Gå til innhold

Influensasyk i èn uke, burde jeg gå til legen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger ikke sykemelding, er allerede sykemeldt p.g.a ryggen.

Burde jeg gå til legen når jeg har ligget rett ut i èn uke nå? Eller bare vente til det går over?

Barna og mannen har også vært syke, men er tilbake på jobb og skole.

Er det noen vits å gå til legen? De gjør vel ikke noe for influensa uansett?

Anonymous poster hash: 17f0f...c56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men det hender jo en influensa går over i noe bakterielt, hvordan føler du deg da, blir du bedre eller verre?

Da jeg hadde influensa sist, det er faktisk snart 8 år siden, ble jeg plutselig sykere når det var gått nesten en uke. Feberen steg, jeg ble veldig kortpustet og følte meg mer elendig enn noen gang. Til slutt var jeg så dårlig at mannen ringte legevakten, jeg følte jeg ikke fikk puste og jeg hadde nesten ikke stemme. Da hadde jeg skyhøy crp og hadde fått lungebetennelse...

Men om du føler deg bedre i dag enn for to dager siden tenker jeg at det er på retur og du kan la det gå sin gang, om du derimot føler deg verre ville jeg ringt lege ja.

Anonymous poster hash: fd168...e2c
Skrevet

Legen kan, som du skriver, ikke gjøre noe med mindre du er så syk at du trenger innleggelse eller lignende. Det eneste du oppnår er muligheten for å smitte andre på venterommet. Ring legen og spør hvis du er i tvil. Influensa kan være dryge greier. God bedring!

Anonymous poster hash: e5e30...8bc

Skrevet

Du burde være bedre etter en uke, definitivt. Her fikk minstemann influensa på tirsdag, resten av oss fikk det onsdag og torsdag. Alle, minus en unge, er tilbake på skole/bhg i dag. Alle føler seg bedre enn forrige uke. Hvis du ikke føler deg bedre, bør du ringe legen. Det kan ha utviklet seg til lungebetennelse, halsbetennelse, bihulebetennelse osv.

Anonymous poster hash: f5884...523

Skrevet

Du burde være bedre etter en uke, definitivt. Her fikk minstemann influensa på tirsdag, resten av oss fikk det onsdag og torsdag. Alle, minus en unge, er tilbake på skole/bhg i dag. Alle føler seg bedre enn forrige uke. Hvis du ikke føler deg bedre, bør du ringe legen. Det kan ha utviklet seg til lungebetennelse, halsbetennelse, bihulebetennelse osv.

For noe tull!! Influensa varer ofte nærmere 2 uker. Under en uke vil mest sannsynlig være en forkjølelse.

Anonymous poster hash: 0e23d...aab

Skrevet

Da har dere sannsynligvis ikke hatt influensa, men en kraftig forkjølelse eller noe

Anonymous poster hash: 20988...686

Skrevet

Influensa varer lenger enn 1 uke

Anonymous poster hash: 3a365...4b8

Skrevet

Eh, dere var forkjølet. Dere har ikke hatt influensa.

Anonymous poster hash: 9d639...449

Skrevet

Jeg ligger rett ut på dag 11. Har en lege i familien og han sa så lenge allmenntilstanden ikke kraftig forverres må jeg bare ta det med ro. Vanvittig kjedelig. Jeg har i tillegg en liten baby å ta meg av som også er forkjøla og får tenner

Anonymous poster hash: d5c44...6d4

Skrevet

Det høres mer ut som en kraftig forkjølelse med feber enn influensa.

Skrevet

For noe tull!! Influensa varer ofte nærmere 2 uker. Under en uke vil mest sannsynlig være en forkjølelse. Anonymous poster hash: 0e23d...aab

Det var da voldsomt til reaksjon da. Vi fikk bekreftet influensa hos legen på torsdag, og jeg tror faktisk hun vet det bedre enn deg. Eller...?

Når det kommer til varighet, bør man føle seg bedre etter en uke. Alt annet du prøver å påstå er tøv. Her er en link du kan lese:

https://www.fhi.no/sv/influensa/sesonginfluensa/rad-om-influensa/sporsmal-og-svar-om-influensa/

Skrevet

Får du høy feber som ikke gir seg så ringer du legekontoret og spør hvs de tenker. God bedring!

Anonymous poster hash: 33cf0...c1b

Skrevet

Det var da voldsomt til reaksjon da. Vi fikk bekreftet influensa hos legen på torsdag, og jeg tror faktisk hun vet det bedre enn deg. Eller...?

Når det kommer til varighet, bør man føle seg bedre etter en uke. Alt annet du prøver å påstå er tøv. Her er en link du kan lese:

https://www.fhi.no/sv/influensa/sesonginfluensa/rad-om-influensa/sporsmal-og-svar-om-influensa/

Mest interessert i hvordan man bekrefter en influensa jeg

Anonymous poster hash: 71078...a74

Skrevet

Takk for alle svar!

