Gå til innhold

Arbeidsløs og huslån


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min mann var nylig i banken for å få vite hvor mye vi kunne få i huslån osv. Vi har ikke egenkapital, men det gikk fint likevel med kausjonist. Vi sjekka både 3 og 3,5 mill, begge beløpene endte med grønn pil, noe som vil si at vi kan betjene såpass med god margin. Vi kikker etter hus, men ingentig har dukket opp ennå.

 

At vi får så mye lån er nok takket være min mann som har en godt betalt jobb (fisker). Jeg derimot har en lavtlønnet butikkjobb, med ca 17-19 utbetalt hver mnd.

 

MEN nå har jeg mista jobben, og vil gå på arbeidsledighetspenger fra mars ca. Vil da få 60% av det jeg har hatt. Hvordan vil dette påvirke lånet?

 

Vil vi fremdeles kunne få et ok lån, eller kan vi bare drite i noe huslån sålenge jeg er arbeidsledig?

 

 

 

 

Anonymous poster hash: dd5fe...5a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan også legge til at vi betaler 13k her vi leier, så vi vil betale mindre hver mnd om vi kjøper et hus til 3 mill eller under. Ikke at banken bryr seg om det, men...

 

I tilfelle noen lurer på hvordan vi kan tenke huskjøp når jeg er arb.ledig.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: dd5fe...5a3

Skrevet

Tror dessverre dere mister muligheten for lån til du får jobb igjen

 

Anonymous poster hash: 9d761...cf1

Skrevet

Kan jeg være så egoistisk å ikke si ifra om dette dersom vi kjøper noe før jeg står uten jobb? 🙈

 

Anonymous poster hash: dd5fe...5a3

Skrevet

Kan jeg være så egoistisk å ikke si ifra om dette dersom vi kjøper noe før jeg står uten jobb? 🙈

 

Anonymous poster hash: dd5fe...5a3

Hvis dere vet selv at dere vil klare å betjene lånet likevel hadde jeg holdt kjeft om det.

Det er alltid en risiko. Vet aldri om en mister jobben. Kan skje når som helst.

 

Anonymous poster hash: d3f5e...362

Skrevet

Ok, da tror jeg at jeg må gjøre det. Har veninner som har gått arbeidsledig leenge, vokser desverre ikke arbeidsplasser på trær her. At jeg er gravid øker ikke akkurat sjansen min for å få ny jobb med det første heller :(

 

Får håpe det dukker opp noe så fort som mulig nå da. Takk for svar.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: dd5fe...5a3

Skrevet

Vi får ikke lån selv om mannen alene kan betjene det med sin lønn.

Hadde jeg hatt jobb og vi sammen hadde tjent det samme som han gjør alene hadde vi fått lån.

Uforståelig.

Så jeg hadde holdt kjeft hadde jeg vært deg.

 

Anonymous poster hash: e1677...d70

Skrevet

Takk til deg også 😊 satser på å gjøre det!

 

hi

 

Anonymous poster hash: dd5fe...5a3

Skrevet

Tingen er at etter man har vært arbeidsledig i 2 år så vil man havne på sosialstønad å ta kan nav kreve dere skal selge for og bo rimeligere å bruke overskudde fra salget som livsopphold en periode. (Dettw viss det er penger og hente)

 

 

Anonymous poster hash: fdb3a...cb2

Skrevet

Ok, da tror jeg at jeg må gjøre det. Har veninner som har gått arbeidsledig leenge, vokser desverre ikke arbeidsplasser på trær her. At jeg er gravid øker ikke akkurat sjansen min for å få ny jobb med det første heller :(

 

Får håpe det dukker opp noe så fort som mulig nå da. Takk for svar.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: dd5fe...5a3

Har du samvittighet til å be noen kausjonere for et lån du opptar når du verken er i jobb eller i stand til å skaffe en!?!

 

Anonymous poster hash: b3094...596

Skrevet

Du kan ikke la være å gi beskjed om at du er arbeidsledig. Dere får innvilget lån basert på de opplysningene dere gir. Når du nå har mistet jobben, er forutsetningene for lånet borte. Dersom du unnlater å gi beskjed, kan du risikere at det slår tilbake på deg...

 

Anonymous poster hash: 75ca0...b10

Skrevet

Hva med kausjonisten?! Ikke greit.

 

Anonymous poster hash: 01e17...93e

Skrevet

Dere får ikke lån når du er arbeidsledig. Så lenge dere klarer å betjene det, så ville jeg ikke sagt noe...

