Gå til innhold

Noen advokater her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger hjelp.

Min far døde for flere år siden, og min mor har bodd i huset deres siden. (Uskiftet bo)

Hun er nå gammel og ønsker å bo i en mindre leilighet.

Huset ønsker hun at jeg skal få kjøpe, til en noe lavere pris enn det huset vil gå for på det åpne markedet. Det er et meget spesielt hus som hun ønsker skal forbli i familien. 

Min to andre søsken ønsker ikke dette. De ønsker å selge huset til høyest mulig pris. 

Kan min mor selge meg huset til en lavere pris? Går ut fra at hun ikke kan det når farsarven ikke er fordelt.

Kan hun selge sin del til en lavere pris?

Takknemlig om noen som har peiling kan svare... 

Anonymous poster hash: be02e...b67
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei hun kan ikke selge huset til underpris når hun sitter i uskiftet bo.

Om hun vil selge sin del billigere til deg må hun først skifte( dele ut farsarven i sitt fulle) før hun kan gjøre noe som helst med sine eiendeler som hun har igjen.

Heldigvis.

Anonymous poster hash: 38544...6ce
Skrevet

Takk for svar. 

Ikke så lett det der. 

Skjønner søsken som ikke vil at ene søsken skal få mer enn dem. Men - samtidig situasjoner der man da må la eiendommer gå ut av familien fordi ingen har råd til å kjøpe ut de andre til markedspris. 

Det er ikke "heldigvis"! 

Slike saker er ikke i mine øyne "enkle" og "rett frem". 

Skrevet

Takk for svar. 

Ikke så lett det der. 

Skjønner søsken som ikke vil at ene søsken skal få mer enn dem. Men - samtidig situasjoner der man da må la eiendommer gå ut av familien fordi ingen har råd til å kjøpe ut de andre til markedspris. 

Det er ikke "heldigvis"! 

Slike saker er ikke i mine øyne "enkle" og "rett frem". 

Jeg syns heldigvis siden der er så mange foreldre og søsken som prøver å lure de andre arvingene og da er det bra at vi her i Norge har Norges lover slik at det ikke er mulig.

Skrevet

Kan man ikke ta en takst, dele den på to (arven etter din far), dele den på 2 igjen (din mor skal arve din far også) og så dele resterende på 3, som er dere barnas arv og så kjøper du ut de for delene de skal ha og så betaler du din mor det hun ønsker å få for sin del av eiendommen?

Vet ikke om det er lovlig, men da vil jo alle få farsarven. Arven etter mor kan dere få den dagen dere selger leiligheten hun kjøper.

Anonymous poster hash: 751ed...a3c

Skrevet

Kan man ikke ta en takst, dele den på to (arven etter din far), dele den på 2 igjen (din mor skal arve din far også) og så dele resterende på 3, som er dere barnas arv og så kjøper du ut de for delene de skal ha og så betaler du din mor det hun ønsker å få for sin del av eiendommen?

Vet ikke om det er lovlig, men da vil jo alle få farsarven. Arven etter mor kan dere få den dagen dere selger leiligheten hun kjøper.

Anonymous poster hash: 751ed...a3c

Nei det er ikke lovlig.

Skrevet

Men er det uskiftet bo dersom dine foreldre var gift og dere er helsøsken?

Anonymous poster hash: 67f15...038

Skrevet

Men er det uskiftet bo dersom dine foreldre var gift og dere er helsøsken?

Anonymous poster hash: 67f15...038

Det er det som er uskiftet bo. Hadde de ikke vært helsøsken hadde ikke moren fått sittet i uskifte.

Så lenge ikke farsarven er betalt ut sitter moren i uskifte og kan ikke gjøre som hun vil med eiendelene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...