Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #1 Skrevet 9. januar 2017 Pt jobber jeg som vikar i et firma. Har jobbet siden 01.11.2016 (var arbeidsledig med dagpenger før dette). Jeg får bare vikariat på en måned om gangen, så det er ennå usikkert om jeg jobber lengre enn ut januar. Jeg har termin 07.mai og skal starte permisjon 12.april. Om jeg nå kun jobber ut januar (og havner på dagpenger igjen ut til permstart), hvordan får da NAV de mest riktige opplysningene? Er det byrået jeg jobber for som skal fylle ut inntektsskjema? Men om jeg jobber ut februar og skriver søknad til foreldrepenger i rundt ca 13. februar, er det da nåværende lønnsopplysninger jeg har da som skal føres på ? Synes det er litt innviklet med vikariat og søknad om permisjonspenger. Er litt stresset for man ønsker jo selvsagt å få mest ut av det. Anonymous poster hash: 886f6...8db
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #2 Skrevet 9. januar 2017 Det er regnskapskontoret til firmaet 😊 Er det stor forskjell på inntekt hver mnd tar de den beste mnd eller gjennomsnittet av de beste/siste mnd. Anonymous poster hash: 5ce3b...a69
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #3 Skrevet 9. januar 2017 Klippet fra nav: Hvis du er arbeidsledig og mottar dagpenger, er beregningsgrunnlaget for foreldrepengene lik det du får utbetalt i dagpenger. For gravide kvinner som er helt eller delvis arbeidsledige og mottar dagpenger, kan grunnlaget for beregningen av foreldrepengene fastsettes etter inntekten i de beste seks månedene av de siste ti månedene før stønadsperioden starter hvis det er mest gunstig. Nav skal ta grunnlaget som er mest gunstig for deg, dette er også klippet fra nav: Utgangspunktet for beregningen er den inntekten du har når stønadsperioden din starter. Arbeidsgiver må dokumentere inntekten din ved å fylle ut og sende inntektsopplysningsskjema NAV 08-30.01 til NAV. Vi sammenligner denne inntekten med gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten din de tre siste årene. Vi legger vekt på opplysninger om arbeidssituasjonen din på søknadstidspunktet og vurderer om den nåværende inntekten eller gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten de tre siste årene skal legges til grunn ved fastsettelsen av grunnlaget for beregningen av foreldrepengene. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/Relatert+informasjon/beregning-av-foreldrepenger Ta vare på lønnsslipper så du kan fremlegge dem om nødvendig og fortell nav at du har variabel inntekt fordi du er vikar fra måned til måned. Anonymous poster hash: f09bf...8f8
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #4 Skrevet 9. januar 2017 Det er regnskapskontoret til firmaet Er det stor forskjell på inntekt hver mnd tar de den beste mnd eller gjennomsnittet av de beste/siste mnd. Anonymous poster hash: 5ce3b...a69 Ok, så da er det vikarbyrået som fyller ut selv om jeg ikke skulle jobbe hos de lengre? Når skal inntektsskjema inn ? Sammen med søknaden som kan sendes tidligst i midten av februar for min del? Anonymous poster hash: 886f6...8db
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #5 Skrevet 9. januar 2017 Klippet fra nav: Hvis du er arbeidsledig og mottar dagpenger, er beregningsgrunnlaget for foreldrepengene lik det du får utbetalt i dagpenger. For gravide kvinner som er helt eller delvis arbeidsledige og mottar dagpenger, kan grunnlaget for beregningen av foreldrepengene fastsettes etter inntekten i de beste seks månedene av de siste ti månedene før stønadsperioden starter hvis det er mest gunstig. Nav skal ta grunnlaget som er mest gunstig for deg, dette er også klippet fra nav: Utgangspunktet for beregningen er den inntekten du har når stønadsperioden din starter. Arbeidsgiver må dokumentere inntekten din ved å fylle ut og sende inntektsopplysningsskjema NAV 08-30.01 til NAV. Vi sammenligner denne inntekten med gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten din de tre siste årene. Vi legger vekt på opplysninger om arbeidssituasjonen din på søknadstidspunktet og vurderer om den nåværende inntekten eller gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten de tre siste årene skal legges til grunn ved fastsettelsen av grunnlaget for beregningen av foreldrepengene. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/Relatert+informasjon/beregning-av-foreldrepenger Ta vare på lønnsslipper så du kan fremlegge dem om nødvendig og fortell nav at du har variabel inntekt fordi du er vikar fra måned til måned. Anonymous poster hash: f09bf...8f8 Tusen takk for opplysninger. Håper selvfølgelig at jeg får jobbe helt til permisjonsstart, da er liksom ikke dette med foreldrepenger noe problem. Men nå som det kun er fra måned til måned kjenner jeg at jeg er stresset mht til penger i permisjonen. Om jeg formodning skulle jobbe kun ut januar har jeg jobbet 3 måneder med en krappy lønn i desember da jeg var syk i 3 dager med influensa og ikke hadde krav på lønn da jeg ikke hadde jobbet i 8 uker, samt at hele bedriften her tok en ukes lang ferie, noe jeg da mistet mye penger på. Så har jeg da februar, mars og halve april med dagpenger - noe som også er krappy. Da er jeg redd at gj.snittslønn blir så lav. Hva tenker dere beregningen da blir her? Anonymous poster hash: 886f6...8db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå