Gå til innhold

Når barn skal operere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har man krav på velferdspermisjon eller må en bruke sykt barn dager?

Anonymous poster hash: 4c0c8...df8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo an på hva slags operasjon det er snakk om. Om det et lite inngrep som fjerning av mandler eller et stort inngrep der du må være på sykehus i mange dager.

Anonymous poster hash: 5ac58...69e

Skrevet

Jeg er kommunalt ansatt. Barnet mitt har vært innlagt i tre dager nå, og skal senere legges inn tre dager til i forbindelse med en operasjon. Barnet er tre år og kan ikke være på sykehuset alene. Jeg må bruke sykt barn dager alle disse dagene.

Anonymous poster hash: 8eb5d...5f1

Skrevet

Det er heldig vis svært få barn som tar seg jobb som kirurger. Det blir en litt søkt problemstilling.

Anonymous poster hash: c57ef...a4d

Skrevet

Hun skal fjerne mandler og polypper. Mannen er i Nordsjøen og hun må være hjemme i 10-14 dager ifølge kirurgen. Hun er 5 år.

Skrevet

Hun skal fjerne mandler og polypper. Mannen er i Nordsjøen og hun må være hjemme i 10-14 dager ifølge kirurgen. Hun er 5 år.

Da kan du be sykehuset om å søke pleiepenger. Mest sannsynlig vil du først få dette innvilget fra 8. dagen og du må da bruke sykt barn dager, ferie/avspassering, velferdspermisjon eller trekk i lønn de første 7 dagene.

Tror de færreste steder vil gi deg fri med lønn så mange dager. Jeg jobber i det offentlige og hadde måtte bruke sykt barn dager/ferie.

Anonymous poster hash: 84cf1...2fe

Skrevet

Jeg ville prøvd svært hardt å få kombinert mannens hjemmetid med tid for operasjonen.

Er det noen mulighet for det? Slik at han ihvertfall kan ta den ene uka?

Anonymous poster hash: 11ab3...89f

Skrevet

10-14 dager? Det var lenge. Eldstemann fjernet mandler, falske mandler + la dren i begge ørene da han var 23 måneder. Vi ble forespeilt at han ville være helt fin etter 3-4 dager,men det tok en ukes tid ( Han var på forhånd syk/forkjølet). 

Skrevet

10-14 dager? Det var lenge. Eldstemann fjernet mandler, falske mandler + la dren i begge ørene da han var 23 måneder. Vi ble forespeilt at han ville være helt fin etter 3-4 dager,men det tok en ukes tid ( Han var på forhånd syk/forkjølet).

Helt fin etter 3-4 dager? Sikker på at de fjernet mandlene da, ikke bare falske mandler?

Det er nemlig vesentlig forskjell!

Å fjerne mandler er ett lite inngrep, liten fare for at det skjer noe i ettertid OM de holdes i ro. Det skumle er at om de får blødninger i etterkant kan det raskt bli alvorlig!

Da sønnen vår fjernet mandlene i fjor vår, hadde det nettopp vært to barn med blødninger i nærheten her.

Ene barnet omkom, det andre barnet lå i koma med store hjerneskader og tilstanden var kritisk. Vet ikke hvordan det endte.

Vi fikk gjentatte ganger informasjon om hvor viktig det var å holde barnet i ro og ikke gi varm eller hard/skarp mat.

De første dagene er de, som oftest, redusert og har smerter. Så har de ofte noen dager som formen er bedre, før det blir litt mer smerter igjen siden skorpene detter av.

Blødninger kan forekomme de første 10-14 dagene. Litt avhengig av situasjonen.

Vær nå forsiktig de dagene.

Heller være hjemme i 14 dager enn å oppleve det værste.

Å ikke ta hensyn til det, er jo som å kjøre bil uten belte! Det går fint det, helt til det skjer noe!

Spør heller om noen kan passe barnet, om det er vanskelig å være hjemme i to uker.

