjem igjen (det kom riktig nok opp igjen første døgnet, men matlysten gikk hvertfall opp og kvalmen ble gradvis bedre etter dette).

Anonymous poster hash: c0b92...367

Skrevet

Nei. Jeg har vært ganske overvektig og fikk i meg væske så første gangen raste jeg ned i vekt, men det var greit siden jeg var stor fra før. Denne gangen har jeg også gått ned en del, men var også en del kilo lettere enn før forrige svangerskap. Får i meg vann, i mengder, maten er det verre med. Jeg orker ikke lage mat, se på andre spise, tenke på å spise eller mat. Forrige gang kastet jeg opp mye hyppigere, denne gangen ikke så ofte, men det er nok også fordi jeg unngår å spise for å bli kvalmere enn jeg allerede er.

HI

Skrevet

Prøv å finn ut hva som gjør deg kvalm. Er det noen situasjoner eller lukter el som er verre enn andre?

For meg er det stress og det å bli sliten som er de verste triggerne. Når jeg får nok søvn og kan ta morgenen litt mer med ro, er ikke oppkastet så fælt som de morgenene jeg har det travelt. Jeg merker også at jeg tåler mindre nå i uke 30 enn jeg gjorde tidligere.

Jeg er delvis sykemeldt, og det gjør hele forskjellen. Nå begynner jeg ikke før 9 på jobb, og jeg og barna på 2 og 4 har roligere morgener enn da jeg begynte 7.30, og kun så vidt rakk barnehagen før jobb hver morgen.

Nå kaster jeg kun opp i håndterlige mengder, og kommer nok til å jobbe ut svangerskapet i den prosenten jeg er i nå.

I mine tidligere svangerskap har jeg tøyd strikken alt for langt, og blitt helt sykemeldt etter hvert. Noe det ikke var verdt.

Jeg sliter også med vekta, men har litt å ta av fra før. Så det er ikke noen krise at jeg foreløpig er minus 5kg. Jeg spiser det som frister, har funnet ut at det er det lureste jeg kan gjøre. Barnet i magen får det det trenger. Det er kun meg det går utover.

Anonymous poster hash: 669f4...395

Skrevet

Jeg gikk ned 10 kg forrige gang. Nå er jeg bare 5 kg i minus. Jeg synes det er så mange triggere. Dårlig søvn, stress, matlukt, synet av mat, lyden av folk som spiser, oppvask på kjøkkenet, kjøleskapslukt... Det meste. Det enkleste er å spise ferdiglaget sunn mat i ro og fred med TVen på laveste volum helt alene, men med barn, mann og to hunder er det ikke så lett.

Skrevet

Jeg gikk ned 10 kg forrige gang. Nå er jeg bare 5 kg i minus. Jeg synes det er så mange triggere. Dårlig søvn, stress, matlukt, synet av mat, lyden av folk som spiser, oppvask på kjøkkenet, kjøleskapslukt... Det meste. Det enkleste er å spise ferdiglaget sunn mat i ro og fred med TVen på laveste volum helt alene, men med barn, mann og to hunder er det ikke så lett.

Hi

Skrevet

Har du vært hos legen? Er selv gravid og slet med hyperemesis til uke 30, jeg har prøvd diverse medisiner og hadde nok ikke klart meg uten de frem til det ga seg.

Du bør ta en tur til legen og høre om du kan få noe. Evt kan du prøve å ta en postafen(fås også reseptfritt) det var den medisin som hjalp meg mest. Fikk den på resept av lege på poliklinikken for gravide på sykehuset så det er helt trygt å bruke den :)

Anonymous poster hash: 0d3c2...7c4

Skrevet

Vet godt hvordan du har det. Hadde hyperemesis til uke 29☹️ Mitt eneste gode råd til deg er å bare holde ut. Ta time for time, dag for dag... dette ER slitsomt og grusomt. Det å være kvalm er lammende og sliter på psyken i lengden...selv om det ikke føles slik, så går det over! Trodde jeg skulle være kvalm for evig tid og var så ufattelig lei og sliten... nå har jeg en liten gutt på 4 mnd som var verdt alt. Det vil det være for deg også.. du er utrolig sterk og flink! Hold ut.

Anonymous poster hash: e928e...e37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...