Gå til innhold

Samlivsbrudd og flytting utenfor skolekretsen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvordan det er om man flytter ut av skolekretsen og har hovedomsorg? Må barnet gå på den skolen man sogner til, eller kan han gå på den han allerede går på?

Vi er midt i samlivsbrudd. Det er ingen hus til leie eller til salgs her (Utenom noen i 3mills klassen som jeg ikke har råd til nå), så må dessverre flytte ut av skolekretsen. Men vil gjerne at barnet skal gå på samme skole som han går på.. Han begynte i høst. Jeg har ikke råd til å sitte med huset alene, pappae får ikke hovedomsorgen.

Anonymous poster hash: 19f03...b69
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan søke om å beholde plassen på skolen. Er det stor pågang på skolen eller i en annen kommune kan det by på problemer. Eventuelle reisekostnader vil de nok pålegge deg å betale selv.

Men hvis du har tenkt til å etablere deg på den nye plassen på sikt er det vel best for barnet å komme seg inn på nærskolen?

Anonymous poster hash: 85881...ecc

Skrevet

Du kan, det er fritt skolevalg i Norge, så lenge barnet allerede har plass så må du gi beskjed slik at det ikke påkreves overflytting når du bytter adresse.

Når det er sagt så er det ikke alltid like lett å holde de på den gamle skolen om du flytter et stykke unna. Barn danner nettverket via skole stort sett, så det blir mindre besøk og garantert vanskeligere for de å få besøkt venner også.

Når vi flyttet 8km unna så frarådet skolen oss å holde de på samme skole i så ung alder som mitt barn var (9år den gang.) Barn får utrolig lett venner i alderen 0-11år, etter 11år skjer det noe som gjør de mer tilbaketrukket og litt mer sjenert, ikke alle men veldig mange har mye lettere for å få nye venner før 12år.

Anonymous poster hash: 03c6f...a21

Skrevet

Du kan, det er fritt skolevalg i Norge, så lenge barnet allerede har plass så må du gi beskjed slik at det ikke påkreves overflytting når du bytter adresse.

Når det er sagt så er det ikke alltid like lett å holde de på den gamle skolen om du flytter et stykke unna. Barn danner nettverket via skole stort sett, så det blir mindre besøk og garantert vanskeligere for de å få besøkt venner også.

Når vi flyttet 8km unna så frarådet skolen oss å holde de på samme skole i så ung alder som mitt barn var (9år den gang.) Barn får utrolig lett venner i alderen 0-11år, etter 11år skjer det noe som gjør de mer tilbaketrukket og litt mer sjenert, ikke alle men veldig mange har mye lettere for å få nye venner før 12år.

Skrevet

Skrevet

Takk for svar. Planen er å flytte tilbake til skolekretsen, men må finne et hus eller leilighet først. Det skal bygges 1-3 nye byggefelt i nærheten av skolen, men det er innen 6år. Han blir kjørt allerede pga avstander, så det tror jeg skal gå greit.

Hadde flyttingen til nye kretsen vært mer permanent, så hadde jeg byttet skole på han, men vi skal tilbake igjen.

Anonymous poster hash: 19f03...b69
Skrevet

Fritt skolevalg i grunnskolealder er ikke så utbredt i Norge. I vgs er det litt annerledes. Hadde ikke belaget meg på "fritt skolevalg", ta en telefon til rektor, eventuelt skolefaglig ansvarlig i kommunen.

Anonymous poster hash: 85881...ecc

Skrevet

Det er ikke fritt skolevalg i alle Norges kommuner. Sier som hun over her, ring rektor på den skolen han går på og forhør deg der.

Skrevet

Dere får beholde plassen ut skoleåret.

Etter det må dere bytte skole, eller søke om å få fortsette. Men på vår skole får absolutt ingen utenfor skolekretsen plass.

Det er ikke fritt skolevalg i Norge. Kanskje på enkelte steder med masse ledige plasser, men ikke på generelt basis.

Anonymous poster hash: 2a553...6f7

Skrevet

Når vi flyttet ut av skolekretsen ringte jeg til skolen for å høre hvordan jeg skulle søke om å beholde skoleplassen.

Jeg fikk beskjed om at så lenge hun allerede hadde plass, trengte vi ikke å gjøre noe som helst. Godt mulig hun noterte ned noe, det vet jeg ikke.

Datteren fortsatte i hvert fall på den skolen i nesten to år. Jeg gjorde altså ikke noe annet enn å ta den telefonen.

Dette var i Bergen kommune.

Anonymous poster hash: f178b...e58

Skrevet

Det ER ikke fritt skolevalg i Norge. At enkelt kommuner likevel har det i praksis, betyr ikke at det er det i resten av Norge. Så HI, eneste måten du kan finne ut hvordan det er der du bor er å ta kontakt med skolen for å høre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...