Gå til innhold

Dere som jobber i barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om den globale kritikken av norsk barnevern?

Anonymous poster hash: dba6f...0f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere som jobber i barnefjernet, er det gøy å stjele andres barn? Er det moro å vite at dere ødelegger oppveksten til så mange når dere tar dem fra foreldrene deres som elsker dem? Sover dere godt om natten, vel vitende om at dere ødelegger liv? Er det deilig å se på når barn gråter fordi de blir tatt fra de som betyr mest for dem i hele verden, deres kjære foreldre?

Anonymous poster hash: ad77c...6e7
Skrevet

Dere som jobber i barnefjernet, er det gøy å stjele andres barn? Er det moro å vite at dere ødelegger oppveksten til så mange når dere tar dem fra foreldrene deres som elsker dem? Sover dere godt om natten, vel vitende om at dere ødelegger liv? Er det deilig å se på når barn gråter fordi de blir tatt fra de som betyr mest for dem i hele verden, deres kjære foreldre?

Anonymous poster hash: ad77c...6e7

Ikke ødelegg tråden min, start din egen.

HI

Skrevet

Globale kritikken??? Vet du hva global betyr? Det betyr hele verden...

Anonymous poster hash: 1ae80...2ea

Skrevet

Globale kritikken??? Vet du hva global betyr? Det betyr hele verden...

Anonymous poster hash: 1ae80...2ea

Skrevet

Regner med at dette er et tulleinnlegg... Meeen biter på...

For det første.... Et barn vil elske sine foreldre om de så slår og misbruker dem.. De er lojale mot foreldrene til tross for slag, mobbing osv.. Dette vet du.

Samme med at et barn ikke kan skjønne at oppvekst i et rusmiljø, eller  å bo med en eksempelvis svært psykisk syk mor eller far vil prege dem negativt. Barn ser ikke sine egne behov og tenker ikke på samme måte som en voksen.

Derfor har vi et barnevern og ikke et foreldrevern. 

Barnevernet stjeler ikke barna fra foreldre, i de fleste tilfeller redder de barn fra en dårlig oppvekst... Som vil prege dem svært negativt.

Klart det kan bli gjort feil, sier ikke det... Men i det hele og store bildet, så hjelper de langt flere enn de skader. Hater når folk kun går ut i fra hva de får høre i VG... Eller fra forelderen selv.. De forteller da gjerne kun deres side av saken. barnevernet skal skjerme barnet og kan derfor ikke gi sensitive opplysninger, eller forklare "sin" side av saken... FORDI BARNET HAR RETTIGHETER. Personlige opplysninger og vurderinger gies derfor ikke til pressen....

Anonymous poster hash: 62b30...743
Skrevet

I den grad jeg er enig i at det er en global kritikk: At den sier litt om kulturelle forskjeller rundt tanker om barn. I mange kulturer er barnet i langt større grad enn i Norge ansett som foreldrenes eiendom og det er høy aksept for bruk av vold i oppdragerøyemed. Dette kolliderer med det barnesynet norsk barnevern forvalter.

Dernest tenker jeg at den sier mye om at mange samfunn har en helt annen tradisjon for (manglende) tillit til det offentlige. Selvfølgelig forventer ikke den jevne inder og rumener at "systemet" er til for noe bra. Det har de minimal erfaring med. I mange land eksisterer i liten grad noe som tilsvarer norsk barnevern.

Med de to ovennevnte faktorene som bakteppe, tenker jeg den sier en del om at mange mennesker - særlig ved manglende utdanning - har et avslappet forhold til kildekritikk. Flertallet av saker som hausses opp i media fremstår dårlig belyste for de av oss som er vant til å lese essensen i en sak ut fra dokumentasjonen.

Og helt til sist: Tidvis har den et poeng. Norsk barnevern er for lite flinke til å involvere familie og nettverk som ikke oppholder seg i Norge i barnevernssaker. Det handler mest om lovgivningen vi er underlagt, men i noen grad også om at det er lett å tenke at barnets nettverk bare er de som oppholder seg i geografisk nærhet.

Anonymous poster hash: 70bee...cd8
Skrevet

Global kritikk er det nok ikke. Men noen land protesterer og det er land som i større grad tillater oppdragelsesmetoder som ikke er tillat i Norge. Bare å gå inn på diverse sider på FB som er imot barnevernet så ser du at barnevernet gjør en utrolig viktig jobb med å fjerne barna fra foreldre som ikke evner å ta vare på dem. Ingen av dem ser selv at de har gjort noe galt, men bare å scrolle litt nedover på siden så ser du at mange av dem er ustabile og uegnet til å ta vare på barn. Når det er sagt så mener jeg ikke at barnevernet aldri har gjort feil, for det har de nok. Men konspirasjonsteoriene som visse land har med at rike mennesker betaler barnevernet for å skaffe dem barn er jo helt idioti.

Anonymous poster hash: a89dc...f1c

Skrevet

Jeg tenker at den største synden i barnevernet ikke så mye er at det er en overflod av urettmessige omsorgsovertakelser, men at det tilbudet barnevernet har når den "berettigede" omsorgsovertakelse er et faktum, er alt for dårlig.

Ja, det finnes veldig gode både fosterhjem og institusjoner, men det finnes også veldig mange dårlige av begge deler. Det er en "million industri" og det er ofte drevet av hensyn til økonomisk gevinst, mer enn av hensyn til barnets veste.

Dette reiser atter spørsmålet om omsorgsovertakelsen er berettiget om det som faktisk blir tilbudt er mer skadelig for barnet, enn å bli hos foreldrene.

Et annet problem er omsorgsovertakelse like etter fødsel hos foreldre med lav IQ, at en stoler på diagnoser som er vanskelige og fastsette, og at en ikke tar hensyn til den gevinst kjærlighet og omsorg disse foreldrene måtte ha til sine barn. At en i større grad kunne funnet løsninger innad i storfamilien.

Jeg er for å styrke det biologiske prinsipp i barnevernet, da også innen utvidet familie og slekt.

Anonymous poster hash: 03af0...413

Skrevet

Jeg tenker at den største synden i barnevernet ikke så mye er at det er en overflod av urettmessige omsorgsovertakelser, men at det tilbudet barnevernet har når den "berettigede" omsorgsovertakelse er et faktum, er alt for dårlig.

Ja, det finnes veldig gode både fosterhjem og institusjoner, men det finnes også veldig mange dårlige av begge deler. Det er en "million industri" og det er ofte drevet av hensyn til økonomisk gevinst, mer enn av hensyn til barnets veste.

Dette reiser atter spørsmålet om omsorgsovertakelsen er berettiget om det som faktisk blir tilbudt er mer skadelig for barnet, enn å bli hos foreldrene.

Et annet problem er omsorgsovertakelse like etter fødsel hos foreldre med lav IQ, at en stoler på diagnoser som er vanskelige og fastsette, og at en ikke tar hensyn til den gevinst kjærlighet og omsorg disse foreldrene måtte ha til sine barn. At en i større grad kunne funnet løsninger innad i storfamilien.

Jeg er for å styrke det biologiske prinsipp i barnevernet, da også innen utvidet familie og slekt.

Anonymous poster hash: 03af0...413

Etter å ha sett det på nært hold må jeg si meg uenig. I en ideell verden, ja, der er det fint å si at Tulla kan flytte til snille Tante når mamma drikker for mye voksenbrus. Men det er ofte mye større og mye mer komplekse årsaker til omsorgsovertakelser, og mange er resultatet av flere tiårs unnfallenhet og generasjoner med sosial arv og skranglete relasjoner.

Anonymous poster hash: 5ba37...b93

Skrevet

Hva tenker dere om den globale kritikken av norsk barnevern?

Tenker at mye av det bunner ut i kulturelle forskjeller. For eksempel så er Norge et av få land som har gjort det straffbart å slå barn. Det er altså loven - ikke barnevernet - som kritiseres.

Anonymous poster hash: 035be...e5f

Skrevet

Jeg tolker "den globale kritikken" som en liten gruppe mennesker som har gått livets skole og er aktive på FB grupper mot barnevernet.

Etter å ha lest litt på de gruppene er jeg meget glad for at vi har et velfungerende barnevern her i Norge!

Anonymous poster hash: c4391...3fe

Skrevet

Jeg tolker "den globale kritikken" som en liten gruppe mennesker som har gått livets skole og er aktive på FB grupper mot barnevernet.

Etter å ha lest litt på de gruppene er jeg meget glad for at vi har et velfungerende barnevern her i Norge!

Er også endel sterke religiøse miljøer i utlandet (særlig i østblokken) som kritiserer

Skrevet

Er også endel sterke religiøse miljøer i utlandet (særlig i østblokken) som kritiserer

Det er nok ikke "endel" men noen ytterst få som skriker ekstra høyt.

Skrevet

Det er nok ikke "endel" men noen ytterst få som skriker ekstra høyt.

Det er vel snakk om ett konkret rumensk pinsevenn-samfunn, der en familie prøver å unndra seg rettsforfølgelse etter å ha drevet med vold mot barna som "oppdragende middel".

Anonymous poster hash: 5ba37...b93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...