Gå til innhold

Barne og ungdomsorkestre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har barn som spiller i orkester. Jeg ser at vi mister ganske mange i overgangen fra barneorkesteret til ungdomsorkester et. For å si det rett ut tror jeg det er slik dirigenten vil ha det. Det er ingen fast tid de rykker opp. De blir forespurt av dirigenten når han anser dem å være modne nok. De som blir værende lenge som de eldste i barneorkesteret slutter da. Vanlig tid for å rykke opp er fra de er 11 år gamle, mange er 12 og noen få har holdt ut til de ble 13 og fikk rykke opp da. Det kommer litt an på hvor lenge de har spilt og hvor gode de er også, men mest modenhet tror jeg.

Hvordan gjøres det andre steder? Er det noen som har ideer til hvordan man tar vare på de som er litt umodne uten at det går for mye ut over kvaliteten på orkesteret?

Anonymous poster hash: f787e...086

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har det vært en fast aldersgrense, rett og slett for å unngå trynefaktor og synsing og følelsen av å måtte gå gjennom en kvalitetskontroll.

Anonymous poster hash: 73be4...808

Skrevet

Her er det en fast aldersgrense sammen med en liste over hva ungdommen må kunne rent teknisk på instrumentet får å kunne bli med. Det holder ikke å være 12 år og nybegynner.

Det fungerer bra i praksis for det er enkelt å skjønne og praktisere for alle. Man vet hva man har å holde seg til og unngår trynefaktoren.

Anonymous poster hash: 88f65...cc9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...