Tenker jeg bare holder sengen, så får jeg bare kontakte legen hvis det blir mye verre.

Jeg hoster ikke særlig, og halsen er heller ikke kjempevond.

Regner med at det kun er influensa. Men formen er mildt sagt elendig... Kroppen verker, har feber, nesen renner etc. Er uansett sykemeldt etter ryggoperasjon, så trenger ikke legeerklæring eller noe.

Anonymous poster hash: 17f0f...c56

Skrevet

Mest interessert i hvordan man bekrefter en influensa jeg

Veldig sjelden legen tar blodprøve for å bekrefte influensa, legen skriver bare "influensasymptomer" i journalen og sier til pasienten at dette høres ut som influensa.

Det er helt umulig å bekrefte bare utfra symptomer fordi en kraftig forkjølelse og en mild influensa kan ha helt samme symptomer.

Skrevet

Mest interessert i hvordan man bekrefter en influensa jegAnonymous poster hash: 71078...a74

Hva er det du ikke forstår?

Legen tok prøver av oss (babyen og meg.) I tillegg, fordi det allerede florerer av influensa her i området, stilte hun diagnosen på bakgrunn av det. "Alle" rundt oss har, eller har nylig hatt, influensa. Mine foreldre, samboers foreldre, min søster med familie, samt naboer.

Hvorfor er det noe å krangle om? Hvorfor skulle jeg sitte på en anonymforum å juge om det? Jeg prøver bare å komme med et velmenende råd til en syk person, og blir overhøvlet om at jeg UMULIG kan ha hatt influensa. Herregud, jeg blir helt matt...

Skrevet

Det med at man må være syk minst en uke for at det skal være influensa er gjerne en "hovedregel", men på ingen måte en endelig sannhet. Svineinfluensaen var det enkleste jeg har hatt, rakk bare å få det bekreftet før jeg var frisk igjen. Dvs. visste ikke det var det før etter jeg var frisk igjen. Var syk ca. akkurat ett døgn. Pang syk, så poff helt bra etter et døgn. Ingen overgang, bare brått syk, og akkurat like brått helt frisk. Veldig, veldig pussig. Var på jobb igjen 12 timer etterpå - med legens velsignelse.

Hi - jeg har influensa nå også. Begynte å bli dårlig forrige tirsdag. Lørdag var jeg feberfri og dristet meg på butikken, men da fikk jeg feber igjen. I dag har jeg vært subfebril, ligger like under 38 i temperatur. Men formen er ikke særlig bedre enda. Først i går begynte det å trekke ned i lungene mine, selv om jeg ikke hoster veldig mye enda, og jeg vet at når det skjer så blir formen min ofte dårligere eller holder seg dårlig flere dager til, selv om feberen kanskje begynner å gi slipp.

Se an allmenntilstanden din, HI, og ta en vurdering ut fra det om du bør kontakte lege eller ikke. Pass på å få i deg nok drikke når du har feber.

God bedring til oss ;)

Anonymous poster hash: 50521...28c
Skrevet

Det med at man må være syk minst en uke for at det skal være influensa er gjerne en "hovedregel", men på ingen måte en endelig sannhet. Svineinfluensaen var det enkleste jeg har hatt, rakk bare å få det bekreftet før jeg var frisk igjen. Dvs. visste ikke det var det før etter jeg var frisk igjen. Var syk ca. akkurat ett døgn. Pang syk, så poff helt bra etter et døgn. Ingen overgang, bare brått syk, og akkurat like brått helt frisk. Veldig, veldig pussig. Var på jobb igjen 12 timer etterpå - med legens velsignelse.

Hi - jeg har influensa nå også. Begynte å bli dårlig forrige tirsdag. Lørdag var jeg feberfri og dristet meg på butikken, men da fikk jeg feber igjen. I dag har jeg vært subfebril, ligger like under 38 i temperatur. Men formen er ikke særlig bedre enda. Først i går begynte det å trekke ned i lungene mine, selv om jeg ikke hoster veldig mye enda, og jeg vet at når det skjer så blir formen min ofte dårligere eller holder seg dårlig flere dager til, selv om feberen kanskje begynner å gi slipp.

Se an allmenntilstanden din, HI, og ta en vurdering ut fra det om du bør kontakte lege eller ikke. Pass på å få i deg nok drikke når du har feber.

God bedring til oss ;)

Men du rakk å være hos legen og få det bekreftet i løpet av det døgnet?

Skrevet

Snakk om misbruk av legetid ja.

Skrevet

Snakk om misbruk av legetid ja.

