Gå til innhold

Jeg gjorde et ukeseksperiment under slanking.....


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å gå ned i vekt og fant ut jeg skulle gjøre et eksperiment, nemlig å veie og skrive opp alt jeg spiser på en uke, men ikke regne ut kalorier.

 

Min filosofi for å gå ned i vekt er "Spis det du vet er sunt, prøv å holde balanse og kun spis når du er sulten, til du ikke er sulten mer. Spis når du vil."

 

Jeg bestemte meg for å spise minst mulig brød og pastamat, holde meg unna sukker og å drikke masse grønn te.

Så, denne uka har jeg spist kylling, fisk, grønnsaker, nøtter, bønner, egg og havregrøt. Litt frukt, men ikke mye.

 

Men......da jeg satte meg ned med en kalorikalkulator ble jeg mildt sagt overrasket......Jeg har spist et snitt på kun 571 kalorier denne uka! Jeg har ikke slitt, ikke vært sulten men har hatt sukkersug nå og da. Pga. sykdom er jeg hjemmeværende og trener ikke så jeg har vel ikke akkurat noen toppforbrenning.

 

Jeg har gått ned fra 80,8 kg. til 77,1 kg.

 

Men.....det lave kaloritallet skremmer meg jo. Jeg vil jo ikke at den skal reduseres mer, men jeg har kun lyttet til kroppen og spist når jeg hadde behov - kun vært veldig bevisst på å spise sunt og å ikke spise meg mett.

 

Så lenge jeg ikke spiser sukker så har jeg faktisk ikke lyst på mere mat, men dette er jo veldig lite. Jeg vil ned 8-10 kg. til men har det egentlig ikke travelt. Men jeg må innrømme det var deilig å se at jeg hadde gått ned 3,7 kg. på en uke. Sikkert en del vannvekt.

 

Tror dere jeg kan gjøre dette i et par uker, eller bør jeg begynne å spise mer allerede nå mtp. forbrenningen?

Eller kanskje jeg bør prøve å skli over i et spisemønster som likner 5-2-dietten? 



Anonymous poster hash: 16007...76d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår fokuset på å spise sunt, men hvorfor i all verden har du fokusert på å IKKE spise deg mett? Det er faktisk det dummeste jeg har hørt på lang tid. Hvis du tror at du må gå rundt å være sulten hele tiden når du skal slanke deg har du jo misforstått noe grunnleggende her...

 

Anonymous poster hash: 51192...4b4

Skrevet

Enig. Du må spise mer. Det er ikke et poeng å være sulten.

Skrevet

Jeg gikk ned 35 kg.

Telte ALDRI kalorier.

Spiste meg mett på sunn mat, spiste riktige karbohydrater. Og holdt meg unna raffinerte matvarer.

Jeg tror nok kaloriinntaket lå rundt 1000 om dagen.

Nå fire år etter har jeg klart å holde vekta ved å spise slik fra mandag til fredag og normal kos på lørdager (nøyaktig hva jeg vil) og på søndager er jeg ikke nøye på riktige karbohydrater.

 

Anonymous poster hash: 2e053...f69

Skrevet

Forskjell på å spise seg mett og overspise. Jeg hadde aldri orket å være konstant sulten, slanking eller ei.



Anonymous poster hash: 0026b...7c2
Skrevet

Jeg har jo ikke vært sulten hele tiden - jeg har spist når jeg følte meg sulten og spist til jeg ikke følte meg sulten lenger. Det førte til at jeg spiste oftere og mye mindre måltider enn før.

 

Grunnen til at jeg ville prøve dette en uke var å se hva jeg endte opp med, uten å telle kalorier - på en måte få en erfaring i hva magen min og øyemålet sa. Jeg er faktisk lettere sjokkert over at dagsgjennomsnittet ble så lavt! Nå skal det sies at jeg lå en dag med migrene (ikke uvanlig for meg) der jeg spiste veldig lite, men likevel.....

 

På en måte er jeg glad for at kaloritallet var såpass lavt - det betyr jo at jeg trygt kan spise mye mer uten å måtte telle kalorier. Jeg hater egentlig å telle dem og vil ikke bli opphengt i telling.

 

Men - for å snu helt om på det: Kanskje jeg er nødt til å telle likevel for å faktisk få i meg nok sunn mat. Jeg har ikke bevisst slanket meg på mange år og kun spist det jeg hadde lyst på når jeg hadde lyst på det - og endt opp litt for tung.

 

HI



Anonymous poster hash: 16007...76d
Skrevet

Jeg har gjort det samme, gått ned 5 kilo på 12 dager. For meg er det en mye emklere måte å gå ned i vekt, enn å drøye det ut i flere måneder. Jeg skal fortsette i to uker til, men skal spise litt mer nå. Jeg har fungert helt fint, trent løping fem dager i uken og fungert normalt på jobb. Hadde litt vondt i hodet de første dagene, og selvfølgelig vært en del sulten, men det gjør ingenting.



Anonymous poster hash: ab268...e08
Skrevet

 

Jeg har gjort det samme, gått ned 5 kilo på 12 dager. For meg er det en mye emklere måte å gå ned i vekt, enn å drøye det ut i flere måneder. Jeg skal fortsette i to uker til, men skal spise litt mer nå. Jeg har fungert helt fint, trent løping fem dager i uken og fungert normalt på jobb. Hadde litt vondt i hodet de første dagene, og selvfølgelig vært en del sulten, men det gjør ingenting.

 

Anonymous poster hash: ab268...e08

 

Høres kjempesmart ut............

 

Anonymous poster hash: fbd96...b12

Skrevet

 

Høres kjempesmart ut............

 

Anonymous poster hash: fbd96...b12

 

 

Det er helt uproblematisk. Jeg har gjort det før. Hvorfor er det ikke smart? 

Jeg fortsetter å spise kontrollert, og legger ikke på meg etterpå. Er heller aldri syk, og som jeg skrev trener jeg mye og fungerer bra der også. Kutter bare ut alt av sukker, karbo og spiser mest grønnsaker, laks og kylling. Det som ikke er smart er å spise for mye, spise sukker hver dag osv. Da er man utsatt for diabetes 2, karsykdommer, overvekt osv. 

 

Anonymous poster hash: ab268...e08

Skrevet

 

Høres kjempesmart ut............

 

Anonymous poster hash: fbd96...b12

 

Om du ser på linkene jeg delte lenger opp i tråden ser du at det er en seiglivet myte at man skal slanke seg langsomt, nyere forskning viser at det beste er å slanke seg fort.

 

Anonymous poster hash: 06450...ece

Skrevet

 

Det er helt uproblematisk. Jeg har gjort det før. Hvorfor er det ikke smart?

Jeg fortsetter å spise kontrollert, og legger ikke på meg etterpå. Er heller aldri syk, og som jeg skrev trener jeg mye og fungerer bra der også. Kutter bare ut alt av sukker, karbo og spiser mest grønnsaker, laks og kylling. Det som ikke er smart er å spise for mye, spise sukker hver dag osv. Da er man utsatt for diabetes 2, karsykdommer, overvekt osv.

 

Anonymous poster hash: ab268...e08

Den setningen din - "jeg har gjort det før" - den forteller litt, ikke sant? At vekttapet ikke er varig?

 

Anonymous poster hash: 306a5...ee4

Skrevet

Den setningen din - "jeg har gjort det før" - den forteller litt, ikke sant? At vekttapet ikke er varig?

 

Anonymous poster hash: 306a5...ee4

 

Jeg varierer 2-3 kilo opp og da er det fordi jeg har planlgt det. Til jul eller ferie feks. Jeg har ikke behov for at vekttapet skal være varig, jeg gjør det av andre grunner. 

 

Eller mener du den forteller noe mer?

 

Anonymous poster hash: ab268...e08

Skrevet

HI her :)

 

Jeg har fortsatt "eksperimentet mitt" og nå har det gått to uker. Jeg har gått ned 5,1 kg. og er fornøyd med det - og jeg er fornøyd med hvordan jeg har det. Gjennomsnittet mitt på kalorier er omtrent det samme, det har gått litt opp, men ikke mye.

Jeg tenker å fortsette på denne måten til jeg har nådd målet mitt, så skal jeg fortsette med den samme kosten bare i større mengder og se når vekten min stabiliserer seg.

 

Sukkersuget er så og si borte, det eneste jeg "sliter med" er at jeg enkelte dager får en del vann i kroppen. Spiser ikke mye salt og drikker mye te, så det sitter noen dager før det plutselig slipper.



Anonymous poster hash: 16007...76d
Skrevet

 

HI her :)

 

Jeg har fortsatt "eksperimentet mitt" og nå har det gått to uker. Jeg har gått ned 5,1 kg. og er fornøyd med det - og jeg er fornøyd med hvordan jeg har det. Gjennomsnittet mitt på kalorier er omtrent det samme, det har gått litt opp, men ikke mye.

Jeg tenker å fortsette på denne måten til jeg har nådd målet mitt, så skal jeg fortsette med den samme kosten bare i større mengder og se når vekten min stabiliserer seg.

 

Sukkersuget er så og si borte, det eneste jeg "sliter med" er at jeg enkelte dager får en del vann i kroppen. Spiser ikke mye salt og drikker mye te, så det sitter noen dager før det plutselig slipper.

 

Anonymous poster hash: 16007...76d

 

Når du spiser så lite er det nærmest umulig for deg å få i deg alle næringsstoffene kroppen trenger, du spiser rett og slett for lite til å dekke kroppens behov selv om du spiser sunt.

 

Så jeg håper du tar et kosttilskudd i tillegg?

 

Legen min anbefalte meg Bio-Balanse (fra helsekosten), det var visst et godt kosttilskudd som tas godt opp i kroppen.

 

https://sunkost.no/produkter/kosttilskudd/bio-balanse-bio-life-120-kaps/

 

Anonymous poster hash: 06450...ece

Skrevet

 

Når du spiser så lite er det nærmest umulig for deg å få i deg alle næringsstoffene kroppen trenger, du spiser rett og slett for lite til å dekke kroppens behov selv om du spiser sunt.

 

Så jeg håper du tar et kosttilskudd i tillegg?

 

Legen min anbefalte meg Bio-Balanse (fra helsekosten), det var visst et godt kosttilskudd som tas godt opp i kroppen.

 

https://sunkost.no/produkter/kosttilskudd/bio-balanse-bio-life-120-kaps/

 

Anonymous poster hash: 06450...ece

 

 

Jeg tar tilskudd av jern, magnesium, kalium og krom ved siden av. Jeg spiser mye grøntfor så vitaminer for jeg en del av.

Nå har jeg ikke tenkt å leve akkurat på denne måten resten av livet, jeg tror ikke kroppen har vondt av eller får mangler over en kortere periode.

 

Anonymous poster hash: 16007...76d

Skrevet

 

HI her :)

 

Jeg har fortsatt "eksperimentet mitt" og nå har det gått to uker. Jeg har gått ned 5,1 kg. og er fornøyd med det - og jeg er fornøyd med hvordan jeg har det. Gjennomsnittet mitt på kalorier er omtrent det samme, det har gått litt opp, men ikke mye.

Jeg tenker å fortsette på denne måten til jeg har nådd målet mitt, så skal jeg fortsette med den samme kosten bare i større mengder og se når vekten min stabiliserer seg.

 

Sukkersuget er så og si borte, det eneste jeg "sliter med" er at jeg enkelte dager får en del vann i kroppen. Spiser ikke mye salt og drikker mye te, så det sitter noen dager før det plutselig slipper.

 

Anonymous poster hash: 16007...76d

Hva spiser du i løpet av en dag? Hvordan ser måltidene ut?

 

Anonymous poster hash: dcd61...322

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...