Gå til innhold

Ojoj! Har jeg driti meg ut? (Gjærbakst)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle sette dobbel deig. Maskinen min er ikke så stor at jeg kan lage den dobbel, så skulle lage den i 2 omganger. Tok frem alt jeg trengte og i den første deigen klarte jeg å smelle begge posene med tørrgjær oppi. Laget en "vanlig" etterpå og knadd godt så de ble blandet godt. Men den hever som pokker! På 10 min er den dobbel størrelse.

Må jeg kaste deigen?

Anonymous poster hash: 4fbf0...cb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hvorfor skulle du kaste den når den hever godt? Bare sett i gang med utdanningen. Det er ikke noe å vente etter. Vanligvis bruker man ikke dobbelt mengde gjær selv om man dobler porsjonen.

Anonymous poster hash: 082cb...844

Skrevet

Nei, hvorfor skulle du kaste den når den hever godt? Bare sett i gang med utdanningen. Det er ikke noe å vente etter. Vanligvis bruker man ikke dobbelt mengde gjær selv om man dobler porsjonen.

Når man lager deigen i to omganger må man jo det

Skrevet

Nei..Ha i halvparten

Anonymous poster hash: 76038...993

Skrevet

Nei..Ha i halvparten

Anonymous poster hash: 76038...993

Brødene hever veldig i ovnen også😂 Tyter ut over kanten på formen. Lurer på om de kan være farlig å spise.

Skrevet

Brødene hever veldig i ovnen også Tyter ut over kanten på formen. Lurer på om de kan være farlig å spise.

Nei, det er ikke farlig å spise, men du kan regne med å bli litt opplåst og prompete ;)

Jeg lagde 3 brød med 2 pk tørrgjær en gang, både jeg og mannen ble ganske ugne i magen, hehe.

Nå bruker jeg 1 pk gjær til 3 brød :D

Anonymous poster hash: d42c7...5cb

Skrevet

Nei, det er ikke farlig å spise, men du kan regne med å bli litt opplåst og prompete ;)

Jeg lagde 3 brød med 2 pk tørrgjær en gang, både jeg og mannen ble ganske ugne i magen, hehe.

Nå bruker jeg 1 pk gjær til 3 brød :D

Anonymous poster hash: d42c7...5cb

Er litt redd for at barna skal bli fulle om de spiser brødet. Gjær er jo ikke bra. De bruker det jo i all alkohol

Skrevet

Er litt redd for at barna skal bli fulle om de spiser brødet. Gjær er jo ikke bra. De bruker det jo i all alkohol

Seriøst??

Nekter du ungene surmelk også? Og alle hveteprodukter?

Anonymous poster hash: af63c...977

Skrevet

Haha, dagens :legrine: :legrine:

Anonymous poster hash: 494d8...de8

Skrevet

Seriøst??

Nekter du ungene surmelk også? Og alle hveteprodukter?

Anonymous poster hash: af63c...977

Surmelk drikker vi ikke. Når melk går ut på dato, så kaster vi den før den blir sur.

Hvete spiser vi heller ikke. Jeg baker jo fordi vi bruker rug, og rugbrød er dyrt.

Skrevet

Surmelk drikker vi ikke. Når melk går ut på dato, så kaster vi den før den blir sur.

Hvete spiser vi heller ikke. Jeg baker jo fordi vi bruker rug, og rugbrød er dyrt.

Fikk du en deig uten hvete til å heve alt for mye på 10 minutter? Hva slags oppskrift var det?

Skrevet

Fikk du en deig uten hvete til å heve alt for mye på 10 minutter? Hva slags oppskrift var det?

Min egen oppskrift. Bruker havre og rugmel. Det er gjæren som hever, ikke melet

Skrevet

Min egen oppskrift. Bruker havre og rugmel. Det er gjæren som hever, ikke melet

For å få til heving med gjær må det dannes et glutennettverk i deigen. Det krever elting og en kornsort med gluten. Det finnes gluten i rug, men rugdeiger danner ikke glutennettverk slik som hvete deiger. Det du beskriver er en sensasjon hvis det skulle stemme.

Skrevet

Haha 😂😂

Anonymous poster hash: 4a964...992

Skrevet

For å få til heving med gjær må det dannes et glutennettverk i deigen. Det krever elting og en kornsort med gluten. Det finnes gluten i rug, men rugdeiger danner ikke glutennettverk slik som hvete deiger. Det du beskriver er en sensasjon hvis det skulle stemme.

Jeg har alltid vært en sensasjon, så det kan stemme.

Skrevet

Dette er det morsomste jeg har lest på lenge! Full av å spise brød laget med 2 poser tørrgjær. Den var god 😂

Anonymous poster hash: 03b06...2b9

Skrevet

Dette er det morsomste jeg har lest på lenge! Full av å spise brød laget med 2 poser tørrgjær. Den var god 😂

Anonymous poster hash: 03b06...2b9

Det ble 3 poser tilsammen. Følg med litt a

Skrevet

Lurer på om du er blitt litt full på tørrgjør HI ha ha ha :legrine:

Anonymous poster hash: 8460b...fff
Skrevet

Lurer på om du er blitt litt full på tørrgjør HI ha ha ha :legrine:

Anonymous poster hash: 8460b...fff

Det kan hende! Tok akkurat to skiver av brødet og venter bare på effekten nå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...