Gå til innhold

Chile

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har vært i Puerto Varas eller Puerto Montt? Familien skal flytte dit om ikke lenge. Mannen har jobb og jeg skal avslutte studier. Jeg trenger noen tips ifb med det praktiske. Vi tar jo ikke med oss noe særlig når. Vi flytter. Finnes det kjøpesenter? Sånn typisk vestlig med alt under ett tak? H&m, apotek, skobutikk?

Anonymous poster hash: bea67...dac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er fra chile men ikke detifra. Men må le litt hehe :) du flytter ikke til 3 verden. Utrolig heldige dere er. Er det din mann som har fått jobb der?

Anonymous poster hash: 4b893...4ac

Skrevet

Ja, var en mnd i Porto Varas ifmb jobb i Porto Montt for mange år siden. Fantastisk natur, vil gjerne tilbake:) PV er knøttliten overklasseby, trygt og mye turister i sesongen. PM er storby, kjøpesenter og markeder. Få som snakket engelsk den gangen, det gikk i spansk evt tysk. Flere med tilknytning til Norge som bodde der da, de fleste jobbet innen aquaculture. Lykke til :)

Skrevet

Jeg er fra chile men ikke detifra. Men må le litt hehe :) du flytter ikke til 3 verden. Utrolig heldige dere er. Er det din mann som har fått jobb der?

Huff... føler meg så dumt! Googler og googler, men får liksom bare opp merkelig ting, hadde heller ikke inntrykk av at det var trasige plasser å være i. Plutselig står det at Puerto Varas er en landsby?! Da måtte jeg bare spørre her 😅😂

Det er mannen som har fått jobb ja. Veldig veldig spent! Jeg har åpen retur for min egen del så kan godt tenkes at det bare blir ferie for meg og ungene. Vi får se det andre.

Skrevet

Ja, var en mnd i Porto Varas ifmb jobb i Porto Montt for mange år siden. Fantastisk natur, vil gjerne tilbake:) PV er knøttliten overklasseby, trygt og mye turister i sesongen. PM er storby, kjøpesenter og markeder. Få som snakket engelsk den gangen, det gikk i spansk evt tysk. Flere med tilknytning til Norge som bodde der da, de fleste jobbet innen aquaculture. Lykke til :)

Mannen min jobber i oppdrettsnæringen så det er der han skal bidra nå i et til to år. Blir nok mye det miljøet vi vanker i også.

Men hvis jeg forstår deg rett, kultur og opplevelser i PV og shopping i PM?

Hadde det vært greit for deg om jeg sendte deg en pm når det kanskje nærmer seg april hvis det er noe annet spesifikt jeg lurer på?

Skrevet

Mannen min jobber i oppdrettsnæringen så det er der han skal bidra nå i et til to år. Blir nok mye det miljøet vi vanker i også.

Hadde det vært greit for deg om jeg sendte deg en pm når det kanskje nærmer seg april hvis det er noe annet spesifikt jeg lurer på?

Jupp, du summere opp rett:) Kanskje ikke så mye kultur i PV, men naturopplevelser, gode restauranter etc. Anbefaler helgetur til Bariloche i Argentina! Nå får jeg helt reiselyst selv også :)

PM må du gjerne sende - men tipper du finner noen med ferskere og lengre erfaring enn meg:) De fleste norske bodde i PV, alle kontorene ligger PM. Har ikke jobben til mannen din noen erfaringer?

Skrevet

Jupp, du summere opp rett:) Kanskje ikke så mye kultur i PV, men naturopplevelser, gode restauranter etc. Anbefaler helgetur til Bariloche i Argentina! Nå får jeg helt reiselyst selv også :)

PM må du gjerne sende - men tipper du finner noen med ferskere og lengre erfaring enn meg:) De fleste norske bodde i PV, alle kontorene ligger PM. Har ikke jobben til mannen din noen erfaringer?

Joda, mannen min har sagt opp sin jobb her i Norge for det engasjementet i Chile. Det er en Chilensk organisasjon som har ansatt hanå. De svarer velvillig på spørsmål, men de er selvsagt positive til alt som blir spurt om og at alt ordner seg for alle. Jeg tror jo også at det ordner seg, men jeg er rimelig overbevist om at vi vil møte på noen utfordringer også. Alt ifb med mannoen ordner de, papirer, forsikringer, bil osv. Men de har ikke særlig fokus på meg og barna. Forståelig nok.

Skrevet

Noen her som har vært i Puerto Varas eller Puerto Montt? Familien skal flytte dit om ikke lenge. Mannen har jobb og jeg skal avslutte studier. Jeg trenger noen tips ifb med det praktiske. Vi tar jo ikke med oss noe særlig når. Vi flytter. Finnes det kjøpesenter? Sånn typisk vestlig med alt under ett tak? H&m, apotek, skobutikk?

Faren min er i puerto Montt as we speak. Også oppdrettsnæringen. Han har startet kontoret dere nede som en utvidelse av firma i norge for noen pr siden nå da. Så han er der titt og ofte. Kan alltids spørre han om det er noe spesielt du lurer på?:)

Anonymous poster hash: 379c6...323

Skrevet

Mannen min er fra Chile, han sier stedet minner om Bergen når det gjelder vær. Mye skiftende vær. Ellers er det som andre plasser i landet, han mente det ikke var H&M butikk der om der ikke har kommet de siste årene... bare spør om du lurer på noe så skal jeg spørre han.

Anonymous poster hash: cab6e...221

Skrevet

Jeg har vært begge steder.

Jeg syntes Puerto Varas var en veldig fin, liten by. Men ja, det er en overklasseby pg det er der de rile folka i oppdrettsnæringen bor. Bra skoler o.l. Jeg gikk selv en liten stund på Colegio de puerto varas. En god privatskole.

Puerto Montt er en storby med alt den kan tilby.

Naturen i området er fantastisk, vulkaner og varme kilder. Fint sted for masse naturopplevelser. Jeg var en del på rafting i elvene blant annet. Dro også på spa ved lake Puyehue. Bariloche rett over Andesfjellene i Argentina er også veeeldig flott😊

Øya chiloe kan også være spennende...

Og en del nordmenn finner du nok, da mange i oppdrettsnæringen er norske😊

Anonymous poster hash: b6d47...8f2

Skrevet

Hvis alt av forsikringer gå på mannen din og ikke dere, burde dere tegne en god forsikring. Slikt er IKKE automatisk der nede. Alt som ikke er privat er bobob. Det private er det beste.. dessverre :) hilsen #2

Skrevet

Oi. Nr 1 mener jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...