Nei, det er snakk om å være ansvarsbevisst!

Jeg hadde jobbet tett på flere som hadde fått påvist svineinfluensaen, så jeg var rimelig sikker på at det var det jeg hadde fått (før vaksinasjonene hadde kommet igang også).

Det var på den tiden anbefalt at man ble testet - noe de sluttet raskt med fordi det ble for ressurskrevende. Men på det tidspunktet jeg ble syk ble man testet.

Med tanke på at jeg hadde nærkontakt med pasienter tok jeg kontakt med lege for å høre hvordan jeg skulle forholde meg.

Så der og da fulgte jeg ansvarlig prosedyre.

Skrevet

Fascinerende hvordan folk hevder de har influensa flere ganger i året... Det er faktisk potensielt dødelig. Jeg har hatt det en gang på 35 år.

Anonymous poster hash: 7921f...0dd

Skrevet

Nei, det er snakk om å være ansvarsbevisst!

Jeg hadde jobbet tett på flere som hadde fått påvist svineinfluensaen, så jeg var rimelig sikker på at det var det jeg hadde fått (før vaksinasjonene hadde kommet igang også).

Det var på den tiden anbefalt at man ble testet - noe de sluttet raskt med fordi det ble for ressurskrevende. Men på det tidspunktet jeg ble syk ble man testet.

Med tanke på at jeg hadde nærkontakt med pasienter tok jeg kontakt med lege for å høre hvordan jeg skulle forholde meg.

Så der og da fulgte jeg ansvarlig prosedyre.

Men du gikk på jobb dagen etter?

Skrevet

Til anonym ...28c.

Ikke bry deg om disse kranglekjerringene som henger inne på denne tråden her. Hvis du leser litt lenger opp, prøvde jeg å svare hi på det hun lurte på. Tok ikke lange tiden før jeg ble halshugget. Jeg kunne umulig ha hatt influensa på bare en uke! (Fint at noen anonyme på et babyforum vet mer om min kropp enn både legen min og meg. Men. Nå går de på deg. Det er kun for å provosere.

Skrevet

Til anonym ...28c.

Ikke bry deg om disse kranglekjerringene som henger inne på denne tråden her. Hvis du leser litt lenger opp, prøvde jeg å svare hi på det hun lurte på. Tok ikke lange tiden før jeg ble halshugget. Jeg kunne umulig ha hatt influensa på bare en uke! (Fint at noen anonyme på et babyforum vet mer om min kropp enn både legen min og meg. Men. Nå går de på deg. Det er kun for å provosere.

Ingen sier at hun absolutt ikke har hatt influensa. Men i "rådet" til HI skriver hun at influensa skal bli bedre etter 1 uke og derfor bør hun komme seg til legen. Det er jo regelrett feil. En ting at de ble så friske fort (som er sjeldent) men ikke bruk mer ressurser i helsevesenet enn nødvendig ved å spre feilinformasjon.

I tillegg skriver hun at de ble syke på tirsdag og torsdag var de hos legen? Hvem drar til legen for forkjølelse/influensa med mindre mann er dausjuk? Og det var de tydeligvis ikke da de var tilbake på jobb og barnehage på mandag.

Anonymous poster hash: 0e23d...aab

Skrevet

Ingen sier at hun absolutt ikke har hatt influensa. Men i "rådet" til HI skriver hun at influensa skal bli bedre etter 1 uke og derfor bør hun komme seg til legen. Det er jo regelrett feil. En ting at de ble så friske fort (som er sjeldent) men ikke bruk mer ressurser i helsevesenet enn nødvendig ved å spre feilinformasjon.

I tillegg skriver hun at de ble syke på tirsdag og torsdag var de hos legen? Hvem drar til legen for forkjølelse/influensa med mindre mann er dausjuk? Og det var de tydeligvis ikke da de var tilbake på jobb og barnehage på mandag. Anonymous poster hash: 0e23d...aab

Næmmen herregud da. Er det mulig å vri og vende noe mer på det jeg skrev?!

JO. Man skal føle seg bedre av influensa etter ca en uke. Og med det mener jeg at du ikke skal være like sjuk som du var de første dagene. Hvis du er verre etter en uke, da er det noe galt. Jeg henviste til en link, gjorde jeg ikke? Jeg har fått all min info fra Folkehelseinstituttet, les der, så blir kanskje du og klokere.

Og til info; babyen ble syk på tirsdag, og på torsdag hadde han nesten 40 i feber som ikke gikk ned med paracet. Selvsagt drar man da til legen! Noe annet ville vært uansvarlig.

Og det var de andre to barna som var på skole/bhg i dag. De ble også syke på tirsdag, men var i ok form i dag tidlig.

Er du fornøyd nå? Eller er det noen flere detaljer du føler at du trenger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...