Gå til innhold

Korps er slett ikke billig!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår har startet i korps. Det ble reklamert med at det var en billig aktivitet, men kan de egentlig gjøre det på denne måten:

Det opplyses at kontingenten er på 1600 i halvåret. Siden kommer det frem at det bare er mulig å si opp plassen en gang i året, oppsigelsesfrist 1/5 for neste skoleår. Vil du slutte til jul må du uansett betale frem til sommeren. Og gir du beskjed om at barnet skal slutte 2.mai må du betale for hele det påfølgende året.

I tillegg er det 3 til 4 pbligatoriske seminarer i året som koster fra 800 til 1600 hver.

På toppen av det hele er det 46 timer pålagt dugnad for hvert barn (pluss roterende vaktordning)

 

Barna får låne instrument og uniform gratis. Der må vi bare betale rensing hver gang barnet må ha ny uniform. Svarte, godkjente, sko må vi kjøpe selv.

 

Totalt sett blir dette masse penger.

 

 

 

Anonymous poster hash: b06b5...013

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så sært, her er det snakk om noen hundrelapper, men vi må selge lodd og ha dugnad iblant,da

 

Anonymous poster hash: b49b2...1be

Skrevet

Så sært, her er det snakk om noen hundrelapper, men vi må selge lodd og ha dugnad iblant,da

 

Anonymous poster hash: b49b2...1be

Heldiggriser!

Hvordan får deres korps det til å gå rundt? Vårt korps har ca 100 medlemmer og dermed 5 dirigenter å lønne på heltid. Kommunen skal ha betalt for husleie og konsertlokaler osv. Får dere dirigenter ol til å stille opp gratis?

 

 

Anonymous poster hash: b06b5...013

Skrevet

Alt koster penger. Korps er en fantastisk aktivitet for barna. Det er en gave å få lære et instrument, få enetimer og lære å spille sammen med andre.

 

Jeg har ikke god råd, men kulturelle aktiviteter betaler jeg med glede!

Skrevet

Heldiggriser!

Hvordan får deres korps det til å gå rundt? Vårt korps har ca 100 medlemmer og dermed 5 dirigenter å lønne på heltid. Kommunen skal ha betalt for husleie og konsertlokaler osv. Får dere dirigenter ol til å stille opp gratis?

 

 

Anonymous poster hash: b06b5...013

5 dirigenter på heltid???? Det høres voldsomt ut. Har selv vært dirigenter for et skolekorps på 250 medlemmer, ingen andre og ikke fikk på fulltid heller.

 

Anonymous poster hash: f64cc...1de

Skrevet

Vi betalte datteren vår rett og slett for å slutte

 

Anonymous poster hash: 97095...4aa

Skrevet

Korps og fotball er fryktelig dyrt. I ale fall her vi bor i Trondheim.

For ikke å snakke om all "dugnaden" som ikke er dugnad, men påkrevd.

 

Faktisk billigere for oss med ungen som driver ridning. Det skulle man ikke trodd.

Håper fotballjenta vår vil slutte snart.

 

Jeg trodde barneidretten skulle være ett lavterskeltilbud, men her er det alt for mange foreldre med høye forventninger på barnas vegne og da også andre foreldre. 



Anonymous poster hash: 71ccf...66c
Skrevet

Alt koster penger. Korps er en fantastisk aktivitet for barna. Det er en gave å få lære et instrument, få enetimer og lære å spille sammen med andre.

 

Jeg har ikke god råd, men kulturelle aktiviteter betaler jeg med glede!

Joda, men da vil jeg heller sende barnet mitt til privat musikklærer eller kulturskole. Da slipper man dugnader og ugunstige medlemsbetingelser.

Jeg tror at man må være en "korpsfamilie" for å ha glede av korps og at det ikke skal være belastende. Det vil si at foreldrene har spilt i korps som barn og kanskje er aktive fremdeles ... at man han korps i blodet, rett og slett.

