Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #1 Skrevet 11. januar 2017 Hei. Jeg er en av flere som har blitt rammet av nedbemanning. Det jeg lurer på er følgende: er det lov å da ta inn en vikar som skal gjøre akkurat det samme som det jeg gjorde? Riktig nok en student og ikke fulltid, men dog? Kjenner jeg er forbanna! Anonymous poster hash: bb9ef...296
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #2 Skrevet 11. januar 2017 Ta kontakt med fagorganisasjonenoen din. Nedbemanning betyr jo å spare penger, så en vikar vil nok være billigere enn deg. Er dette en seriøs arbeidsplass vil jeg tro de vet hva de holder på med. Har vært sånn halvveis igjennom det samme, bare at jeg mistet jobben min. Lovlig, men absolutt ikke ok på noen som helst måte. Anonymous poster hash: 8cbc8...3b4
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #3 Skrevet 11. januar 2017 Jeg har blitt sagt opp, derfor lurer jeg på om det er lov. Synes det er rart at det kan være så enkelt. Det er akkurat det samme som jeg var ansatt til å gjøre som vikaren nå skal i gang med. Hi Anonymous poster hash: bb9ef...296
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #4 Skrevet 11. januar 2017 Jeg har blitt sagt opp, derfor lurer jeg på om det er lov. Synes det er rart at det kan være så enkelt. Det er akkurat det samme som jeg var ansatt til å gjøre som vikaren nå skal i gang med. Hi Anonymous poster hash: bb9ef...296 Høres ikke helt lovlig ut. Hør med fagforbundet ditt Anonymous poster hash: 54b83...7b8
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #5 Skrevet 11. januar 2017 Hei. Jeg er en av flere som har blitt rammet av nedbemanning. Det jeg lurer på er følgende: er det lov å da ta inn en vikar som skal gjøre akkurat det samme som det jeg gjorde? Riktig nok en student og ikke fulltid, men dog? Kjenner jeg er forbanna! Anonymous poster hash: bb9ef...296 Nei, da er du sagt opp ulovlig. Anonymous poster hash: 6a458...689
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #6 Skrevet 11. januar 2017 Er usikker på hvor mye hun skal jobbe, mulig bare noen timer nå og da, men er vel likevel noe som skurrer? Hi Anonymous poster hash: bb9ef...296
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #7 Skrevet 11. januar 2017 Nei de har ikke lov til å ansette noen andre som skal utføre samme jobb som deg når du er blitt sagt opp.Da var det ikke grunnlag for å si deg opp. Du skulle fått tilbudet om vikariatet. Noe for fagforbundet ditt. Anonymous poster hash: 2b5f4...d6e
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #8 Skrevet 11. januar 2017 Hvis de ansetter noen i en stilling du kan utføre i tidsrommet ett år etter at du ble oppsagt har du rett til å tiltre den stillingen. Anonymous poster hash: 2c7dd...ea5
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #9 Skrevet 11. januar 2017 hvis du har akseptert en sluttavtale (pakke), så har du selv sagt opp og de kan plukke inn en 'vikar' hvis du er oppsagt med begrunnelse fek 'ikke nok arbeid, vi ser oss dessverre nødt til å nedbemanne deg' - da er 'vikaren' høyst ulovlig og de få timene denne jobber skulle vært dine. i det siste tilfellet; snakk med fagforeningen din! Anonymous poster hash: 8b02c...c3e
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #10 Skrevet 11. januar 2017 Er du villig til å jobbe noen timer "nå og da"? Anonymous poster hash: f8920...9d5
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #11 Skrevet 11. januar 2017 Jeg er sagt opp grunnet nedbemanning. Står ikke mer enn det😳 Kommer jeg noe videre med det da? Hi Anonymous poster hash: bb9ef...296
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #12 Skrevet 11. januar 2017 Jeg er sagt opp grunnet nedbemanning. Står ikke mer enn det😳 Kommer jeg noe videre med det da? Hi Anonymous poster hash: bb9ef...296 når du er oppsagt, må arbeidsgiver først og fremst grunngi hvorfor du er nedbemannet og på hvilke kriterier dette har skjedd. de kan ikke ta inn en vikar for å fylle din stilling, uansett hvor få timer denne skal jobbe. da skal du være oppsagt/nedbemannet fek 80% og ansatt fek 20%. du skal bestride oppsigelsen og kreve et drøftingsmøte (aml 15-2). i drøftingsmøte har du med deg en tillitsvalgt og der skal skrives protokoll fra møtet. blir partene ikke overens her, går saken videre til et forhandlingsmøte (aml 17-3), da stiller du med fagforeningsadvokat og arbeidsgiver med sin jurist. du må snakke med fagforeningen din og fortelle om vikaren. jo før, jo bedre. Anonymous poster hash: 8b02c...c3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå