Gå til innhold

4 åring som stadig klager over smerter i det ene benet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har i et års tid klagd over smerter i det venstre benet. Det er ALLTID det samme benet og han peker foran på leggen når jeg spør hvor han har vondt.

Det kan komme når som helst på døgnet og han kan halte.

Som oftest er det på natten han får vondt. Blir da sittende å massere benet hans, til han roer seg. Men det kan komme om dagen også. Benet kan svikte litt en sjelden gang slik at han faller.

Vi har vært hos lege med dette flere ganger og tatt mange undersøkelser.

På sykehuset er det tatt ultralyd av hofteledd og kneledd, MR fra hoftepartiet og ned. Disse undersøkelsene har han gjort to ganger. Har også tatt blodprøver uten at de finner noe galt. Verken fastlege eller lege på barneavdelingen finner noen feil.

Jeg var mye plaget med voksesmerter som barn, men da i begge ben samtidig og det kom alltid om natten og gikk over i løpet av natten. Dette er vel mest typisk for voksesmerter så jeg klarer ikke å slå meg til ro med at det er dette sønnen min har.

Han klager også over smerter i magen fra tid til annen, men det trenger ikke å ha noen sammenheng med smertene i bena.

Er det noen andre som har hatt barn med smerter i bena som har blitt undersøkt for det? Hva har årsaken vært og hvilke undersøkelser har barnet vært igjennom?

Anonymous poster hash: 55bf9...3c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå privat. Har hørt om flere som går til det offentlige uten å finne en sjit. Så går de privat og finner ut hva det faktisk er. Ja, det koster penger, men om det er sånn at du er skikkelig bekymret hadde jeg ikke vært i tvil.

Men noen forklaring fra legene har du sikkert fått?

Skrevet

Gå privat. Har hørt om flere som går til det offentlige uten å finne en sjit. Så går de privat og finner ut hva det faktisk er. Ja, det koster penger, men om det er sånn at du er skikkelig bekymret hadde jeg ikke vært i tvil.

Ingen forklaring annet enn at de faktisk ikke finner noen årsak og at det KAN være bare voksesmerter selvom det ikke er typisk for det. Finner ingen skader eller unormale ting som kunne forklart smertene hans.

Fikk bare beskjed om å se det ann og kontakte de igjen om det ble verre.

Veldig frustrerende å se han ha vondt uten at vi vet hva som forårsaker det og uten at vi kan hjelpe han med annet enn trøst, massasje og Paracet når ingenting annet hjelper.

Tror ikke det er noe farlig, for da ville de vel sett det på blodprøvene (leukemi) eller på MR (svulst i benet)

HI

Skrevet

Du må få sykehuset til å utelukke clp. Min gutt klagde lenge på smerter og haltet i flere måneder. Tok mr og røtgen flere ganger uten at de fant noe. Så kom en barnelege og undersøkte ham og såg spesifikt etter clp og det var det. Var kommet langt, og det ble operasjon etter kort tid.

Anonymous poster hash: eccd4...097

Skrevet

Du må få sykehuset til å utelukke clp. Min gutt klagde lenge på smerter og haltet i flere måneder. Tok mr og røtgen flere ganger uten at de fant noe. Så kom en barnelege og undersøkte ham og såg spesifikt etter clp og det var det. Var kommet langt, og det ble operasjon etter kort tid.

Anonymous poster hash: eccd4...097

Vil du forklare litt hva clp er og er det farlig?

Hvordan undersøker de for clp?

HI

Skrevet

Calvé-Legg-Perthes sykdom,vil jeg tro hun over mener. Med ultralyd og MR av hoftene høres det ut som om tanken har vært tenkt og avkreftet.

Restless legs, eller rett og slett muskelkramper?

Anonymous poster hash: 05bab...705

Skrevet

Calvé-Legg-Perthes sykdom,vil jeg tro hun over mener. Med ultralyd og MR av hoftene høres det ut som om tanken har vært tenkt og avkreftet.

Restless legs, eller rett og slett muskelkramper?

Okei, så ettersom han allerede har tatt både ultralyd og MR av hoftene så kan det utelukkes? Det er ingen annen undersøkelse som evt avdekker det i såfall?

Det er ikke så lett å hjelpe han når jeg ikke vet årsaken til smertene. Hender han ligger å vrir seg i smerter når det står på som verst. Hyler og gråter.

En stund siden han har haltet nå, men jeg så at benet sviktet litt på vei til barnehagen tidligere denne uken. Jeg sa "oioi pass deg nå, så du ikke snubler"

Da svarte han at han hadde vondt i benet og at det var bare derfor.

Denne uka har det vært tre episoder med smerter. En gang på vei til barnehagen. En gang en natt han våknet og gråt og en gang på vei hjem fra barnehagen har han klagd.

Men så kan det gå noen uker uten at han nevner noe også kommer det igjen.

Føler han er ganske godt utredet med både ultralyd av hofteledd og kneledd pluss MR

og blodprøver så vet ikke om det er noen fler undersøkelser å ta da?

Da er vel det meste utelukket vil jeg tro?

HI

Skrevet

Kan hende det er muskelkrampe. Jeg har tenkt tanken når han ligger å vrir seg osv, men får ikke det til å stemme med halting og at benet liksom svikter litt.