Skrevet

Joda, men da vil jeg heller sende barnet mitt til privat musikklærer eller kulturskole. Da slipper man dugnader og ugunstige medlemsbetingelser.

Jeg tror at man må være en "korpsfamilie" for å ha glede av korps og at det ikke skal være belastende. Det vil si at foreldrene har spilt i korps som barn og kanskje er aktive fremdeles ... at man han korps i blodet, rett og slett.

Det varierer en del med pris og dugnadsgjengen, da. Det er slett ikke alltid så krevende som hi beskriver. Heldigvis.

 

Anonymous poster hash: deec6...b62

Skrevet

Heldiggriser!

Hvordan får deres korps det til å gå rundt? Vårt korps har ca 100 medlemmer og dermed 5 dirigenter å lønne på heltid. Kommunen skal ha betalt for husleie og konsertlokaler osv. Får dere dirigenter ol til å stille opp gratis?

 

 

Anonymous poster hash: b06b5...013

Hvordan kan de ha 5 dirirgenter som blir lønnet på heltid? Regner ikke med at barna er i nærheten av å spille i korpset så mye?

 

Anonymous poster hash: 5fd86...86a

Skrevet

Dette er slett ikke dyrt...! Snakk med foreldre med barn som spiller hockey eller kjører alpint. Da kan vi snakkes!

Bare medlemsavgiften for min gutt på 15 som spiller hockey er på 9,000kr i året.

Og i tillegg har du reiser, utstyr, dommerutgifter mm.

60,000kr og oppover i året.

 

Anonymous poster hash: 3f8e4...93a

Skrevet

 

Korps og fotball er fryktelig dyrt. I ale fall her vi bor i Trondheim.

For ikke å snakke om all "dugnaden" som ikke er dugnad, men påkrevd.

 

Faktisk billigere for oss med ungen som driver ridning. Det skulle man ikke trodd.

Håper fotballjenta vår vil slutte snart.

 

Jeg trodde barneidretten skulle være ett lavterskeltilbud, men her er det alt for mange foreldre med høye forventninger på barnas vegne og da også andre foreldre.

 

Anonymous poster hash: 71ccf...66c

Hvordan er fotball dyrt? Bor også i Trondheim og min datter begynte i høst. Gratis er det jo ikke, men dyrt ifht ishockey og hest er det vel ikke. Er nok en av de billigste idrettene som er å holde på med, slik jeg ser det 😊

 

Anonymous poster hash: 6ce99...f82

Skrevet

 

Korps og fotball er fryktelig dyrt. I ale fall her vi bor i Trondheim.

For ikke å snakke om all "dugnaden" som ikke er dugnad, men påkrevd.

 

Faktisk billigere for oss med ungen som driver ridning. Det skulle man ikke trodd.

Håper fotballjenta vår vil slutte snart.

 

Jeg trodde barneidretten skulle være ett lavterskeltilbud, men her er det alt for mange foreldre med høye forventninger på barnas vegne og da også andre foreldre. 

 

Anonymous poster hash: 71ccf...66c

 

Hva betaler dere for fotball da?

 

Anonymous poster hash: 5fd86...86a

Skrevet

Synes ikke det var så ille.Guttene mine spiller hockey og tennis. Det er skamdyrt💸

Skrevet

Heldiggriser!

Hvordan får deres korps det til å gå rundt? Vårt korps har ca 100 medlemmer og dermed 5 dirigenter å lønne på heltid. Kommunen skal ha betalt for husleie og konsertlokaler osv. Får dere dirigenter ol til å stille opp gratis?

 

 

Anonymous poster hash: b06b5...013

Vi er et korps på 15 medlemmmer. Koster 450 i kontingent og 2100,- for kulturskolen. Om vi deltar på dugnader (gejnnomsnittlig 5 timer hver 3. måned) får vi retur halvprten av kulturskolepengene altså ca 1500 i halvåret. Dugnadene vår dekker lønn til dirigent. Låner gratis lokale på skolen. Oppsigelse før oppstart neste semester. Seminarer er gratis med unntatt når vi dra på tur (overnatting) hvilket vi gjør en gang i året. Sko må vi så for selv men resten av utstyr har korpset. Uniformen på selvsagt renses når den leveres tilbake.

