Gå til innhold

Stjeler man om man legger ut oppskrift på Facebook?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det stjeling om jeg bruker en oppskrift fra en kokebok, så legger jeg ut bilde av feks kaken og oppskrifta uten å si noe om hvor jeg fant oppskriften?

Det er snakk om å legge ut ting på matsider der man henter inspirasjon fra hverandre.

En person beskylder andre for stjeling pga hun hadde lagt ut oppskrift på blogg og så brukte noen den og delte videre uten å kommentere at den var funnet på "Kari Hansens blogg".

Men har ikke "Kari Hansen" som regel funnet oppskriften et sted, kanskje gjort et par endringer osv? Hvordan vet "Kari Hansen" at hun er den eneste i verdens som har laget kaken akkurat slik?

Anonymous poster hash: 3537f...f96

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det stjeling om jeg bruker en oppskrift fra en kokebok, så legger jeg ut bilde av feks kaken og oppskrifta uten å si noe om hvor jeg fant oppskriften?

Det er snakk om å legge ut ting på matsider der man henter inspirasjon fra hverandre.

En person beskylder andre for stjeling pga hun hadde lagt ut oppskrift på blogg og så brukte noen den og delte videre uten å kommentere at den var funnet på "Kari Hansens blogg".

Men har ikke "Kari Hansen" som regel funnet oppskriften et sted, kanskje gjort et par endringer osv? Hvordan vet "Kari Hansen" at hun er den eneste i verdens som har laget kaken akkurat slik?

Det kan ikke Kari Hansen vite, men så lenge du vet at du legger ut en oppskrift som du har hentet en annen plass, så bør du gi beskjed om det. Noe sånn som "Denne kaka som jeg fant i "Den prikkete kokeboka" til Superbakern er en av våre favoritter" her er oppskriften:

Skrevet

Man skal alltid referere til kilden hvis man tar en oppskrift fra et sted og bruker den på den måten.

Later da virkelig ikke som om den er sin egen.

Skrevet

Man skal alltid referere til kilden hvis man tar en oppskrift fra et sted og bruker den på den måten.

Later da virkelig ikke som om den er sin egen.

Men jeg later da ikke som om det er jeg som har funnet opp feks oreokaken, selv om jeg legger ut bilde og oppskrift?

Tror virkelig folk at alle dikter opp oppskrifter på alle "gi meg oppskrift på beste laksen du lager" eller " hvilken kake laget du sist?"

Skrevet

Man har ikke "patent" på oppskrifter, de er allemannseie.

Anonymous poster hash: 949fb...95d

Skrevet

Men jeg later da ikke som om det er jeg som har funnet opp feks oreokaken, selv om jeg legger ut bilde og oppskrift?

Tror virkelig folk at alle dikter opp oppskrifter på alle "gi meg oppskrift på beste laksen du lager" eller " hvilken kake laget du sist?"

Gir du en oppskrift helt privat til en venninne så trenger du ikke oppgi kilde, selv om det også da er naturlig å komme med en kommentar om at du har den fra den bestemte boken.

Men velger du å ta en oppskrift fra en bok og legger den ut slik du forespeiler så bryter du opphavsretten når du ikke oppgir kilde, og det er faktisk straffbart.

At altfor mange synder med dette, det gjør det ikke riktig!

Hvor vanskelig er det egentlig for deg eller andre å oppgi navnet på boken/forfatteren eller legge inn en link?

Å ikke gjøre det er respektløst og latskap, ikke noe annet.

Anonymous poster hash: 60df3...070

Skrevet

Oreokake er kake med Oreokjeksen, utenom det kan du trike sog mikse med nye versjoner og publisere den som din.

Men å kopiere en oppskrift fra kokebok som du forteller om, eller fra en blogg, det er noe annet. Da har du ikke laget din versjon, da har du laget en annens verk og skriver selvfølgelig det når du skryter av resultatet på nettet.

Skrevet

Hehe, medlem av," mat fra bunnen" skjønner jeg. Makan til hysteri på dama.

Anonymous poster hash: 71287...d0d

Skrevet

Under hvilket innlegg??

Anonymous poster hash: b535e...b96

Skrevet

Jepp, legger man ut ting på nett så bør man jo kunne dele ting videre.

Skrevet

Det er iallefall dårleg kutyme å ikkje oppgje kjelder når ein kjenner desse.  Ein som driv blogg og deler matoppskrifter vedkommande gjerne har tilpassa sjølv, ynskjer at bloggen skal nå ut til fleire.  Er ikkje så rart det.  Skjønar ikkje problemet med å skrive kjelde.

Skrevet

Matoppskrifter er i utgangspunktet ikke omfattet av åndsverkloven. Dette fordi teksten ikke anses som et åndsverk, men som en beskrivelse av fremgangsmåte. 

Du kan med andre ord benytte oppskrifter fra andre kilder (mengdemål og enkel beskrivelse av fremgangsmåte), men presentasjonen av den bør være din egen. 

Med andre ord er det ingen som eier en oppskrift, det ser du jo bl.a i allverdens kokebøker som har de samme oppkriftene. Men de som har en blogg eier resten av teksten i blogginnlegget, og de eier bildene de legger sammen med oppskriften. 

Anonymous poster hash: 949fb...95d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...