Gå til innhold

Adhd eller bare veeeeldig aktivt barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ingen kjennskap til adhd, derfor spør jeg.

Vi har en snart 4åring som er ekstremt vilter av seg.

Han er i bevegelse hele dagen, og skravla går i ett.

Kan få sinneanfall som det er vanskelig, noen ganger umulig, å roe ned.

Fikk kommentar fra familie om vi hadde tenkt adhd.

Det har vi ikke, for vet som sagt lite om det, og barnet har også lange rolige perioder ila en dag.

Kan noen fortelle litt om hva som gjør at man mistenker adhd på små barn, og hvordan det avdekkes?

Jeg har bare tenkt at små gutter ER veldig aktive...

Anonymous poster hash: 48251...942

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å si at det er stor forskjell på det å være aktiv, og det å være urolig. Barn med ADHD er som regel det siste. Barn på 4 år er jo stort sett aktive, de løper, klatrer, hopper og spretter dagen lang. Men man ser ganske fort når det vipper over til en indre uro som er vanskelig å kontrollere. Barn med ADHD er ofte nærmest konstant i uro. Selv når de slapper av kan de fikle med ting, røre på armer og bein, snurre rundt og rundt på gulvet eller som du nevner lide av munndiaré. Selv i søvne. Men de kan også ha perioder eller aktiviteter der de klarer å være i ro. Erfaringsmessig er det aktiviteter som de liker veldig godt, og som gir dem mye stimuli. Men husk at alle barn er forskjellige, enten de har ADHD eller ikke. En annen ting er at ADHD ofte også kommer med en rekke andre utfordringer som mange har lite kunnskap om, det være seg følelsesregulering, søvnvansker, angst, depresjon, problemer med å gå på do når de må osv., så det er ikke bare aktivitetsnivået som blir rammet.

Anonymous poster hash: 51404...f2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...