Gå til innhold

Spinalpunksjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Dere som har tatt spinalpunksjon(ryggmargsprøve): fikk dere noen bivirkninger? Smerter i ryggen? Hodepine? hvor lang tid tok det før evt hodepinen kom?

Tok spinalpunksjon i går og er øm i ryggen, men ingen hodepine ennå. Når er jeg trygg i forhold til å slippe unna? Har straks gått ett døgn.

Og foresten: når man googler spinalpunksjon får man opp så mange skrekkhistorier om hvor vondt og fælt det er. Jeg gruet meg hvertfall helt unødvendig, var ikke noe vondere enn et vanlig blodprøvestikk(eller akupunkturnål) for min del.

Anonymous poster hash: 7b77d...ec3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har du vært ekstremt heldig! Jeg dør heller enn å gjøre det igjen!! Har født tre barn og det var peanuts i forhold 😱

Det var en smerte som ikke kan beskrives! Jeg lå i to dager med hodepine. Ellers ikke noen bivirkninger, bortsett fra at jeg er traumatisert for livet 😱

Måtte stikke meg tre ganger da de gjorde feil. Og jeg kommer ALDRI til å gjøre det igjen. Jeg er 100% sikker på at jeg heller vil dø enn å gjøre det igjen!

Anonymous poster hash: fe242...897

Skrevet

Sønnen min fikk den hodepinen litt etter et døgn tror jeg. Husker ikke helt, men det var nok dagen etter i alle fall og han tok den tidlig på dagen. Han hadde noen dager der han hadde vondt i ryggen når han lå og vondt i hodet når han satt. Han måtte løpe til doen fordi hodepinen ble så sterk. Datteren fikk ikke en slik hodepine, men var redusert og hadde vondt i ryggen i noen dager etterpå.

Sønnen fikk beroligende og det gikk greit for han å ta den. Datteren, som er yngre, fikk ikke beroligende fordi "det ser ikke ut som hun gruer seg" ifølge sykepleierne. Hun ble stukket flere ganger i ryggen, legen fant ikke punktet, barnet hylte og det hele var bare helt forferdelig!

Anonymous poster hash: 8b670...8e8

Skrevet

Godt du sier det ikke var vondt. Det er jo den tynneste nåla ever. håper du slipper unna hodepine, den pleier å komme raskt.

Anonymous poster hash: 1b78a...a65

Skrevet

Da har du vært ekstremt heldig! Jeg dør heller enn å gjøre det igjen!! Har født tre barn og det var peanuts i forhold 😱

Det var en smerte som ikke kan beskrives! Jeg lå i to dager med hodepine. Ellers ikke noen bivirkninger, bortsett fra at jeg er traumatisert for livet 😱

Måtte stikke meg tre ganger da de gjorde feil. Og jeg kommer ALDRI til å gjøre det igjen. Jeg er 100% sikker på at jeg heller vil dø enn å gjøre det igjen!

Anonymous poster hash: fe242...897

Ja har lest mange som har hatt den opplevelsen så følte derfor for å skrive min erfaring for de som evt måtte Google det senere. Traff på første forsøk på meg og gjorde som sagt ikke noe vondt. Har født to barn uten smertelindring og hadde lett tatt rimelig mange sånne prøver foran fødsel igjen 😂

Skrevet

Ingen hodepine på meg heller 🖒

Anonymous poster hash: e22fe...dfd

Skrevet

Ingen hodepine på meg heller 🖒

Anonymous poster hash: e22fe...dfd

Så bra. Kjenner jeg er litt svimmel men håper å slippe unna noe mer.

Skrevet

Og jeg hadde forresten aldri latt en medisiner stikke meg. Dette er det anestesilegene som kan. Sikkert derfor dere syns det var vondt, fordi legene fra medisin ikke er gode på det.

Skrevet

Og jeg hadde forresten aldri latt en medisiner stikke meg. Dette er det anestesilegene som kan. Sikkert derfor dere syns det var vondt, fordi legene fra medisin ikke er gode på det.

Ja det er nok veldig forskjell på kompetansen til de som tar prøven. Jeg fikk beskjed om at det var lett å treffe riktig på meg siden jeg er tynn, og det var en fordel at jeg også er myk (fikk knærne da helt opp mot ansiktet).

Og oppdatering: hodepinen dukket opp etter et døgn ca :( sitter fortsatt godt i, ikke så lett å få ligget nok i ro med baby og toåring i hus.

Skrevet

Jeg fikk hodepinen etter 3-4 dager. Grusom intens hodepine, måtte ligge rett ut hele tiden i en uke. Spinalprøve gjør ikke vondt når de treffer riktig, men fy f*** så vondt det gjør når de bommer og roter inni der 😱

Anonymous poster hash: 5d735...ef2

Skrevet

Til deg med to barn som har blitt spinalpunktert...

Det er ikke vanlig å stikke unger som er våkne om de da ikke er elendig med mistanke om hjernehinnebetennelse .

Og da er de gjerne så medtatt at de ikke reagerer særlig på stikkingeb.

Er de ikje dårlige så legges de stort sett i narkose.

Hilsen sykepleier på barnemedisinsk post...

Anonymous poster hash: 8bfe2...96b

Skrevet (endret)

Min hodepine kom etter 2 døgn. Gikk fint når jeg låg flatt. Om du får det er det kun koffeintabletter som hjelper, evt Paracet med koffein.

Endret av Jippipippi
Skrevet

Til deg med to barn som har blitt spinalpunktert...

Det er ikke vanlig å stikke unger som er våkne om de da ikke er elendig med mistanke om hjernehinnebetennelse .

Og da er de gjerne så medtatt at de ikke reagerer særlig på stikkingeb.

Er de ikje dårlige så legges de stort sett i narkose.

Hilsen sykepleier på barnemedisinsk post...

Anonymous poster hash: 8bfe2...96b

De mente at begge barna var såpass gamle at de ikke trengte narkose. I og for seg enig der, men yngste som bare fikk emla-plaster var bare ti år gammel. Det var for øvrig en hastesak. Vi fikk beskjed i 14-tiden at hun måtte ta spinalpunksjon samme dagen pga mistanke om hjernebetennelse (ikke hjernehinnebetennelse).

Anonymous poster hash: 8b670...8e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...