 

Anonymous poster hash: c8853...c32

Skrevet

Hos oss koster det 1600 i halvåret, men vi er fleksible på utmelding. Men må betale for et helt semester hvis det er påbegynt. Seminarer og turer er selvsagt frivillig, men koster fra 800-1200, 2 stk iløpet av året. Uniform må renses når den leveres tilbake og man må selvsagt ha egne sko.

 

Ang dugnad, vi har 5 dugnadskvelder i løpet av et år, 2-3 timer hver kveld. Så er det loppemarkedet hvor det er jobbing fra fredag til søndag. Ellers må man kanskje stille med en kake eller to i løpet av året til konserter. Opplever at dette er både rimelig og ikke minst et veldig verdifullt tilbud. Vi har høyt utdannede instruktører, ingen på fulltid.

 

Fotballen her er billig og med relativt lite dugnad. Håndballen er det 8 dugnader i året.



Anonymous poster hash: df6ec...5c7
Skrevet

5 dirigenter på heltid???? Det høres voldsomt ut. Har selv vært dirigenter for et skolekorps på 250 medlemmer, ingen andre og ikke fikk på fulltid heller.

 

Anonymous poster hash: f64cc...1de

Ikke heltid. Det skulle vært deltid.

 

 

Anonymous poster hash: b06b5...013

Skrevet

Alt koster penger. Korps er en fantastisk aktivitet for barna. Det er en gave å få lære et instrument, få enetimer og lære å spille sammen med andre.

 

Jeg har ikke god råd, men kulturelle aktiviteter betaler jeg med glede!

En timene kommer i tillegg. Det koster ca 4000 pr. År for 20 minutter i uka (ikke i skolenes ferier eller en uke før og etter sommer og juleferie.

 

Anonymous poster hash: b06b5...013

Skrevet

Heldiggriser!

Hvordan får deres korps det til å gå rundt? Vårt korps har ca 100 medlemmer og dermed 5 dirigenter å lønne på heltid. Kommunen skal ha betalt for husleie og konsertlokaler osv. Får dere dirigenter ol til å stille opp gratis?Anonymous poster hash: b06b5...013

Hvorfor fem dirigenter??

 

Korpset har ca 40 medlemmer, har lokale og dirigenter via kulturskolen ( som sikkert blir lønnet av kommunen?) og er jo bare snakk om en kveld 1,5 timer i uka. Ikke akkurat store arbeidsmengden for dirigenten.

 

En betaler ekstra for individuell undervisning på kulturskolen av musikklærer, men dette er uavhengig av korpset.

 

Anonymous poster hash: b49b2...1be

Skrevet

Ang fotball. Tror dere det er gratis å drive idrettsforening? Vedlikeholding av idrettshall, baner og anlegg? Utstyr som mål, baller, draktsett osv osv? Vær glad det er dugnad...hvis ikke hadde kontingent pr barn måtte ganges flere ganger....

 

 

 

Anonymous poster hash: b9e1a...8af

Skrevet

Hvorfor fem dirigenter??

 

Korpset har ca 40 medlemmer, har lokale og dirigenter via kulturskolen ( som sikkert blir lønnet av kommunen?) og er jo bare snakk om en kveld 1,5 timer i uka. Ikke akkurat store arbeidsmengden for dirigenten.

 

En betaler ekstra for individuell undervisning på kulturskolen av musikklærer, men dette er uavhengig av korpset.

 

Anonymous poster hash: b49b2...1be

Bare for en ordens skyld: Det er en del forberedelse og planleggingstid det også skal lønnes for. Dirigenten kan ikke bare møte opp uforberedt og forvente at ting blir bra. Og så kommer konserter i tillegg. Men om det er en øving pr uke så er det jo langt fra en fulltidsstilling likevel.

 

Anonymous poster hash: deec6...b62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...