 

Anonymous poster hash: a292a...010

Skrevet

Jeg gjorde det for mange år siden. Søkte lån fikk lånebevis. Etter å ga fått det sa mannen opp jobben sin, for å bli selvstendig næringsdrivende. Null problem det, så lenge lånebeviset ikke er gått ut. Dog anbefaler jeg deg å kjøpe det billigste dere finner og ikke makse ut lånet ditt! I og med at dere har kausjonist og uviss hvor lenge dere har 60 prosent inntekten.

Skrevet

Kausjonisten er mamma, hun er klar over situasjonen.

 

Vi har absolutt ikke tenkt å makse lånet, men finne oss en plass der vi kan begynne å betale ned på vårt eget. Vi håper det skal bli billigere for oss enn der vi bor per idag

 

Hi

 

Anonymous poster hash: dd5fe...5a3

Skrevet

Kan man bare velge å ikke oppgi at man er arbeidsledig da? Eller har dere fått tilslag på lånet før du ble sagt opp?



Anonymous poster hash: 4d12a...cd3
Skrevet

Jeg og min mann var nylig i banken for å få vite hvor mye vi kunne få i huslån osv. Vi har ikke egenkapital, men det gikk fint likevel med kausjonist. Vi sjekka både 3 og 3,5 mill, begge beløpene endte med grønn pil, noe som vil si at vi kan betjene såpass med god margin. Vi kikker etter hus, men ingentig har dukket opp ennå.

 

At vi får så mye lån er nok takket være min mann som har en godt betalt jobb (fisker). Jeg derimot har en lavtlønnet butikkjobb, med ca 17-19 utbetalt hver mnd.

 

MEN nå har jeg mista jobben, og vil gå på arbeidsledighetspenger fra mars ca. Vil da få 60% av det jeg har hatt. Hvordan vil dette påvirke lånet?

 

Vil vi fremdeles kunne få et ok lån, eller kan vi bare drite i noe huslån sålenge jeg er arbeidsledig?

 

 

 

 

Anonymous poster hash: dd5fe...5a3

Da er det om å gjøre å få unna lån og søknader før du er arbeidsledig. Så lenge du vet dere klarer å betjene lånet.

 

Anonymous poster hash: 6d744...f5d

Skrevet

hvorfor mistet du jobben?



Anonymous poster hash: f90e0...8db
Skrevet

Kausjonisten er mamma, hun er klar over situasjonen.

 

Vi har absolutt ikke tenkt å makse lånet, men finne oss en plass der vi kan begynne å betale ned på vårt eget. Vi håper det skal bli billigere for oss enn der vi bor per idag

 

Hi

 

Anonymous poster hash: dd5fe...5a3

Så når det er mamma er det greit. Huff.

 

Anonymous poster hash: b3094...596

Skrevet

Mister jobben fordi butikken legges ned.

 

Haha, nei det er "ikke greit fordi det er mamma". Men fordi mamma VET at vi greier å betjene lånet uansett.

 

Men gladnyhet, fikk tilbud om ny jobb idag! 😁 men desverre kun et vikariat for noen som er i permisjon. Hvordan blir dette i forhold til lån?

 

Hi

 

Anonymous poster hash: dd5fe...5a3

Skrevet

Hvorfor ikke starte med en rimelig leilighet, så kan dere kjøpe hus etterhvert? Hvor lett er det å få solgt huset dere tenker på hvis det skjer noe med mannens inntekt, eller dere går fra hverandre? Det kan skje alle, men tenker at det kanskje ikke er så attraktivt sted på grunn av få arbeidsplasser.



Anonymous poster hash: 7345e...c64
Skrevet

Vi er 2 voksne og 3 barn. Vil jo helst ha 4 soverom, da må vi nok ha en enebolig. Er uansett ikke veldig stor forskjell prismessig på en enebolig og leilighet av det som blir lagt ut her... det er ikke splitter nytt hus vi er på jakt etter. Bare en plass i ok stand der vi kan slå oss til ro.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: dd5fe...5a3

Skrevet

Hadde heller skjult nytt barn på vei. Jo flere barn, mindre lån.

 

Anonymous poster hash: 9621d...793

Skrevet

Har kjøpt både hus og leilighet mens jeg har vært både arbeidsledig og student. Det har aldri vært noe problem- har hatt god sikkerhet.

Om dere vet at dere kan betjene lånet ville jeg ikke tenkt på dette, du får deg et eller annet av arbeid igjen og banken har jo sikkerheten sin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...