Gå til innhold

Sparing i fond

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som gjør dette og hvor stor avkastning har dere hatt det siste året?

Lurer veldig på å begynne å spare i fond men vet ikke helt om jeg tør...

Anonymous poster hash: c9837...f54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har spart litt over 18 år i 3 skagen fond - avkastning nå er 82% gj.snitt på fondene mine.

ene fondet har jeg ikke puttet penger i på noen år, der er avkastningen 149% akkurat nå.

Anonymous poster hash: 551be...a84

Skrevet

Mitt nyttårsforsett er å spare i fond. Jeg har ikke mye penger, så har akkurat begynt med 500 kroner i måneden, men fordelt det på tre forskjellige fond med ulik risiko. Lavest sum på det med høyest risiko.

Anonymous poster hash: c22e3...633

• 4 måneder senere...
Skrevet

Hei!

Jeg vil anbefale alle og få seg en spareavtale og spare månedlig i fond

Jeg kan anbefale en nettside som jeg selv har prøvd hvor jeg fyllte inn litt info og så ringte en finans rådgiver og ordnet alt for meg.

Jeg er veldig fornøyd med det tilbudet jeg fikk værtfall.  Sparer 2000 i mnd.

Nettsiden er www.spareplan.no

Anonymkode: 3536f...43e

Skrevet

Jeg tok en samtale med rådgiver i banken min, der analyserte vi også hvilken risiko jeg var villig til å ta. For min del sparer jeg langsiktig og til pensjon. Og den summen jeg setter inn hver mnd hadde uansett blitt borte om jeg ikke hadde spart dem - så sånn sett har jeg råd til å tspee både litt eller alt.. historisk sett så taper man ikke på fond hvos man har is i magen. Ja, de går opp og ned, men ser man over lang tid så går de alltid oppover. 

Jeg sparer i høy risiko og foreløpig lite siden jeg har ekstremt god pensjonsavtale i akkurat den kobben jeg er i nå. På halvannet år har jeg 14%avkastning. Mannen har ett fond han har sluttet å spare i for noen år siden da han ble student, han har ca 120% avkastning på det.

Anonymkode: aa6b1...f71

Skrevet

Hva betyr dette med  120% avkastning, 14% avkastning osv? 

Anonymkode: aa114...591

Skrevet
På 11.1.2017 den 20.46, Anonym bruker skrev:

jeg har spart litt over 18 år i 3 skagen fond - avkastning nå er 82% gj.snitt på fondene mine.

ene fondet har jeg ikke puttet penger i på noen år, der er avkastningen 149% akkurat nå.

Anonymous poster hash: 551be...a84

Hvilke fond er dette? 

Anonymkode: d1653...b61

Skrevet

Hvilken fond sparer dere i da? Vurderer det selv..

Anonymkode: 8229a...cfd

Skrevet

Jeg sparer i Holberg global og Alfred Berg Gambak.  Men som tidligere nevnt her i tråden, ta kontakt med en rådgiver så finner dere ut hvilken fond som passer best til deg 😊

Har ca 16 % avkastning i år 😊

Skrevet

Jeg også snakket med kunderådgiveren min i min bank. Jeg var ikke villig til å ta den høyeste risikoen, men har nå 70% avkastning.

Har spart i 10 år så langt 

Anonymkode: a8339...d9e

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva betyr dette med  120% avkastning, 14% avkastning osv? 

Anonymkode: aa114...591

Det sier hvor mye mer enn hva du har satt inn du har tjent. Hvis du har kjøpt for 100kr og har 14% avkastning så er aksjene verdt 114kr. Har du kjøpt for 100kr og har 120% avkastning er aksjene verdt 220kr. Dette svinger hele tiden avhengig av hvilke aksjer, svingninger i markedet, økonomi, politikk osv. 

Når du sparer i fond er det noen andre som tar seg av kjøp av aksjene, og ett fondt består gjerne av aksjer i flere forskjellige selskaper basert på risiko du er villig til å ta. Når du bestemmer deg for fond, gjerne sammen med en rådgiver, så får du vite litt om fordelingen på akkurat det fondet og hvordan utviklingen har vært i den tiden fondet har vart og hvordan utsiktene ser ut.

Det er enklere enn å kjøpe og selge aksjer selv, når man bare bestemmer hvilken sum man vil kjøpe for hver mnd og setter opp ett automatisk trekk. Har man tid og lyst så kan man jo sette seg litt bedre inn i aksjer og kjøp og salg, men det har ikke jeg kapasitet til per nå. Derfor er fond en fin greie jeg kan ha ett halvt øye på sporadisk 👌

Anonymkode: aa6b1...f71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...