Gå til innhold

Noen som har vært en uke borte fra 3-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal på ferie en uke og da skal datteren vår være hos sine besteforeldre. Dette er en mnd før hun fyller 3 år. Hvordan er tidsperspektivet til barn i den alderen? Hvordan kan vi forberede henne best mulig?

Anonymous poster hash: 871d1...193

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ville ikke falt meg inn. Tre dager er mer enn nok for et barn på bare tre år.

Anonymous poster hash: 97eb0...a48

Skrevet

Er det en grunn til at banet ikke skam være med?

Anonymous poster hash: 465ec...105

Skrevet

Ja, det har vi. Mannen og jeg skulle på kurs samtidig, så mamma og pappa stilte opp og passet begge ungene våres da. De var henholdsvis 5,5 år og litt over 3 år. Det gikk kjempe fint :) Alle storkoste seg. Når det er sagt så har ungene veldig nært forhold til mine foreldre, og mine forguder dem. Så det var ikke noe problem for våres del.

Anonymous poster hash: c634b...124

Skrevet

Ja, det har jeg gjort mange ganger. Hadde studier som pågikk i den tida og måtte være borte ca så lenge mer enn en gang. Pappa styrte skuta godt der hjemme og alle er og var fornøyde.

Anonymous poster hash: 4cdcb...9da

Skrevet

Jeg var 8 uker borte fra mine da 2 og 4 åring.

Var innlagt på sykehus. Alvorlig syk.

Begge barna er nå i skolealder. Det gikk bra.

En uke hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet for.

Anonymous poster hash: 5cff0...e4e

Skrevet

Vi skal på ferie en uke og da skal datteren vår være hos sine besteforeldre. Dette er en mnd før hun fyller 3 år. Hvordan er tidsperspektivet til barn i den alderen? Hvordan kan vi forberede henne best mulig?

Jeg skjønner ikke at du tør å spørre her inne ! 😥😂 Så mange eiesyke mammaer med blødende mammahjerter som holder på å stryke med bare de er borte fra barnet 1 natt .sukk

Det er sunt og bra for dere alle.Så det gleder meg at dere gjennomfører det 😊hva med å lage en ukeskalender ? Og så sette kryss for hver dag?

Anonymous poster hash: 7301c...04b

Skrevet

Jeg skjønner ikke at du tør å spørre her inne ! 😥😂 Så mange eiesyke mammaer med blødende mammahjerter som holder på å stryke med bare de er borte fra barnet 1 natt .sukk

Det er sunt og bra for dere alle.Så det gleder meg at dere gjennomfører det 😊hva med å lage en ukeskalender ? Og så sette kryss for hver dag?

Kan du fortelle meg på hvilken måte det er sunt for en treåring å være borte fra foreldrene over en såpass lang periode?

Skrevet

Så veldig mye tidsperspektiv har de vel ikke. Men derfor skjønner jeg heller ikke hvordan det kan være så stor forskjell på 3 dager og 1 uke. Jeg var innlagt på sykehus i 1 uke og 3-åringen var hos besteforeldrene sine. Da jeg kom og hentet ham oppførte han seg akkurat som han pleier å gjøre når jeg henter ham i barnehagen.

Anonymous poster hash: e539e...3ce
Skrevet

Var i London i 9 dager når eldste var 3 år,gikk helt fint! Ringte morgen og kveld og snakket om dagen og hva jeg skulle :)

Anonymous poster hash: 7ae9f...c06

Skrevet

Jepp. sønnen min var med besteforeldrene til finnmark i august, da var han ca 3,5 år, gikk kjempe fint :) ikke noe problem så lenge barnet er hos noen de er trygge på og kjenner godt :)

Skrevet

En uke er lenge for en 3 åring uten tidsaspekt. Dere kan ikke for alvor sammenligne hverken en uke borte pga studie hvor ungen er med faren sin eller 8 uker borte hvor man må pga sykdom, og i de 8 ukene går jeg også utifra ungene bodde med far ( evt blandet med overnattinger av og til om far besøkte på sykehus) med at begge omsorgspersonene velger å dra på ferie en uke! Det er ikke sammenlignbart for en ukes ferie MÅ dere ikke. Ferier borte fra småbarn på en uke MÅ dere ikke( og nei ikke engang for å pleie forholdet)!!! Ta en kjæreste helg!

Anonymous poster hash: 8b074...ce2

Skrevet

Jeg sendte toåringen på to ukers ferie hos bestemor i fjor. Gikk helt fint. Planen er det samme i år ;)

Skrevet

Vi måtte være på sykehus en uke da minsten ble født, vår 3-åringen var hos nær familie han kjenner veldig godt (ser bortimot daglig) og har et nært forhold til. Har overnattet der mange ganger før en natt.

Litt forskjell siden det var pga en fødsel og et nytt søsken, men jeg hadde ikke gjort det for noe mindre. Han reagerte veldig og fikk bortimot seperasjonsangst i et halvt år etter.

Skrevet

Ja, men da var barnet med pappaen sin da. Så det gikk veldig fint.

Var borte 3 netter fra toåringen ifm flytting. Det gikk ikke så bra. Hun ble helt utafor når jeg kom tilbake og jeg kunne ikke gå ut av rommet de neste månedene uten at hun gråt.

