Anonym bruker Skrevet 15. januar 2017 #1 Skrevet 15. januar 2017 Som det ble linket til en avisartikkel her under et annet emne. Hjelpes meg, dette ante jeg ingenting om. Munchausen by Proxy tenker jeg, om det som står her stemmer. Anonymous poster hash: 186c0...9ff
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2017 #2 Skrevet 15. januar 2017 Husk å link til artikkelen 😉 http://touch.budstikka.no/valdres-saken/lommedalen/da-lommedalen-mistet-en-av-sine/f/5-55-398661 Det er vanskelig å si, artikkelen er veldig ensidig synes jeg. Og det er klart skole og klassevenninners foreldre har behov for å renvaske seg. Skolen har jo ikke gjort jobben sin, og mor hevder at jenta ble mobbet... Så vanskelig å si hvilken side som sitter på sannheten. Sannsynligvis ligger den et sted i midten. Anonymous poster hash: 3a74a...d1b
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2017 #3 Skrevet 15. januar 2017 En sak har alltid flere sider, og akkurat denne saken tror jeg er veldig sammensatt. Den absolutte sannhet ble borte sammen med jenta som dessverre døde. Anonymous poster hash: 408ce...2d4
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2017 #4 Skrevet 15. januar 2017 Ja den artikkelen har fått en del kritikk ser jeg. Dette viser jo godt hvor mange sider en sak kan ha, og hvor forskjellig noe kan se ut i forhold til hvor man befinner seg. Anonymous poster hash: 186c0...9ff
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2017 #5 Skrevet 15. januar 2017 Husk å link til artikkelen http://touch.budstikka.no/valdres-saken/lommedalen/da-lommedalen-mistet-en-av-sine/f/5-55-398661 Det er vanskelig å si, artikkelen er veldig ensidig synes jeg. Og det er klart skole og klassevenninners foreldre har behov for å renvaske seg. Skolen har jo ikke gjort jobben sin, og mor hevder at jenta ble mobbet... Så vanskelig å si hvilken side som sitter på sannheten. Sannsynligvis ligger den et sted i midten.Anonymous poster hash: 3a74a...d1b t Når har jo faktisk fylkesmannen vært inne og gransket skolen. Og det er konkludert med at skolen faktisk GJORDE jobben sin...... På hvilket grunnlag kan du da hevde det motsatte?? Anonymous poster hash: cb30c...b05
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2017 #6 Skrevet 15. januar 2017 Husk å link til artikkelen http://touch.budstikka.no/valdres-saken/lommedalen/da-lommedalen-mistet-en-av-sine/f/5-55-398661 Det er vanskelig å si, artikkelen er veldig ensidig synes jeg. Og det er klart skole og klassevenninners foreldre har behov for å renvaske seg. Skolen har jo ikke gjort jobben sin, og mor hevder at jenta ble mobbet... Så vanskelig å si hvilken side som sitter på sannheten. Sannsynligvis ligger den et sted i midten. Anonymous poster hash: 3a74a...d1b Slik jeg leser artikkelen(tar forbehold om at noe kan være utelatt) så har skolene fulgt opp så mye de bare kan. Det står jo også at moren mer eller mindre fikk lov til å diktere klassesammensetningen på ungdomskolen. Anonymous poster hash: 186c0...9ff
Hjertefru Skrevet 15. januar 2017 #7 Skrevet 15. januar 2017 Forferdelig tragisk. Får nok aldri vite den fulle sannheten her. Med forbehold om sannhetsgehalten her tror jeg at morens angst for alt mulig, også mobbing, skapte en selvoppfyllende profeti. Har opplevd foreldre med slike tendenser. Her er det bare ofre
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2017 #8 Skrevet 15. januar 2017 Her er det bare ofre ja. Anonymous poster hash: 186c0...9ff
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2017 #9 Skrevet 16. januar 2017 Med tanke på min stedatter, som nå er voksen, får jeg grøsninger. Hun har 15 år med spiseforstyrrelser bak seg, og en mor som overvåket hennes minste grynt helt fra fødselen av. Fra beskyttende, engstelig og omsorgsfull var veien kort til overbeskyttende, angstrammet, deretter kontrollerende og manipulerende. Datteren har også måttet utholde anklager, gråt og enormt mye emosjonell blackmail. Hun har som voksen måttet fjerne seg fra mor. "Heldigvis" ble hennes spiseforstyrrelse ikke dødelig - hun hadde ustoppelig apetitt, men kastet opp daglig i mange år. Anonymous poster hash: bb94a...0e4
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2017 #10 Skrevet 16. januar 2017 Med tanke på min stedatter, som nå er voksen, får jeg grøsninger. Hun har 15 år med spiseforstyrrelser bak seg, og en mor som overvåket hennes minste grynt helt fra fødselen av. Fra beskyttende, engstelig og omsorgsfull var veien kort til overbeskyttende, angstrammet, deretter kontrollerende og manipulerende. Datteren har også måttet utholde anklager, gråt og enormt mye emosjonell blackmail. Hun har som voksen måttet fjerne seg fra mor. "Heldigvis" ble hennes spiseforstyrrelse ikke dødelig - hun hadde ustoppelig apetitt, men kastet opp daglig i mange år. Anonymous poster hash: bb94a...0e4 Uff så trist 😢 For mye "omsorg" kan være like skadelig som for lite. Anonymous poster hash: 3a74a...d1b
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2017 #11 Skrevet 16. januar 2017 Høres ikke friskt ut, dessverre er det et uskyldig barn som måtte lide for det Anonymous poster hash: 5fc7f...805
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2017 #12 Skrevet 16. januar 2017 Når jeg leser artikkelen fra Budstikka så får jeg følelsen av at de også nedtoner morens paranoia. Tror nok at dette var en mor som var svært opptatt av å styre hver minste detalj i datterens omgivelser. Det står blant annet at en av mødrene til en av de andre jentene ringte til skolen før en sommerferie og utrykte bekymring over at jenta skulle være alene med moren i to måneder. Jeg tenker at det skulle vært ganske ille før jeg hadde gjort noe sånt. Anonymous poster hash: 186c0...9ff
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2017 #13 Skrevet 16. januar 2017 Tenker også litt Munchhausen by proxy her, og barnevernet burde vært koblet inn for lengst. Hvem vet hva som skjedde hjemme hos dem, spesielt de siste to mnd før hun døde... Anonymous poster hash: 5fc7f...805
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2017 #14 Skrevet 16. januar 2017 Tenker også litt Munchhausen by proxy her, og barnevernet burde vært koblet inn for lengst. Hvem vet hva som skjedde hjemme hos dem, spesielt de siste to mnd før hun døde... Anonymous poster hash: 5fc7f...805 Jeg ser ikke helt at det er Munchausen, uten at jeg er psykolog. Jeg tolker det mer som at moren selv var svært plaget av angst, nervøsitet, kontrollbehov og nærmest paranoide tendenser. At hun tolket alt i verste mening, og derfor så blikk og hørte kommentarer på en annen måte enn det var ment som. Hun kontrollerte alle sider av datterens liv gjennom sin frykt, og forsvarte henne kompromissløst og taklet ikke noe som helst motstand. Men jeg tror faktisk ikke det var motivert av et ønske om oppmerksomhet. Men det ser ut til at hun er blottet for selvinnsikt og leter utenfor seg selv, for alle andre må være årsaken til problemene. Mest av alt er det bare tragisk. Ja, artikkelen her er ensidig, men jeg tror jenta hadde levd i dag om barnevernet hadde blitt varslet tidligere - og de hadde fulgt det opp. Selv om den første skolen er "frifunnet", var det såpass mye som skurret skikkelig, slik at barnevernet burde være koblet inn allerede da. Det å være for kontrollerende og overbeskyttende er også omdorgssvikt. Anonymous poster hash: 76aee...d0a
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2017 #15 Skrevet 16. januar 2017 Jeg ser ikke helt at det er Munchausen, uten at jeg er psykolog. Jeg tolker det mer som at moren selv var svært plaget av angst, nervøsitet, kontrollbehov og nærmest paranoide tendenser. At hun tolket alt i verste mening, og derfor så blikk og hørte kommentarer på en annen måte enn det var ment som. Hun kontrollerte alle sider av datterens liv gjennom sin frykt, og forsvarte henne kompromissløst og taklet ikke noe som helst motstand. Men jeg tror faktisk ikke det var motivert av et ønske om oppmerksomhet. Men det ser ut til at hun er blottet for selvinnsikt og leter utenfor seg selv, for alle andre må være årsaken til problemene. Mest av alt er det bare tragisk. Ja, artikkelen her er ensidig, men jeg tror jenta hadde levd i dag om barnevernet hadde blitt varslet tidligere - og de hadde fulgt det opp. Selv om den første skolen er "frifunnet", var det såpass mye som skurret skikkelig, slik at barnevernet burde være koblet inn allerede da. Det å være for kontrollerende og overbeskyttende er også omdorgssvikt. Anonymous poster hash: 76aee...d0a Ja selvfølgelig er det det, men dette er ikke så lett. Mye lettere å konstatere omsorgssvikt der barna ikke blir fulgt opp slik de bør bli. Anonymous poster hash: 186c0...9ff
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #16 Skrevet 17. januar 2017 Her vil bygda renvaske seg. Det var usmakelig! Bygda har sikkert rett i mye, men det kan ikke være lett å komme inn i fra sidelinjen i et slikt miljø. Artikkelen var ekstremt ladet. Avisa opptrer uetisk når de publiserer noe sånt! Var jo feil samme hva hun gjorde..... .....Camilla Heggelund sendte like etterpå en tekstmelding til vertskapet og takket for maten. Angelica hadde hatt det hyggelig..... - ja, det var ille! Hvorfor skriver de sånt? Anonymous poster hash: 1225a...ba5
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #17 Skrevet 17. januar 2017 Her vil bygda renvaske seg. Det var usmakelig! Bygda har sikkert rett i mye, men det kan ikke være lett å komme inn i fra sidelinjen i et slikt miljø. Artikkelen var ekstremt ladet. Avisa opptrer uetisk når de publiserer noe sånt! Var jo feil samme hva hun gjorde..... .....Camilla Heggelund sendte like etterpå en tekstmelding til vertskapet og takket for maten. Angelica hadde hatt det hyggelig..... - ja, det var ille! Hvorfor skriver de sånt? Anonymous poster hash: 1225a...ba5 Artikkelen begynner med å si at den er ensidig fordi medienes dekning hittil hadde vært veldig ensidig - andre veien. Hittil hadde det vært en heksejakt på skole og medelever, og dette var et motsvar. Hvorfor er det mer uetisk en vinklingen som stort sett har vært ellers? Hvorfor skriver de sånt? Fordi de vil vise at de stort sett jobbet for å inkludere jenta, og at hun satte pris på å være sammen med vennene sine, noe som står i kontrast med påstanden om systematisk mobbing og utestenging. Usmakelig at bygda vil renvaske seg? De som har fått skylden i å starte dette var mellom 6 og 9 år. De har lenge i ettertid fått høre at de skal ha opptrådt på en måte verken de voksne eller barna kjenner seg igjen på. Det foreligger bevis på tusenvis av meldinger, og ingen av disse tar noen gang for seg mobbing. Skolen får aldri beskjed om mobbing, annet en en slengbemerkning som ingen andre kjenner til. Den kan selvsagt være sann, men det skal langt ner til enn en kommentar for å kvalifiseres som mobbing og utestenging. Disse jentene, som har mistet en tidligere venninne, som har blitt hetset i media av voksne mennesker, som var mellom 6-9 år... Tja, lurer på hvorfor de ønsker å renvaske seg i en sak som er blitt framstil av mor som noe de absolutt ikke kjenner seg igjen i? Skolen er jo renvasket med tanke på samarbeid med hjemmet og de andre familiene samt tilrettelegging for jenta, så det er klart også de vil få frem at de heller ikke er syndebukken de blir framstilt som. Saken er selvsagt mer nyansert enn det som kommer fram i denne artikkelen, men tidligere har den andre siden ikke blitt hørt, og de har blitt gjort til syndebukker uten mulighet til å forsvare seg. Det ble et inderlig tragisk utfall i saken, og det er bra at det er andre enn oss og media som skal behandle skyldspørsmålet. Anonymous poster hash: 76aee...d0a
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #18 Skrevet 17. januar 2017 Dette dreier seg ikke om ei bygd som vil renvaske seg, men om en side av saken som ikke er blitt hørt. Moren kom ikke "utenfra" slik en sier her. Hun kommer fra dette miljøet. Dette dreier seg om en overbeskyttende mor som ikke klarer å møte omverdenen. Det står også at skolen faktisk ble bekymret på mors vegne fordi hun var så engstelig ved datterens skolestart. Tenk om jeg skulle bombardere skolen og mine barns venners foreldre med tekstmeldinger om hva som er blitt sagt og gjort på skoleveien og i friminuttet. Det er helt normalt at barn sier ting som "jeg kom først" "jeg vant" "jeg hadde den først" osv. Dette er ikke utsagn om foreldre kan fyre opp under og skape konflikter utav, da ødelegger de for barna sine. Det står jo og at en mor forsøkte å snakke med moren fordi hun alltid skulle "være med" når barna lekte, dette førte etter hvert til at barna trakk seg unna datteren hennes eller de undret seg på hvorfor hun var så nærværende. Men dette ble tatt ille opp. Anonymous poster hash: 186c0...9ff
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #19 Skrevet 17. januar 2017 En sak har alltid flere sider, og akkurat denne saken tror jeg er veldig sammensatt. Den absolutte sannhet ble borte sammen med jenta som dessverre døde. Anonymous poster hash: 408ce...2d4 Tja, ikke sikkert hun var frisk nok til å komme med noen sannhet, bare enda en side av saken. Det eneste som er sikkert, er at uansett om datteren ble mobbet eller ei, om mor var sykelig overbeskyttende eller ikke, om datteren truet med å ta livet sitt hvis mor kontaktet lege - det var omsorgssvikt ikke å kontakte helsevesenet med den svært lave BMIen jenta hadde. Spiseforstyrrelsen har høy dødelighet. Anonymous poster hash: 6f32e...4a9
Sint naken biltyv Skrevet 17. januar 2017 #20 Skrevet 17. januar 2017 Godt å endelig få høre andre siden av saken. Denne siden passer også best med det fylkesmannen og politiet har konkludert med så dette er det jeg tror. Stakkars barn, ble ødelagt av moren sin. Fysj
Østerdølen Skrevet 17. januar 2017 #21 Skrevet 17. januar 2017 Jeg reagerer på at moren nekter å svare på spørsmål fra TV2 om ting som ikke støtter hennes side av saken. Hun skulle kun fortelle SIN versjon. Det samme gjaldt hos politiet, hun nektet å svare på kritiske spørsmål, men mener at hun kan bestemme hva politiet skal spørre henne om under avhør? Det er jo rart at av alle sms klasseveninnenes mødre mottok, så var det INGEN av dem som nevnte mobbing? Og at mor nevner denne "badedrakt-episoden" som noe ufarlig, før den noen år etterpå er mobbing og utført at en helt annen? Og til slutt, hvilken mor er det som skriver ut sin datter fra sykehusopphold, pga spisevegring, før hun deretter ikke følger opp og faktisk ber barnet om å jukse på vektmålingene slik at legene ikke skal oppdage hvor dårlig hun egentlig er? Nei, UANSETT om barnet ble mobbet, så er det MOR som sviktet aller grovest!
Luksusdyret Skrevet 17. januar 2017 #22 Skrevet 17. januar 2017 Det hjelper ikke at det var morens ansvar å ta vare på jenta. Det var det også i Christoffer-saken, likevel blir både bestemor, lærere og andre kritisert for å ikke ha grepet inn. Det samme gjelder saken her. Det at man gir faen i et enkeltmenneske i bygda fordi mennesket ikke er kult, populært eller skriker høyest av alle, betyr ikke at man lot være å gripe inn med god grunn.
Østerdølen Skrevet 17. januar 2017 #23 Skrevet 17. januar 2017 Det hjelper ikke at det var morens ansvar å ta vare på jenta. Det var det også i Christoffer-saken, likevel blir både bestemor, lærere og andre kritisert for å ikke ha grepet inn. Det samme gjelder saken her. Det at man gir faen i et enkeltmenneske i bygda fordi mennesket ikke er kult, populært eller skriker høyest av alle, betyr ikke at man lot være å gripe inn med god grunn. Og hvordan har du kommet til at folk gav faen?Foreldre brydde seg, de forsøkte å hjelpe og de ytret bekymring for moren og hvordan barnet hadde det. Det er vel en grunn til at moren flyttet så mange ganger?Det er vel fordi hun ikke ville at folk skulle oppdage hvordan det egentlig sto til. Uansett lot moren datteren sulte seg i hjel, på ei lita hytte.I stede for å sørge for at hun fikk den oppfølgningen hun hadde behov for. Hadde moren gjort jobben sin hadde jenta vært i livet, uansett om spisevegringen kom av mobbing eller ikke.
Luksusdyret Skrevet 17. januar 2017 #24 Skrevet 17. januar 2017 Og hvordan har du kommet til at folk gav faen?Foreldre brydde seg, de forsøkte å hjelpe og de ytret bekymring for moren og hvordan barnet hadde det. Det er vel en grunn til at moren flyttet så mange ganger?Det er vel fordi hun ikke ville at folk skulle oppdage hvordan det egentlig sto til. Uansett lot moren datteren sulte seg i hjel, på ei lita hytte.I stede for å sørge for at hun fikk den oppfølgningen hun hadde behov for. Hadde moren gjort jobben sin hadde jenta vært i livet, uansett om spisevegringen kom av mobbing eller ikke. Jenta gikk ikke på skolen eller hadde omgang med andre mennesker enn mor i det hele tatt? Det skal mye til at folk dør av sult, man ser jo skrapa og syk ut lenge før døden inntreffer. Så det ER merkelig at ingen andre fanget det opp, på samme måte som i Christoffer-saken.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2017 #25 Skrevet 17. januar 2017 Uff så trist 😢 For mye "omsorg" kan være like skadelig som for lite. Anonymous poster hash: 3a74a...d1b Du mener feil omsorg? Er det noe som heter for mye omsorg? Nei og nei 😧 Anonymous poster hash: 4caa9...7a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå