Anonym bruker Skrevet 15. januar 2017 #1 Skrevet 15. januar 2017 Jeg er helt fortvilet og jeg aner ikke hvordan jeg skal klare å løse dette. Har en jente på tretten som regelrett driter i hygiene. Hun må dyttes i dusjen, og da gidder hun ikke vaske håret ordentlig, og gidder ikke ta på deodorant (som hun virkelig trenger.) Hun gidder ikke vaske seg om morgenen, gidder knapt nok pusse tenner. Resultatet av dette er at hun stinker og ser forferdelig skitten ut, omtrent hele tiden. Jeg har snakket med henne utallige ganger, både virkelig sittet meg ned og forklart, samt blitt fortvilet og frustrert. Har også truet med å ringe helsesøster om hun ikke skjerpet seg, noe hun ikke gjorde, og jeg ringte. Helsesøster har pratet med henne flere ganger, noe læreren også har gjort. Men det er ingen bedring. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre lenger. Det er nesten så jeg ikke orker å klemme henne, og jeg lukter når hun kommer inn døren hjemme. Det er helt forferdelig å føle det sånn, men selvfølgelig enda verre at hun overhodet ikke gidder. Noen råd til en fortvilt mamma? Anonymous poster hash: 007c1...ae3
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2017 #2 Skrevet 15. januar 2017 Har også hatt det sånn med min 13 åring. Det som hjalp var at jeg rett ut forklarte at folk trekker seg unna de som lukter vondt. Man lukter heller ikke sin egen lukt alltid, mens det kan være uutholdelig for andre. Her har jeg innført faste dusjdager søn, tirs og torsdag. Undertøy og annet tøy skiftes og vaskes daglig. Deodorant må brukes. Du må sette hardt mot hardt her. Vet ikke helt hva greia er, men er flere som er innom slike perioder i tenårene. Anonymous poster hash: 389aa...487
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2017 #3 Skrevet 15. januar 2017 Har også hatt det sånn med min 13 åring. Det som hjalp var at jeg rett ut forklarte at folk trekker seg unna de som lukter vondt. Man lukter heller ikke sin egen lukt alltid, mens det kan være uutholdelig for andre. Her har jeg innført faste dusjdager søn, tirs og torsdag. Undertøy og annet tøy skiftes og vaskes daglig. Deodorant må brukes. Du må sette hardt mot hardt her. Vet ikke helt hva greia er, men er flere som er innom slike perioder i tenårene. Anonymous poster hash: 389aa...487 Tusen takk for svar. Jeg har "dessverre" gjort det også, forklart henne at folk virkelig legger merke til det og ikke ønsker å være i nærheten av de som lukter vondt. Hun har til og med fått høre en historie av sin mormor som fortalte om en jente på ungdomsskolen som luktet sånn, og alle merket det og trakk seg unna. Dette husker hun enda, og det begynner jo å bli noen år siden. Vi slet lenge med å finne riktige deodoranter, og da vi endelig fant det så kommenterte hun det selv, at hun merket forskjell i lukten. Hun luktet jo godt! Men så skled det ut da. Huff, er utrolig vanskelig dette. hi Anonymous poster hash: 007c1...ae3
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2017 #4 Skrevet 15. januar 2017 Vet du om hun sliter på noen områder? Er deprimert? Alle ungdommer kan vel blåse i å dusje iblant, men dette høres helt annerledes ut! De fleste som blåser i egen hygiene gjør det fordi de sliter med ett eller annet. Hvis du virkelig kan lukte om hun er i huset eller ikke, ville jeg si at dette er såpass alvorlig at jeg uansett hadde kontaktet hs for råd! Mitt inntrykk (har en 14-åring selv) er at det vanligste i denne alderen er at man heller blir så redd for å lukte at man heller overdriver hygienen... Mange lukter jo etter noen timer uansett aktivitetsnivå i denne alderen... Kjenner jeg ble skikkelig bekymret for jenta di, så jeg håper du søker råd! Lykke til <3 Anonymous poster hash: 0b5ea...7eb
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2017 #5 Skrevet 15. januar 2017 Psykolog? Om hun bare er sløv må hun kanskje bli forelsket eller få høre det fra venninner før det hjelper, men det kan hende det hjelper å høre fra en lege/psykolog at normalt utrustede mennesker klarer å ta vare på sin egen personlige hygiene. Det eneste tilfellet jeg vet om som var så ekstremt viste seg å være misbrukt, du vet det ikke ligger noe slikt bak? Anonymous poster hash: 8da98...d84
