Gå til innhold

er jeg millionær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 550.000 fordelt på fond og aksjer. 100.000 på kontoer.

Har egenkapital på 600.000 i boligen (sitter igjen med 600.000 om jeg selger, tatt utgangspunkt i salg litt under takst og div kostnader).

Er jeg millionær? Eller teller ikke pengene i boligen før jeg faktisk en gang selger?

Rar diskusjon her :P

Anonymous poster hash: f249e...fc6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Penger bundet opp i fast eiendom telles ikke, så nei det er du ikke.

Hadde det gjort det hadde vi hatt 3,2 millioner (1,7 på bolig og 1,5 på hytte)

Anonymous poster hash: d3112...3a7
Skrevet

Teller nok ikke ! ) jeg er gjeldsslave så det holder. 3.5 mill i gjeld. Men kan selge huset for ca. 8 millioner. Men flytter jeg i campingvogn og selger huset så har jeg jo mye penger 😂

Anonymous poster hash: 4f8e8...e3a

Skrevet

Da må du i tilfelle se på ligningsverdien til boligen og da er du ikke millionær.

Anonymous poster hash: db707...2fa
Skrevet

Nope.

I så fall er landet spekket med inteanende millionærer.

Anonymous poster hash: 757d0...e75
Skrevet

I såfall er det rimelig mange millionærer i dette landet

Skrevet

Ok så jeg er ikke millionær? Har eiendom verdt tilsammen 35 mill på markedet, men helt normal inntekt og på kontoen har jeg vel en 200 000 maks.

Anonymous poster hash: f77f7...e76

Skrevet

Eiendomsmillionær da kanskje !? Om det heter det

Skrevet

Millionær er blitt et utvannet begrep. Om man regner med verdier i bolig, hytte, båt, bil etc, så er de fleste voksne nordmenn millionærer.

Ble jo gjort narr av nylig da det ble omtalt at En eller annen kjendis hadde kjøpt millionvilla. Finnes ikke akkurat mange boliger til under millionen. En million er mye penger om du får dem i hånda, men i litt større sammenheng, f.ex på boligmarkedet er det ikke så mye.

Anonymous poster hash: 05405...060

Skrevet

Teller nok ikke ! ) jeg er gjeldsslave så det holder. 3.5 mill i gjeld. Men kan selge huset for ca. 8 millioner. Men flytter jeg i campingvogn og selger huset så har jeg jo mye penger

Om du selger huset til 8 mill, og gjør opp lånet så har du da 4.5 mill ? Du får både en allright bolig, og masse penger til overs da! Trenger ikke å bo i campingvogn...;)

Anonymous poster hash: 77c86...f04

Skrevet

Ok så jeg er ikke millionær? Har eiendom verdt tilsammen 35 mill på markedet, men helt normal inntekt og på kontoen har jeg vel en 200 000 maks.

Du har jo ikke realisert pengene dine, og i et f.eks boligcrack vil jo "pengene" dine smuldre opp..

Så vil vel kanskje ikke kalle deg heller millionær...

Anonymous poster hash: 77c86...f04

Skrevet

Jeg har penger i aksjer, men de kan falle i verdi. Så jeg regner de ikke som en del av mine verdier før jeg faktisk selger de.

Eiendom kan også falle i verdi.

Anonymous poster hash: c8d4a...001

Skrevet

Samme hva det heter vel 😂skal du skryte av at du er millionær til noen ? Hehe

Anonymous poster hash: b3a4c...d40

• 1 år senere...
Skrevet

Såklart er du millionær - i likhet med de fleste her i landet som eier boligen sin.

Bolig er et investeringsobjekt - som aksjer, valuta eller gull. Forskjellen er at du trenger et sted å bo, men du trenger ingen gullbarrer. Likevel, like lite som du må eie en hytte for å dra på ferie må du eie en bolig for å bo. Norge er i en særstilling internasjonalt hva angår prosentandel som eier bolig (de rike sveitserne leier som regel bolig) - derfor greier vi ikke å fristille oss fra synet på det å eie som naturgitt og en rettighet man nærmest får med statsborgerskapet. Grunnen er at det har vært et politisk uttalt mål å ha en stor andel boligeiere, som har gitt opphav til spesielt gunstige skatteregler for bolig en selv bor i. Dette er ikke helt uproblematisk, for det gjør at vi nordmenn har bundet nesten all kapital i boligen og lite i verdipapirer eller andre investeringsformer. Det har også en stor usosial dimensjon, fordi den gir fordeler til de som har råd til å ta del i boligkarusellen de mindre bemidlede ikke får. Så par med god økonomi får skattefordel, men ikke single alenemødre.

Noen peker til det at investeringen er illikvid som et slags stempel på.at dette bare er lekepenger som ikke skal tas med. Eller at bolig og andre investeringsformer kan falle i verdi, så det kan ikke regnes med. Det er selvsagt tull. Alt kan øke og falle i verdi - inkludert frigjort kapital - hørt om valutasvingninger?

Har jeg en million i banken til overs etter boligsalg (flytte fra Oslo til Nittedal) er jeg millionær. Det at jeg ev setter dem i aksjefond noen år endrer heller ikke på dette. Det er ikke slik at jeg dagen før innløsning er fattig som en kirkerotte og dagen derpå er mangemillionær (fikk visst god avkastning i fondet mitt). Alle investeringer har en relativ likviditet og risiko. Det er også de eneste forskjellene mellom boligen din og bitcoin du bør bekymre deg for. Millionær er du like fullt.

Skrevet
On 1/11/2017 at 7:35 PM, Anonym bruker said:

I såfall er landet spekket med inteanende millionærer

Det er akkurat det vi nordmenn er. Folk blander (skattbar) ligningsverdi og markedsverdi. Hvor mye du er god for vet som regel bare du. Et boligkjøp på Snarøya til 100 millioner gir deg fort negativ formue, men du har nok til salt på maten likevel.

Skrevet
På 14.11.2018 den 14.06, fatso83 skrev:

Det er akkurat det vi nordmenn er. Folk blander (skattbar) ligningsverdi og markedsverdi. Hvor mye du er god for vet som regel bare du. Et boligkjøp på Snarøya til 100 millioner gir deg fort negativ formue, men du har nok til salt på maten likevel.

Riktig. Tipper at huset vi bygger kommer til å ha en salgsverdi på ca. 18.millioner. Ligningsverdi er noe helt annet. Vi får se, men planen er å flytte ut i gokk når vi pensjonerer oss, for å sitte igjen med mellomlegget. 

Anonymkode: 0265d...1c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...