Masse lykke til! ☺

Her har det vært veldig positivt å fjerne mandlene. Fikk nesten en ny gutt, hehe. Sover hele natten, ikke snorking og pustestopp. Lite syk etterpå. Helt topp! ☺☺

Anonymous poster hash: a51a3...fa2

Skrevet

Hvis barnet er under 12 år og innlegges på sykehus ifbm sykdommen, har du antagelig rett på pleiepenger fra åttende sykedag. De syv første går av sykt barn-kvoten.

Anonymous poster hash: cc9eb...6ec
Skrevet

Det kommer veldig ann på hvor du jobber og std til sted. Der jeg jobber er de vistnok veldig strenge på alt som kommer til sykdom, fri med lønn var vistnok ett fremmedord og det meste annet halte de ut.

Da minsta her havnet p sykehuset ringt jeg sjefen og fortslt vi dro på sykehuset og jeg ante ikke hvor kort eller lenge vi ble. Jeg ble veldig overrasket da min sjef sa jeg bar skulle slappe av, han skulle ordne det av papirer som trengtes og jeg fikk fri med lønn frm til evt annen betaling ble i orden.

Jeg var borte i fem dager, ingen syktbarn dager fikk jeg lov å skrive opp. Og kontrollene på sykehuset i ettertid ble også fri med lønn.

Jeg aner ikke hvorfor jeg fikk det og har ikke hørt har fått det samme i ettertid. Jeg har en anelse om at han var så grei siden han vet det andre barnet mitt er kronisk syk og jeg har hatt minimalt med sykebarn dager på henne. Kunne fått utvidet sykebarn dager og utvidet i år. Har aldri sett behov for dette. Også har han hentet hun som var syk i barnehagen før pga hun var syk og vi var underbemannet på jobb. Hadde jeg reist hadde vi måtte stnge siden ingen andre kunne det jeg kunne. Så når jeg spurte han om han kunne hente henne i barnehagen, så kunne mormor komme innom og hente henne så fort hun kunne. Så han hentt, hun sov på sofaen på kontoret hans i en timestid før mormor kom. Så muligens var det pga dette og hvordan jeg heller bytt vakt når jeg har syke barn.

Anonymous poster hash: 5af0b...aef

Skrevet

Litt crazy at de lar barn operere!

Anonymous poster hash: a5b82...003

Skrevet

10-14 dager? Det var lenge. Eldstemann fjernet mandler, falske mandler + la dren i begge ørene da han var 23 måneder. Vi ble forespeilt at han ville være helt fin etter 3-4 dager,men det tok en ukes tid ( Han var på forhånd syk/forkjølet).

Jenta mi har tatt samme operasjon når hun var 3 år. Fikk beskjed om ingen bhg før 7 dager var gått fra operasjonsdagen. Dette passet for oss, hun var klar etter 5.

Anonymous poster hash: d1fe7...85b

Skrevet

Da kan du be sykehuset om å søke pleiepenger. Mest sannsynlig vil du først få dette innvilget fra 8. dagen og du må da bruke sykt barn dager, ferie/avspassering, velferdspermisjon eller trekk i lønn de første 7 dagene.

Tror de færreste steder vil gi deg fri med lønn så mange dager. Jeg jobber i det offentlige og hadde måtte bruke sykt barn dager/ferie.

Anonymous poster hash: 84cf1...2fe

Pleiepenger får man kun når man er innlagt over 8 dager - ikke syk hjemme.

Du må ordne at mannen er hjemme så dere kan bruke sykedagene man har til barna.

Anonymous poster hash: f1ac0...514

Skrevet

Da jenta vår ble operert for noen år siden fikk vi begge fri med lønn den første tiden hun var hjemme. Hun var tilbake på skolen etter ca 2 uker, vi byttet på å være på sykehuset/hjemme. Etter noen uker var hun 4 uker på rehabilitering og da fikk vi pleiepenger for hele perioden.

Skrevet

Helt fin etter 3-4 dager? Sikker på at de fjernet mandlene da, ikke bare falske mandler?

Som sagt: Mandler, falske mandler (polypper) og la dren i ørene, i en operasjon.

Siden han ikke var frisk på forhånd, tok det en uke før han var helt fin. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...