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2017 #6 Skrevet 15. januar 2017 Vet du om hun sliter på noen områder? Er deprimert? Alle ungdommer kan vel blåse i å dusje iblant, men dette høres helt annerledes ut! De fleste som blåser i egen hygiene gjør det fordi de sliter med ett eller annet. Hvis du virkelig kan lukte om hun er i huset eller ikke, ville jeg si at dette er såpass alvorlig at jeg uansett hadde kontaktet hs for råd! Mitt inntrykk (har en 14-åring selv) er at det vanligste i denne alderen er at man heller blir så redd for å lukte at man heller overdriver hygienen... Mange lukter jo etter noen timer uansett aktivitetsnivå i denne alderen... Kjenner jeg ble skikkelig bekymret for jenta di, så jeg håper du søker råd! Lykke til <3 Anonymous poster hash: 0b5ea...7eb Tusen takk for svar og erfaring. Jeg hadde også inntrykk av at man heller var for hygienisk i den alderen, men det gjelder tydeligvis ikke alle. Jeg er i dialog med helsesøster, men syns jeg får lite råd egentlig. Jeg tror ikke hun er deprimert, men hun har lite venninner, mest kompiser, og hun er fortsatt veldig barn i motsetning til ungdomsjentene i klassen. Skal jeg tippe, vil jeg tro hun er i en mellomfase mellom barn og ungdom og ikke helt finner seg selv. Jeg har snakket med henne flere ganger, og det har helsesøster også, både om hygiene og generelt sett ellers, men hun er veldig lite meddelsom. hi Anonymous poster hash: 007c1...ae3
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2017 #7 Skrevet 15. januar 2017 Jeg var dårlig på hygiene i den alderen (eller, var kanskje 11-12). Var aldri noen som sa noe, utenom mine foreldre ang tannpuss, så har nok ikke luktet så gale. Men for meg var det rett og slett et "opprør" mot å bli stor. Jeg hadde ikke lyst til å måtte bry meg om slike ting. Jeg ville bare gå når jeg skulle ut, og sove når jeg var trøtt osv. Uten å måtte tenke på ting som sengtøy og rene klær og deodorant. Alt det voksenstyret liksom. Jeg ville bare være i fred som meg. Det gikk over. Kanskje da jeg kom i puberteten, og ble livredd for "mensenlukta". Men fremdeles kan jeg glemme hva jeg har på meg når jeg går ut døra, eller glemme å gre håret. Men nå skylder jeg på ammetåka. Anonymous poster hash: b3e67...e43
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2017 #8 Skrevet 15. januar 2017 Sånn var det her også til jeg fikk mer enn nok. Begynte med å vekke han en halvtime før han måtte om morgenen,kommanderte han i dusjen og han fikk beskjed om at hvis han ikke vasket seg ordentlig første gang,måtte han dusje om igjen. Likeså med tannpuss. Hver kveld måtte han gå ned med skittentøyet og finne frem rent til dagen etter. Jeg var så rasende og sa til han at ved så mye som et forsøk på protest kom jeg til å ta Mobil, pc og alt av spill og legge til salgs på Facebook. Dette gjennomførte jeg i to uker før han fikk prøve på å ta ansvar selv,han fikk beskjed om at den minste glipp og han var tilbake til start. Nå etter 2 mnd er det en rutine for han,og han har god hygiene. Anonymous poster hash: de98d...3b0
Iiiiik Skrevet 15. januar 2017 #9 Skrevet 15. januar 2017 Jeg tenker at dette må dere løse som med alle andre ting dere synes er viktige og som barna ikke følger opp av seg selv. Etabler klare regler, og følg dem opp. Kanskje ikke fullt så strengt som hun over her, men med helt faste rutiner. Si at hun må dusje daglig og vaske håret hver gang. Hun kan selv velge om dusjen skal skje morgen eller kveld. På morgenen må hun bruke deodorant, og hun får ikke gå hjemmefra før tennene er pusset. Vær sammen med henne både morgen og kveld mens dette innarbeides. Det betyr sannsynligvis at både leggetid og vekketid må justeres.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2017 #10 Skrevet 16. januar 2017 Tusen takk for svar og erfaring. Jeg hadde også inntrykk av at man heller var for hygienisk i den alderen, men det gjelder tydeligvis ikke alle. Jeg er i dialog med helsesøster, men syns jeg får lite råd egentlig. Jeg tror ikke hun er deprimert, men hun har lite venninner, mest kompiser, og hun er fortsatt veldig barn i motsetning til ungdomsjentene i klassen. Skal jeg tippe, vil jeg tro hun er i en mellomfase mellom barn og ungdom og ikke helt finner seg selv. Jeg har snakket med henne flere ganger, og det har helsesøster også, både om hygiene og generelt sett ellers, men hun er veldig lite meddelsom. hi Anonymous poster hash: 007c1...ae3 Sønnen min var sånn i en periode. Da han ble 15-16 (og hadde blitt TRUET i dusjen i 2 år) begynte han heldigvis å gjøre det ubedt. Han likte heldigvis å svømme, så pappaen innførte bassengdag hver fredag. Da gikk de sammen og hygget seg. Og der fikk han selvsagt ikke gå i nærheten av svømmehallen før han var grundig ren fra topp til tå. Anonymous poster hash: 9a04b...547
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2017 #11 Skrevet 16. januar 2017 Hva med å gi en belønning da? At hun får 20,- eller noe sånt hver gang hun dusjer? Anonymous poster hash: ad413...698
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2017 #12 Skrevet 16. januar 2017 Hva med å gi en belønning da? At hun får 20,- eller noe sånt hver gang hun dusjer? Anonymous poster hash: ad413...698 Betale ungen for å dusje Anonymous poster hash: 2dd02...72c
