Gå til innhold

Underlivsprolaps

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var til gynekolog i dag og fikk påvist cystocele og rectocele.

Begge var grad 1.

Dette har skjedd ganske fort tror jeg (siste par ukene).

Jeg har problemer med å få tømt blæren skikkelig og har mye svie og stikke.

Har også en veldig tyngdefornemmelse.

Underlivet ser ut som alt faller ut...

Jeg fikk satt inn en pessarring for å holde ting på plass.

Så med speil isted og synes det ser helt totalt krasjet ut fortsatt.

Noen som har erfaring med at pessarringen hjelper?

Noen som har operert for dette? I tilfelle hva var kriteriene for å få operasjon?

Anonymous poster hash: 98378...182

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var til gynekolog i dag og fikk påvist cystocele og rectocele.

Begge var grad 1.

Dette har skjedd ganske fort tror jeg (siste par ukene).

Jeg har problemer med å få tømt blæren skikkelig og har mye svie og stikke.

Har også en veldig tyngdefornemmelse.

Underlivet ser ut som alt faller ut...

Jeg fikk satt inn en pessarring for å holde ting på plass.

Så med speil isted og synes det ser helt totalt krasjet ut fortsatt.

Noen som har erfaring med at pessarringen hjelper?

Noen som har operert for dette? I tilfelle hva var kriteriene for å få operasjon?

Operert for rectocele. Ble operert fordi jeg ville det selv. Ble veldig bra.

Anonymous poster hash: 8f3da...439

Skrevet

Har totalprolaps grad 3. Har fått pessar nå å da er jeg på grad 1. Skal opereres, men veldig lang ventetid..pessaren hjelper litt, men kjenner fortsatt nedpresset.

Skrevet

Jeg ytret også stort ønske om å bli gravid, men han mente vi ikke var der enda.

Skal tilbake om 4 uker.

Det er såpass nytt for meg at jeg synes det var vanskelig å fortelle alle symptomer.

Har ulcerøs collit og fibromyalgi så jeg er jo usikker på hvilken av diagnosene som gjør at jeg for eksempel har vondt i korsryggen - fibromyalgi eller nedfallene.

Hva som gjør at jeg har vondt i nedre del av magen - uc eller nedfallene.

Jeg har lest endel i dag og forstått at det å måtte f.eks presse mot skjeden for å tisse siste del ikke er vanlig.

Dette har jeg hatt lenge og trodd har vært normalt.

Problemet nå er at jeg kjenner at jeg ikke er ferdig tømt i blæren. Opplever det som ubehagelig.

Svie er også nytt.

Tyngdefornemmelsen også.

Alle disse tingene vet jeg skyldes nedfall.

På kontrollen om 4 uker skal de sjekke ringen jeg fikk.

Jeg skulle ønske de ombestemte seg ang operasjon.

Jeg merker iallfall ikke effekt enda på ringen.

Uff grad 3 høres veldig grusomt ut. Flinke deg som holder ut<3

Skrevet

Hadde det slik, men det ble bedring ca 9 mnd etter fødsel. Vet ikke hvilken grad jeg hadde, men iallefall livmorfremfall og skjedeveggsprolaps. Det så og føltes helt forferdelig ut. Fikk tilbud om å sette inn pessar 5 uker etter fødsel når det så og kjentes ut som om alt ramlet ut, men jeg valgte å vente litt. De sa de ville vurdere operasjon etter ca 1 år om det ikke ble bedring. Har blitt gradvis bedre og slipper nå både pessar og operasjon, har også sluttet å lekke urin. Men det var fryktelige ryggsmerter det første halve året. Alt er fortsatt hulter i bulter inni der, men det er til å leve med nå.

Anonymous poster hash: e0b97...0c7
Skrevet

Jeg har rectocele og cyctocele grad 2 på begge, men merker ikke noe til det egentlig, med unntak av når tarmen er full av avføring, da buler det inn og kan være vanskelig å få av seg🙈 Men kan jogge og hoppe og ha sex, så da lever jeg greit med det, tørr ikke opereres enda i hvert fall. Vet det er veldig vondt etterpå og langt fra alltid vellykket, så da venter jeg. Har født 4 store barn.

