Anonym bruker Skrevet 10. januar 2017 #1 Skrevet 10. januar 2017 Jeg har en jente i 6.klasse. Det virker som om mange sliter mye. En er borte flere dager i uka, eller går hjem i løpet av skoledagen, på grunn av diffus "sykdom". En har alvorlig spisevegring. En har ikke vært i et eneste bursdagsselskap det siste året og en gråter ofte i friminuttene. Noe må jo være riv ruskende galt når så mange ser ut til å ha det vondt. Hvordan bør vi voksne angripe en slik situasjon? Det er ikke sakt noe offisielt om at det skulle være problemer med klassen og vår datter Ser ut til å trives godt. Anonymous poster hash: b393c...3cd
Nyttårs barn Skrevet 10. januar 2017 #2 Skrevet 10. januar 2017 Når de nærmer seg puberteten er det mange som får en del ekstra og stri med. Så spørs det jo på foreldrene, det er jo de som må ta fatt i dette. Jeg ville aldri latt mitt barn gå hjem hver dag uten å feile noe- her er det nok mye som ligger under som dere kanskje ikke kjenner til.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2017 #3 Skrevet 10. januar 2017 Når de nærmer seg puberteten er det mange som får en del ekstra og stri med. Så spørs det jo på foreldrene, det er jo de som må ta fatt i dette. Jeg ville aldri latt mitt barn gå hjem hver dag uten å feile noe- her er det nok mye som ligger under som dere kanskje ikke kjenner til. Selvfølgelig er det mye vi ikke vet. Vi ser jo bare symptomene og hører litt når foreldrene ønsker å fortelle. Det jeg er sikker på er at det er mange jenter i denne klassen som har det vondt. Jeg vet ikke hva det skyldes, meN jeg skulle ønske det var noe vi kunne gjøre for at de skal få det bedre og for at ikke noen av dem som fortsatt har det fint skal få problemer. Når så mange sliter psykisk i klassen skulle man tro det er noe ved klassen som trigger problemene. Anonymous poster hash: b393c...3cd
Nyttårs barn Skrevet 10. januar 2017 #4 Skrevet 10. januar 2017 Ja, kanskje det er det. Eller ikke. Du kan jo snakke med læreren på neste foreldresamtale. Har inntrykk av at svært mange ungdommer sliter med sykdom, angst og depresjoner. Mye mer i min tid, eller kanskje er det bare mer åpenhet i dag. Litt tidlig å begynne i 6 klasse da, det kan jo være noe med miljøet men da kjenner vel datteren din til noe av det.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2017 #5 Skrevet 10. januar 2017 Ja, kanskje det er det. Eller ikke. Du kan jo snakke med læreren på neste foreldresamtale. Har inntrykk av at svært mange ungdommer sliter med sykdom, angst og depresjoner. Mye mer i min tid, eller kanskje er det bare mer åpenhet i dag. Litt tidlig å begynne i 6 klasse da, det kan jo være noe med miljøet men da kjenner vel datteren din til noe av det. Av de tingene jeg reagerer på i klassen er at jeg synes de blir utsatt for veldig mye vurderinger og det blir lagt mye vekt på å være flink til alt mulig. Det gjelder både skolefag og fritidsaktiviteter. I tillegg synes jeg det er mye press fra foreldre for å vise at barna ligger "forran" alle andre. Det virker som om det er utenkelig at en elleveåring skal lese en bok som er merket med "fra 9 år". Helst skal de lese bøker for dem fra 15 virker det som. På samme måte med spill. De skal ikke spille "Junior Geni" de bør spille voksen utgaven. I slalåmbakken er det utenkelig å leke seg i barnevakten. De forventes å kose seg med å kjøre porter i utforløypa osv.Skolen legger også stor vekt på å få gode resultater på nasjonale prøver og det jukset ganske åpenlyst for å få bedre resultater enn de egentlig er gode til. Jeg mistenker også at det har vært en del fokus på kropp i forbindelse med gym ettersom det er flere som forsøker å vri seg unna disse timene. Jeg vet ikke om dette kan være noen av grunnene til at jentene sliter. (Det kan godt hende det er gutter som har det vanskelig også, men det kjenner ikke jeg til.) Hvis det er noe vi foreldre kunne gjort for å beskytte egne barn eller bedre klassemiljøet for eksempel , synes jeg det hadde vært viktig å forsøke. Anonymous poster hash: b393c...3cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå