Gå til innhold

Dere som var sykemeldt 26 uker +-


MaiBaby13

Anbefalte innlegg

Helt eller gradert, måtte dere på dialogmøte 2? Jeg er usikker på om jeg klarer å komme fullt tilbake denne gangen, men jobber gradert og kommer muligens til å passere 26 uker sykemelding... NAV ha unntak fra aktivitetsplikten og vet jeg er gravid. Ved 26 uker er jeg nesten ved termin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som gravid med hyperemesis og sykemeldt fra uke 6-7 fikk jeg unntak fra begge dialogmøtene. Det ble begrunnet med at jeg ville være kvitt plagene etter fødsel (fra nav sin side), de mente derfor det var unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så godt du fikk forståelse. Jeg er bedre, men jobber delvis... Lurer på å prøve meg fullt igjen etterhvert, men er så redd for tilbakefall. Er det slik at hvis jeg begynner å jobbe fullt igjen må jeg være frisk i 4 uker før jeg evt kan sykemeldes igjen? Noen som vet. Har vært sykemeldt totalt 18 uker... Helt og gradert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe med at man ikke kan være helt eller delvis sykemeldt totalt 1 år ila de siste 3 årene? Noen som vet? Og hvis jeg prøver meg i jobb etter 4 mnd sykemelding må jeg da være friskmeldt i 4 uker før jeg evt kan bli sykemeldt igjen? For jeg kommer muligens til å være sykemeldt ut denne graviditeten, og med helt og delvis blir det da 7 mnd så sant jeg ikke blir bedre. Og jeg har jo vært sykemeldt litt de siste årene og av andre grunner uten at jeg vet om det har gått 26 uker mellom hver gang. Noen med erfaring her? Når man er gravid har man jo ikke alltid sjans å jobbe fullt av ulike grunner (har et aktivt yrke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe med at man ikke kan være helt eller delvis sykemeldt totalt 1 år ila de siste 3 årene? Noen som vet? Og hvis jeg prøver meg i jobb etter 4 mnd sykemelding må jeg da være friskmeldt i 4 uker før jeg evt kan bli sykemeldt igjen? For jeg kommer muligens til å være sykemeldt ut denne graviditeten, og med helt og delvis blir det da 7 mnd så sant jeg ikke blir bedre. Og jeg har jo vært sykemeldt litt de siste årene og av andre grunner uten at jeg vet om det har gått 26 uker mellom hver gang. Noen med erfaring her? Når man er gravid har man jo ikke alltid sjans å jobbe fullt av ulike grunner (har et aktivt yrke).

Du kan ikke være lengre sykemeldt enn 1 år deltid/heltid av gangen. Når du er tilbake i jobb og har jobbet 26 uker har du rett på nytt fullt år med sykemelding. Foreldrepenger i 26 uker telles også som ny opptjening. Jeg var sykemeldt store deler av svangerskap nr 1 2013/2014, samt nesten hele svangerskapet 2015/2016 uten at det hadde betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men slås de 3 siste årene sammen? Eller hvordan er det? Tusen takk for svar :-)

Nei det slås ikke sammen.

 

Fra nav:

"Du kan få sykepenger i inntil 52 uker. Tidsbegrensingen er den samme enten du er helt eller delvis sykmeldt. Det er egne regler for deg som er mellom 67 og 70 år.

 

For å få rett til sykepenger fra NAV igjen, må du ha vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at du sist fikk sykepenger fra NAV."

 

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt,+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Sykepenger/Sykepenger+til+arbeidstakere#chapter-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså har du opparbeidet deg ny rett på ett års sykemelding har du det uavhengig av at du har vært sykemeldt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen snøfnugget - ringte NAV og fikk min maksdato - det var langt inn i permisjonen. Greit å vite datoen, for det er ekkelt med så mye fravær i graviditeten... Men noen av oss har dessverre flere plager som gravid enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...