Gå til innhold

Barn 5 år, gråter v legging. Umulig. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lagt seg fint i egen seng i 2 år. Nå er det kaos.

Går inn å legger seg, roper om alt mulig toalett, tørst, pusse nesen+++ etter 30 min starter gråting. Fordi hxn ikke vil ligge alene. Savner oss voksne.intens gråting hele kvelden til barnet tilslutt omtrent kaster opp av gråting. Har vært sånn siden før jul.

Barnet har tidligere sovet fint i sin seng, kommer inn til oss voksne i 2-3 tiden når det våkner og sover der til morning.

Hva skal vi gjøre??? Hjelp.

Har spurt hva som er galt. Barnet har tusen unnskyldninger. Liker ikke sove alene, redd for å drømme dumme drømmer, savner oss voksne, liker ikke å sove, vil sove sammen med oss voksne.

Om vi bare lar barnet ligge å gråte kaster hxn opp og blir hysterisk. Om vi legger oss inn til barnet får hxn det som hxn vil.

Har snakket med barnet om dette hver eneste dag, vi har prøvd belønninger for å sove fint. Funker ikke.

Snakker om det på

Dagen,

Barnet lover å sove fint om natten og overbevises om at det skal gå fint hele dagen om at dette går fint. så kommer kvelden og "helvete" starter..

Hjelp.

Er ikke noe som har forandret seg hjemme

Siden før jul da det startet..

Anonymous poster hash: 7371f...437

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kan dere ikke bare ligge litt sammen med han til han sovner da? Han er vel i en periode hvor han trenger litt ekstra trygghet så gi han det istedenfor å gjøre det verre. Hvis dere legger dere sammen med han og han er rolig og prøver å sovne må da vel det være greit. Hvis han bare begynner og å fjase og tulle så er det noe annet.

Anonymous poster hash: c0ed3...e97

Skrevet

Men om vi legger oss sammen og vi flytter oss en millimeter våkner barnet. Ender jo opp med å ligge der hver eneste kveld i timer til vi skal legge oss selv..

Skrevet

Som å lese om oss.. vi har en 4 åring som er helt lik.. vil ikke ligge alene, alt er skummelt osv.. det som hjelper her, har vært at etter vi har lest bok, ligger vi og prater litt, før jeg forklarer at jeg må ut og gjøre voksenting, vaske klær, rydde etc.. men at jeg skal komme innom en tur etterpå. Da vet hun at jeg holder på med noe, men kommer tilbake

Skrevet

Flere tips?

Forklarer også at nå må vi vaske badet, er like utenfor døren, skal bare

Sette inn i oppvaskmaskinen så kommer jeg opp. Men det nytter ikke.. 😩

Skrevet

Hvordan gjør det noe om dere sover med han en periode da?

Anonymous poster hash: 57022...dd2

Skrevet

Du vet at dette er et stort, snart skolebarn eller?? 

Du får si at det er natt og be han/henne slutte å tulle. 

Anonymous poster hash: 84f76...2d0
Skrevet

Ble 5 år for ei uke siden.

Det "gjør" ingenting å sove med barnet. Men slitsomt å bruke hele kvelden i sengen til barnet. Har andre ting som må gjøres. Å samtidig så får jo barnet viljen sin om vi ligger sammen med det. Å tror at om hxn griner og sutrer og kommer med unnskyldninger så virker jo dette om vi legger oss sammen med hxn.

Skrevet

Det er en fase, og det er veldig vanlig at de har en slik fase. De oppdager plutselig at verden ikke bare er regnbuer, rosa skyer og enhjørninger, det er også tyver, brann, sykdom, krig og død. De tenker, de funderer, de reflekterer og de blir engstelige.

Akkurat nå trenger barnet trygghet og kjærlighet, det må det få, også går denne fasen (og ofte kommer det en ny slik engstelig fase i 8-10 års alderen)

Om barnet våkner når dere reiser dere fra sengen så sitt på sengekanten eller en stol ved siden av sengen da vel.

En periode her hørte datteren min på enten radio (en rolig kanal) eller lydbok på sengen til hun sovnet, det holdt alle disse rare tankene unna.

Anonymous poster hash: f4593...097
Skrevet

Ja, avtalen med barnet er og har alltid vært å høre på musikk til det sovner, men roper å gråter stadig vekk.. håper det bare er en fase.

Skrevet

Ble 5 år for ei uke siden.

Det "gjør" ingenting å sove med barnet. Men slitsomt å bruke hele kvelden i sengen til barnet. Har andre ting som må gjøres. Å samtidig så får jo barnet viljen sin om vi ligger sammen med det. Å tror at om hxn griner og sutrer og kommer med unnskyldninger så virker jo dette om vi legger oss sammen med hxn.

Det er jo bare for en periode og han får ikke viljen sin.. han vil sikkert bare føle seg trygg. Hva er så viktig å bruke kveldene på da? For en liten periode? Rydde:vaske?

Anonymous poster hash: 57022...dd2

Skrevet

Behov som blir møtt er behov som blir borte. Legg en madrass på gulvet og ligg der til barnet har sovnet. Sov der ved behov også. Jeg er hos mine barn til de har sovnet hver eneste kveld. Jeg ser på det som en god investering i trygghet og tilknytning. Det gjør ingenting om barnet får viljen sin på dette punktet.

Anonymous poster hash: dda49...b29

Skrevet

Det kan være greit å inngå en avtale med barnet på dagtid og forklare at dere forstår at det er litt skummelt å sovne alene for tiden og at dere derfor vil finne en løsning, og så avtale at dere sitter på rommet/ligger på madrass på gulvet/ligger ved siden av barnet (etter hva som passer best) en stund fremover. Slik blir det ikke noe barnet gråter seg til på kvelden, men noe som kanskje kan hjelpe det med å føle seg tryggere og ikke trenge å grue seg til legging. Dere voksne kan ha en avtale dere i mellom om hvor lenge dere skal gjøre det slik før dere prøver å normalisere leggingen, kanskje to uker om gangen?

Skrevet

På denne alderen skjer det en del, de blir mer oppmerksom på verden rundt seg, de opplever kanskje at det finnes ting utenfor den trygge gode boblen de har levd i. Barnet ditt trenger trygghet, bare på denne måte kan dere komme dere gjennom denne fasen på en god måte.

Kan barnet få ligge seg i deres seng? Kan dere sitte med barnet der? Hvis barnet legge seg til å sove klokken 19, og dere sitter med det, hvor lang tid går det før barnet har sovnet da? Om dere må sitte 30-60 minutter har dere jo fortsatt litt kveld igjen.

Denne fasen går over, gi barnet trygghet og vær der.

Anonymous poster hash: 1112c...8da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...