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2017 #13 Skrevet 16. januar 2017 Anonym bruker, on 16 Jan 2017 - 12:46, said: Betale ungen for å dusje Anonymous poster hash: 2dd02...72c Ja, bare til å begynne med. Til det går av seg selv. Dette vil jo gå over. Poenget er bare å få henne i dusjen, før dette blir et kjempeproblem for henne. Jeg har også en datter på 13. Hun snakker stadig vekk om et par klassevenninner som lukter vondt og som har fett hår. Nå er dette noe flere i klassen har merket seg, og hun ene får stadig vekk høre at hun lukter vondt. Hun begynner å bli mobbet for det. I og med at de ikke skjønner selv at de må dusje og skifte klær, så må vi styre det så godt vi bare kan. HI sitt barn er jo ett av dem, og siden man ikke kan bære en tenåring inn i dusjen og stå og vaske håret og kroppen deres for dem, så må man jo tenke litt alternativt som å kanskje lokke og lure litt. Anonymous poster hash: ad413...698
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2017 #14 Skrevet 16. januar 2017 Fast dusjeregime! Dusj man-ons-fre kl 20.30 med grundig hårvask. Tannpuss under oppsyn morgen og kveld. Undertøysskift hver kveld, evt morgen. Anonymous poster hash: 70500...232
Elisun Skrevet 16. januar 2017 #15 Skrevet 16. januar 2017 Det der høres jo helt vanvittig ut!? Og jeg kan virkelig ikke skjønne at du kan la ungen din gå rundt og lukte dritt... Sett hardt mot hardt!!
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2017 #16 Skrevet 16. januar 2017 Jeg var også sånn. Alt mamma sa om det gikk inn det ene øret og ut det andre... Helt til ei jente i klassen min fortalte meg at hun syntes det var kjempelurt å dusje minst annenhver dag, for da følte man seg så mye bedre og friskere. Noe av det mamma hadde sagt hadde nok festet seg i bakhodet likevel, for jeg klarte å koble hvorfor hun i klassen sa det hun sa. Fra da av dusjet jeg fast annenhver dag helt på eget initiativ. Anonymous poster hash: 43eb5...e58
MammantilNurket Skrevet 16. januar 2017 #17 Skrevet 16. januar 2017 Hva med å ta en telefon til helsesøster på skolen og be henne kalle inn datteren din til samtale. Vi har hart enkeltelever som har slurvet med hygiene og lukter vondt. Har bedt helsesøster kalle dem inn til en prat og det har hjulpet. Lykke til 😊
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2017 #18 Skrevet 16. januar 2017 Ja, bare til å begynne med. Til det går av seg selv. Dette vil jo gå over. Poenget er bare å få henne i dusjen, før dette blir et kjempeproblem for henne. Jeg har også en datter på 13. Hun snakker stadig vekk om et par klassevenninner som lukter vondt og som har fett hår. Nå er dette noe flere i klassen har merket seg, og hun ene får stadig vekk høre at hun lukter vondt. Hun begynner å bli mobbet for det. I og med at de ikke skjønner selv at de må dusje og skifte klær, så må vi styre det så godt vi bare kan. HI sitt barn er jo ett av dem, og siden man ikke kan bære en tenåring inn i dusjen og stå og vaske håret og kroppen deres for dem, så må man jo tenke litt alternativt som å kanskje lokke og lure litt. Anonymous poster hash: ad413...698 Syns ungene skulle få betalt for å tørke seg bak også. Anonymous poster hash: 9a04b...547
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2017 #19 Skrevet 16. januar 2017 Har hun fått inn gode vaner hjemmefra? Hvor lenge har dere foreldre hjulpet henne med dusjing og tannpuss? Anonymous poster hash: 1ea78...3c2
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2017 #20 Skrevet 16. januar 2017 Hva med å ta en telefon til helsesøster på skolen og be henne kalle inn datteren din til samtale. Vi har hart enkeltelever som har slurvet med hygiene og lukter vondt. Har bedt helsesøster kalle dem inn til en prat og det har hjulpet. Lykke til Leste du ikke innlegget? Helsesøster har pratet med henne flere ganger ganger uten at det har hjulpet Anonymous poster hash: 2dd02...72c
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2017 #21 Skrevet 16. januar 2017 Hva med å ta en telefon til helsesøster på skolen og be henne kalle inn datteren din til samtale. Vi har hart enkeltelever som har slurvet med hygiene og lukter vondt. Har bedt helsesøster kalle dem inn til en prat og det har hjulpet. Lykke til 😊 Dette er gjort flere ganger men det hjelper ikke. hi Anonymous poster hash: 007c1...ae3
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2017 #22 Skrevet 16. januar 2017 Har hun fått inn gode vaner hjemmefra? Hvor lenge har dere foreldre hjulpet henne med dusjing og tannpuss? Anonymous poster hash: 1ea78...3c2 Det er kun et par år siden vi sluttet å hjelpe henne. Takk for alle råd og tips, ser at vi må begynne med et veldig strengt regime, samt prate mer med henne. hi Anonymous poster hash: 007c1...ae3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå