Gå til innhold

Hva jobber med når man har ptsd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tips?

Anonymous poster hash: 615b1...969

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Livet's harde skole

Anonymous poster hash: 49c95...b65

Skrevet

Jeg er seriøs altså.....

Skrevet

Jeg er rådgiver i staten. Har en "rolig" kontorjobb med litt kundekontakt. 

Anonymous poster hash: 70a67...74e
Skrevet

Det går bra? Spent før skal i møte ang jobb..

Skrevet

Det er ganske vanskelig å svare på, selv om man har samme diagnose kan man ha veldig forskjellig funksjonsnivå, man kan trigges av veldig forskjellige ting osv.

Søsteren min har psd, angst og en personlighetsforstyrrelse, og jobber i butikk. Hun trives godt med det og er dyktig i jobben også. Men selv om jobben gir henne mye i form av mestringsfølelse og sosial omgang tapper den henne for krefter også, så hun makter ikke å jobbe full tid, hun jobber ca 40% fast og tar på seg ekstra vakter når hun har gode perioder og orker det.

Anonymous poster hash: adf67...14b
Skrevet

Jeg har PTSD, er medisinstudent

Anonymous poster hash: eb320...7b1

Skrevet

Er lærer og har en kollega med PTSD. Vedkommende funker ikke på jobb og er for det meste sykemeldt.

Anonymous poster hash: 54a41...808

Skrevet

Jeg jobber på kontor. Er helt topp. Rolige dager og om jeg en skjelden gang må være hjemme, så er det ikke noe problem😊

Anonymous poster hash: 98b6e...db4

Skrevet

Jeg tror du gjør lurere i å spørre deg selv om hva du har lyst til å jobbe med, for så å tenke gjennom hva som må til for at du,med dine helt unike forutsetninger, skal kunne klare å jobbe med akuratt det.

Hva har du jobbet med før? Er det noen grunn til at du ikke lenger kan jobbe med dette? Hadde det vært mulig å tilrettelegge på noe vis? Finnes det lignende yrker som har mindre av det du opplever som belastende?

Anonymous poster hash: 5df48...473
Skrevet

Hva som helst. Det kommer helt an på fungering, symptomer osv.

Jeg har en PTSD-diagnose og jobber i førstelinje i barnevernet. Der møter jeg en hel del triggere, og det har jeg jobbet mye med. Men det fungerer og prosessen dit har gitt meg mye kunnskap som er nyttig i jobben.

Anonymous poster hash: f2939...46a
Skrevet

Vet det varierer.

Jeg har vært syk siden videregående. Er i midten av 20 årene. Jobbet via VGs i barnehage og eldrehjem.

Skal i møte om evt. Hjemmetjenesten eller lignende. Men aner ikke hva jeg tror jeg klarer.. Derfor nysgjerrig :)

Skrevet

Kontorjobb og en god, forståelsesfull og støttende sjef fungerer for meg.

Anonymous poster hash: ff844...533

Skrevet

Det går bra? Spent før skal i møte ang jobb..

Det går bra. Er ikke åpen om min diagnose på jobb. Har dessverre litt høyere fravær enn ønskelig, men det blir bedre og bedre. Har lært meg å lytte til kroppen min. Tar pauser. Sliter endel med konsentrasjon og fokus - spesielt i stressede situasjoner. 

Har også jobbet litt redusert i vanskelige perioder. 

Men jeg "elsker" jobben min, møte folk, gjøre noe.

Anonymous poster hash: 70a67...74e

Skrevet

Helt ærlig?

Da bør man jobbe med å bli frisk. (Og ja, jeg har det selv. Men jeg akter ikke å la det definere livet mitt for all framtid, eller bestemme jobbvalget mitt.)

Anonymous poster hash: 548e4...110

Skrevet

Vet det varierer.

Jeg har vært syk siden videregående. Er i midten av 20 årene. Jobbet via VGs i barnehage og eldrehjem.

Skal i møte om evt. Hjemmetjenesten eller lignende. Men aner ikke hva jeg tror jeg klarer.. Derfor nysgjerrig :)

Jeg har jobbet i hjemmetjenesten. Begynte med praktisk arbeid - rengjøring og handling. Det var kjempebra for da fikk jeg hatt noe sosial kontakt med folk, men det gikk i samtaler om "vær og vind". Så fikk jeg byttet over til hjemmesykepleien. Jeg trivdes utrolig godt og gikk på skole for å ta fagbrev. Det eneste jeg mangler nå er selve fagprøven, men jeg ble ordentlig dårlig igjen før jeg rakk å ta den. Nå kan jeg ikke lenger fungere i en hjemmesykepleiejobb pr nå. Så nå er jeg på aap og jobber med å bli frisk. Aner ikke hvor jeg ender opp etterhvert.

Anonymous poster hash: 7dc2f...921

Skrevet

Helt ærlig?

Da bør man jobbe med å bli frisk. (Og ja, jeg har det selv. Men jeg akter ikke å la det definere livet mitt for all framtid, eller bestemme jobbvalget mitt.)

Anonymous poster hash: 548e4...110

Så bra å se dette svaret. PTSD er ikke noe nan trenger å ha resten av livet. Mye god traumebehandling

Anonymous poster hash: fe6cd...1da

Skrevet

Har jobbet med å bli frisk. Gått på traumebehandling og psykolog i flere år. Men neste steget er jobb, for å føle mestring.

Skrevet

Jeg har tidligere hatt diagnosen, men den er nå fjernet grunnet behandling. 

Jeg råder deg til å finne et yrke som du trives i. Jeg trives i samhandling med mennesker og valgte og utdanne meg til sykepleier på bakgrunn av mine interesser - ikke mine diagnoser. Skulle jeg valgt en jobb hvor jeg måtte sitte på rumpa og glo inn i en PC dagen lang fordi "det hadde passet min diagnose" så hadde jeg jo til syvende og sist blitt "gal" uansett. Interesser er viktig og hva du er god til. Så kan du etterpå vurdere hva som skal til for at du skal fungere i yrket. Jeg f.eks må ta hensyn til at jeg har en bipolar diagnose, det forutsetter at jeg følger de levemåtene som skal til for at jeg ikke skal trigge episoder. F.eks; Spise sunt,  trene, søvnhygiene, ta kontakt med helsepersonell hvis det er nødvendig etc. 

Ikke la diagnosen stå til hinder for dine drømmer! Ta heller ansvar over egen sykdom slik at du kan leve med den :) 

Anonymous poster hash: 698bb...22a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...