Anonymous poster hash: 19188...93e

Skrevet

Ukeskalender var smart 😊 Helt enig, det tenker jeg og.

Andre får mene det de vil om valget vårt, alle er ulike. Vi gjør det som føles rett for oss. Hun skal være hos besteforeldre som hun er trygge på og hun kommer til å få det supert og vi får en ferietur hvor vi er kjærester og ikke "samarbeidspartnere".

Skrevet

Kan du fortelle meg på hvilken måte det er sunt for en treåring å være borte fra foreldrene over en såpass lang periode?

Jeg føler vi har tatt det rette valget og har ikke behov for å forsvare det 😊 Ingen er like og det finnes sjelden ett fasitsvar. HI

Skrevet

Jeg føler vi har tatt det rette valget og har ikke behov for å forsvare det 😊 Ingen er like og det finnes sjelden ett fasitsvar. HI

Tror det var ment som er spørsmål til hun som mente det var sunt

Skrevet

Tror det var ment som er spørsmål til hun som mente det var sunt

Da misforstod jeg. HI

Skrevet

Hadde barnet vært 3 år, snart 4 år så ja, men 2, nesten 3, nei. En langhelg kanskje

Anonymous poster hash: 27977...1e0

Skrevet

Vi hadde en uke kjæresteferie da eldste var tre. Hun var hos besteforeldrene. Helt herlig for alle parter!

Anonymous poster hash: be84a...507

Skrevet

Såfremt barnet har god kontakt med besteforeldrene og har sovet over der flere ganger kommer dere alle til å kose dere.

Her var eldste 2,5 år når hun var med farmor en uke til syden. Oldemor og noen litt lengre ut i slekta var med, men farmor fikk nemlig ikke bruke penger på slikt om det ikke var en viktig grunn. Barnebarnet var en veldig viktig grunn.

Hun var også 3 uker i Israel med farmor i 2klasse og minsta var en uke i Egypt alene med farmor. Farmor elsker å reise, farfar gjør ikke det så her har ungene vært så heldige å få være med. I sommer var de på rundtur i europa en mnd tid.

Min manns unger hadde vi aldri latt være hos farmoren sin en uke. Grei kjemi mellom de, men ikke en hel uke. Noen time går greit, men utover det så finnerr vi noen andre de kan være hos. De er nå store og de sier det selv at farmor vil de ikke våre hos mer enn på ett kort besøk, de får heller småsøsken til å passe pås seg om de må (veldig ulike unger, mine elsker å være hjemme alene og ordner alt som evt må ordnes. Hans hater å være hjemme alene om det er en halvtime eller en dag, så de vil ha småsøsken i hus)

Anonymous poster hash: 52e69...db7

Skrevet

Det kjem an på ungen. Er ho sosial og van med å vere med andre og trivst med det, kan du snakke med ho om at dykk skal på ferie ved ulike anledninger. Så kan ein gjere ein avtale om å ringe til faste tider, at ein kan sende meldingar og slikt, ev. Skype om det er muligheit til det. Og sei at det er normalt å savne kvarandre, men fokuser på det kjekke ho skal gjere med besteforeldra.

Er ungen meir usikker og "sart" av natur, kan du snakke meir om følelsar og korleis ein handterer at ein blir lei seg, saknar mamma og pappa mykje etc. At når ein saknar mamma og pappa, kan ho teikna eit bilde som ho kan gi når dykk er tilbake e.l. Og avtale faste tider for kontakt om det hjelper.

Eg har ein av kvar. Førstemann elskar å vere sosial og var tidlig ute med å sjølv ville overnatte med slekt og vener. Andremann er meir "avhengig" av oss. Då fungerar det best med avledning, at dei ringer oss når ungen ynskjer. Men vi tek ikkje så masse kontakt for det er betre om vi blir litt gløymt om du skjønar.

Tilpass situasjonen til ungen din, snakk litt om planane i forkant og kos dykk på ferie

• 2 måneder senere...
Skrevet
På 14.1.2017 den 8.40, *Miss Marple* skrev:

Dette har du skrevet hver gang dette temaet har blitt tatt opp. Fint at du har funnet noe som fungerer for dere, men selv om du foretrekker å være med barna dine og ser for deg at det er skadelig å være borte noen dager, så trenger det ikke å bety at du sitter med fasitsvaret. 

Det finnes sjelden ett fasitsvar som passer for alle. 

Jeg skal være borte fra 3-åringen i 8 dager og er sikker på at hun kommer til å storkose seg hos sine besteforeldre. Hva andre måtte mene om valget vårt bryr meg fint lite. 

Alle er ulike og gjør det som føles rett for seg selv og sin familie. 

Anonymkode: f4284...39e

Skrevet

Vi var borte fra våre en uke da den yngste på det tidspunktet var to år. Søsteren på den gang sju var også der, og mormor. De var hjemme hos oss, fulgte hverdagslivet med barnehage og skole, og sov i sine egne senger. Det gikk helt fint, tror alle koste seg. Og resultatet var en ny lillebror :)

Anonymkode: 91144...24e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...