Anonymous poster hash: c334b...34a

Skrevet

Jeg hadde total prolaps grad 3. Satt inn pessar i påvente av operasjon siden forverringene kom fort. Jeg fikk beskjed om at de bruker å sette inn pessar til eldre eller i påvente av operasjon. Pga min alder og at forverringene kom fort fikk jeg operasjon 2 uker etter konsultasjon med gyn.

Anonymous poster hash: 35755...869

Skrevet

Dere som har hatt pessar for dette.

Er det meningen at ringen ligger rett innenfor skjedeåpningen?

Når jeg ser i speilet er ringen helt synlig.

HI

Skrevet

Lurer selv! Skal til gyn om 1 mnd. Ser at jeg har fått kraftig cystocele etter siste fødsel for 5 mnd siden. Skjedeveggen henger utenfor om kvelden,og gnager når jeg går. Har kun hatt sex 2 ganger,men kjenner ingenting. Når jeg ligger på ryggen så blir fremfallet borte,men åpningen i skjeden er blitt enorm! Jeg kan fint føre 3 fingre inn uten å komme borte noe!!! Får jeg ikke dekket operasjon av staten,så blir det privat. Kjenner at jeg føler meg skikkelig nedfor. Er egentlig veldig glad i sex,så når jeg ikke kjente noe ble jeg helt deppa! Jeg fullammer fortsatt,så vet ikke når jeg kan operere. Tør ikke snakke med noen om dette. Så dette gnager jo daglig i hodet mitt.

Anonymous poster hash: 43a0a...77c

Skrevet

Jeg har prolapsring som holder livmora på plass, og det funker egentlig greit for min del. Ingen plager, så har bestemt meg for å vente med evnt operasjon til sistemann har blitt større og det er mindre bæring på barn.

Ringen sitter vel ca 5cm inne, og jeg kjenner ikke noe til den. Er ikke noe problem ved sex heller

Anonymous poster hash: ca2b6...179

Skrevet

Lurer selv! Skal til gyn om 1 mnd. Ser at jeg har fått kraftig cystocele etter siste fødsel for 5 mnd siden. Skjedeveggen henger utenfor om kvelden,og gnager når jeg går. Har kun hatt sex 2 ganger,men kjenner ingenting. Når jeg ligger på ryggen så blir fremfallet borte,men åpningen i skjeden er blitt enorm! Jeg kan fint føre 3 fingre inn uten å komme borte noe!!! Får jeg ikke dekket operasjon av staten,så blir det privat. Kjenner at jeg føler meg skikkelig nedfor. Er egentlig veldig glad i sex,så når jeg ikke kjente noe ble jeg helt deppa! Jeg fullammer fortsatt,så vet ikke når jeg kan operere. Tør ikke snakke med noen om dette. Så dette gnager jo daglig i hodet mitt.

Anonymous poster hash: 43a0a...77c

Amming og operasjon går helt greit. Ofte gjøres det dagkirurgisk.

Skrevet

Amming og operasjon går helt greit. Ofte gjøres det dagkirurgisk. Anonymous poster hash: 8f3da...439

Jeg og de jeg kjenner som har operert prolaps har ikke hatt dagkirurgi. Jeg ble lagt inn dagen før operasjon og ble til dagen etter operasjon. Da valgte jeg å reise hjem, mens andre jeg kjenner har blitt lenger. Den første dagen hjemme spydde jeg av smerter, og klarte ikke å ligge. Jeg hadde kikkhulsoperasjon.

Skrevet

Jeg og de jeg kjenner som har operert prolaps har ikke hatt dagkirurgi. Jeg ble lagt inn dagen før operasjon og ble til dagen etter operasjon. Da valgte jeg å reise hjem, mens andre jeg kjenner har blitt lenger. Den første dagen hjemme spydde jeg av smerter, og klarte ikke å ligge. Jeg hadde kikkhulsoperasjon.

Kikkhull? Vi gjør aldri det på vaginalplastikk. De går inn i skjeden. Fikk ligge 3 timer etterpå så var det hjem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...