Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #1 Skrevet 11. januar 2017 Noen som har tatt påbyggingsåret for å få studiekompetanse vgs? Eller som har hatt barn som tar det? Er det veldig tøft/slitsomt? Noen erfaringer? Anonymous poster hash: 96598...3a1
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #2 Skrevet 11. januar 2017 Har ikke gått der selv. Men underviser enkelte fag på påbygg. Det er helt klart et tøft år. Og temmelig stort frafall på enkelte skoler. Spesielt fra enkelte yrkesfaglinjer. Men er man motivert er det absolutt ikke noe problem å fullføre. Jeg føler ofte problemet er at en litt for stor andel mangler motivasjon, og dermed påvirker hverandre negativt. Det er også svært mange som begynner som kanskje aldri burde gått påbygg. Det er ikke alle som trenger studiekompetanse. Men mange føler nok et press hjemmefra på å studere. Anonymous poster hash: f5921...033
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #3 Skrevet 11. januar 2017 Tok det som privatist når jeg var 21. Syns ikke det var spesielt hardt, men var så klart mer krevende enn yrkesfag som jeg hadde hatt tidligere. Men opp mot høyskole var påbygging lettere. Slet litt på høyskolen, og tror jeg hadde slitt mer dersom påbygging hadde vært problematisk. Såklart blir høyskole litt annerledes fordi du studerer et fag du interesserer deg for, men pensum er større og kravene føles høyere. Anonymous poster hash: ec40c...066
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #4 Skrevet 11. januar 2017 Kan oppleves som krevende når man er 18 år og kommer rett fra yrkesfag. Stor overgang til alle teorifagene. Jeg hadde ti timer norsk i uka, og det var så kjedelig. Anonymous poster hash: 57764...94f
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 11. januar 2017 #5 Skrevet 11. januar 2017 Tok det som privatist når jeg var 21. Syns ikke det var spesielt hardt, men var så klart mer krevende enn yrkesfag som jeg hadde hatt tidligere. Men opp mot høyskole var påbygging lettere. Slet litt på høyskolen, og tror jeg hadde slitt mer dersom påbygging hadde vært problematisk. Såklart blir høyskole litt annerledes fordi du studerer et fag du interesserer deg for, men pensum er større og kravene føles høyere.Anonymous poster hash: ec40c...066 Jeg vurderer å ta det som privatist, men er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem. Har du noen tips og råd?
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2017 #6 Skrevet 11. januar 2017 Jeg vurderer å ta det som privatist, men er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem. Har du noen tips og råd? Ta kontakt med voksenopplæringen å hør om de har kveldskurs eller lignende om du er interessert i det. Jeg tok naturfag gjennom voksenopplæringen, her kjører de ikke alle fagene hver år så derfor ble det med det ene faget der og resten var som privatist. Ellers så finner du læreplanen på nett, kontakter vgs for å få ei pensumliste. Jeg lånte bøkene på biblioteket fordi det var ikke venteliste så jeg hadde dem nesten hele året. Ellers kan du så klart kjøpe bøkene. Du må melde deg opp til privatisteksamen, tror fristen er i februar så er eksamen i mai/juni. jeg tok matte gjennom NKI, da fikk jeg bøker og oppgaver fra en lærer der som rettet oppgavene osv. Det kostet noen kroner, men syns matte var vanskelig å lære seg selv. Tok da privatisteksamen i matte også. Jeg avtalte møte med en rådgiver på vgs først slik at hun summerte timetall osv fra da jeg gikk yrkesfag. Så jeg måtte ha et valgfag i tillegg til de vanlige fagene. Anonymous poster hash: ec40c...066
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå