Gå til innhold

Avsporing fra hustråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at mange "misunner" billige hus på "landet". Så er du villig til å pendle ?

Eventuelt hvor langt? Teller du da antal km eller tid det faktisk tar? Spiller offentlig transport en rolle i dette?

Anonymous poster hash: 46022...b40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig i at det er merkelige kommentarer, når man ikke kan sammenligne å bo usentralt kontra det å bo sentralt med tilgang til masse jobber, tilbud til barna, osv. Jeg vet ikke om så mange har realistiske syn på alt det innebærer å bo usentralt.

Vi har det motsatte problemet fra mange andre. Kjøpte et nydelig hus veldig usentralt, på en drømmeplassering ved sjøen, da barna var små. Flyttet fra et trangt byggefelt og trodde vi skulle trives for oss selv. Sannheten er at barna kjeder seg med ingen nabobarn, bygda er kjedelig og vi er 'låst' i de jobbene vi har med mindre vi flytter, pga null ledige jobber. Pendling i to timer hver dag er uaktuelt for vår del. Så vi vurderer å flytte til en større plass, og heller bo MYE trangere. Man blir ikke lykkelig av stort flott hus, selv om det er nydelig å bo i.

Anonymous poster hash: e3030...958

Skrevet

Jeg er vokst opp på sentrale østlandet og før jeg fikk barn jobbet jeg i Oslo.

Nei, jeg er ikke villig til å pendle, tiden er for dyrebar til at jeg ønsker bruke timevis av den hver dag bare på transportetapper.

Så jeg flyttet.

Jeg bor nå i en mindre by sør i landet og bruker 10 min til jobb, 15-20 om jeg sykler.

Anonymous poster hash: 6fedd...b7a
Skrevet

https://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=81815652

Her er det bra! Litt langt fra Oslo, men kan man jobbe på toget feks er mye gjort. Mange jobber innen helse og omsorg. Så mange fritidstilbud til barn at det snart ikke er unger nok til alt.

Man skal ikke undervurdere den tiden det tar å forflytte seg i Oslo heller altså 😳 Fy fasan!

Anonymous poster hash: 28b71...188

Skrevet

Enig i at det er merkelige kommentarer, når man ikke kan sammenligne å bo usentralt kontra det å bo sentralt med tilgang til masse jobber, tilbud til barna, osv. Jeg vet ikke om så mange har realistiske syn på alt det innebærer å bo usentralt.

Vi har det motsatte problemet fra mange andre. Kjøpte et nydelig hus veldig usentralt, på en drømmeplassering ved sjøen, da barna var små. Flyttet fra et trangt byggefelt og trodde vi skulle trives for oss selv. Sannheten er at barna kjeder seg med ingen nabobarn, bygda er kjedelig og vi er 'låst' i de jobbene vi har med mindre vi flytter, pga null ledige jobber. Pendling i to timer hver dag er uaktuelt for vår del. Så vi vurderer å flytte til en større plass, og heller bo MYE trangere. Man blir ikke lykkelig av stort flott hus, selv om det er nydelig å bo i.

Anonymous poster hash: e3030...958

Det finnes en mellomting mellom Oslo og sentrale østlandet og langt utpå landet da.

Det finnes mindre byer i dette landet, byer som har alt du trenger av tilbud (kultur, idrett osv), og som du kan bo sentralt uten å måtte betale deg ihjel.

Jeg bor 2-3 km fra sentrum i en slik by. Har tenåringsbarn som sykler eller går når de skal på trening, kino, bowling eller ut og spise med venner, og jeg har kort vei til jobb.

Anonymous poster hash: 6fedd...b7a

Skrevet

Men hvem er det som definerer hva som er sentralt?

For oss som bor "uti skogen" er jo hjemmet vårt sentrum. Her har vi alt vi trenger. Jobb (om det er en halvtime å pendle, går det bare med til div planlegging), skole og bhg, fritidsaktiviteter, venner og familie. Se på dette huset, f.eks, perfekt for en familie på 4-5 stk.

https://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=88516125

Anonymous poster hash: 82256...68c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...