Krampe i leggen er jo veldig smertefullt da, alle har vel opplevd det, men da går det jo kjapt over.

Skrevet

Er vel fort same legane som jobbar på sjukehuset og privat.  Det er iallefall på offentlege sjukehus dei får opplæringa og spesialiseringa si. 

Skrevet

MR er en god utredning for Calvé-Legg-Perthes. Høres ut som en god utredning ja, så så lenge han ellers er frisk og rask og vokser som han skal høres det ikke farlig ut å se det an :)

Skrevet

Er vel fort same legane som jobbar på sjukehuset og privat. Det er iallefall på offentlege sjukehus dei får opplæringa og spesialiseringa si.

Men de har andre rutiner. De har ikke "råd" til å gjøre feil. Da blir de saksøkt opp og ned i mente.

Skrevet

MR er en god utredning for Calvé-Legg-Perthes. Høres ut som en god utredning ja, så så lenge han ellers er frisk og rask og vokser som han skal høres det ikke farlig ut å se det an :)

Ser de CLP på ultralyd og røndken også?

Eller er det bare MR som avdekker det?

Lurer på om d kanskje bare var røndken han har tatt. Var faren som var med han på sykehuset. Han var usikker.

Skrevet

De bruker som regel røntgen faktisk. MR er vel litt bedre og kan fange det opp litt tidligere.

Det er vanligere med kne- og lyskesmerter ved CLP enn leggsmerter.

Hvis undersøkelsen tok kort tid (sekunder) og ikke narkose var det røntgen, hvis den tok lengre tid, bråkete og mest sannsynlig i narkose MR.

Skrevet

Sønnen min har i et års tid klagd over smerter i det venstre benet. Det er ALLTID det samme benet og han peker foran på leggen når jeg spør hvor han har vondt.

Det kan komme når som helst på døgnet og han kan halte.

Som oftest er det på natten han får vondt. Blir da sittende å massere benet hans, til han roer seg. Men det kan komme om dagen også. Benet kan svikte litt en sjelden gang slik at han faller.

Vi har vært hos lege med dette flere ganger og tatt mange undersøkelser.

På sykehuset er det tatt ultralyd av hofteledd og kneledd, MR fra hoftepartiet og ned. Disse undersøkelsene har han gjort to ganger. Har også tatt blodprøver uten at de finner noe galt. Verken fastlege eller lege på barneavdelingen finner noen feil.

Jeg var mye plaget med voksesmerter som barn, men da i begge ben samtidig og det kom alltid om natten og gikk over i løpet av natten. Dette er vel mest typisk for voksesmerter så jeg klarer ikke å slå meg til ro med at det er dette sønnen min har.

Han klager også over smerter i magen fra tid til annen, men det trenger ikke å ha noen sammenheng med smertene i bena.

Er det noen andre som har hatt barn med smerter i bena som har blitt undersøkt for det? Hva har årsaken vært og hvilke undersøkelser har barnet vært igjennom?

Jeg var og er lik din sønn, plaget med smerte i ene benet.. voksesmerter når jeg var små, og muskelsmerter når jeg ble større😔

Anonymous poster hash: a9f13...3bf

Skrevet

Kan være cøliaki og.. Jenta vår har hatt store "voksesmerter" i beina fra 2 årsalder, mye syk, undervektig og slitt med magesmerter som kommer og går. Hodepine som kommer og går. Veldig sliten fort.

Etter år med legebesøk, ble hun testet for å sikre seg at det IKKE var det. Hun fikk kraftig utslag på cøliaki..

Anonymous poster hash: 36d09...0e3

Skrevet

Kan være cøliaki og.. Jenta vår har hatt store "voksesmerter" i beina fra 2 årsalder, mye syk, undervektig og slitt med magesmerter som kommer og går. Hodepine som kommer og går. Veldig sliten fort.

Etter år med legebesøk, ble hun testet for å sikre seg at det IKKE var det. Hun fikk kraftig utslag på cøliaki..

Anonymous poster hash: 36d09...0e3

Takk for at du deler erfaringen din 🙂

Tror ikke han har cøliaki. Han er en kraftig kar, aldri noe trøbbel med magen i form av mye luft/diaré/forstoppelse etc, annet enn litt vondt i ny og ne.

Han har MYE energi og virker ellers helt frisk annet enn disse uforklarlige bensmertene jeg så gjerne vil finne ut av.

Det er nok røntgen han har tatt og ikke MR forresten da.

Så...

Røntgen av bena fra hoftene og ned og ultralyd av hofteledd og kneledd samt blodprøver og undersøkelser av leger (typ. Tøy og bøy og klemming, som ikke er noe vondt i følge han)

Men ut i fra de undersøkelsene han har tatt så er det vel ganske trygt å tenke at det ikke er noe skummelt i hvertfall?

At det "bare" er plagsomme smerter.. uff, får veldig vondt av han når han har disse smertene. Jeg skal ta en tlf til barnelegen han var hos å høre om det kan være CLP likevel, eller om det er utelukket.

Leste litt om det tidligere i dag og da stod det at i de fleste tilfeller trengte det ikke behandling og at det forsvinner av seg selv.

Takk til dere andre også som har kommet med innspill og erfaringer.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...