Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #1 Skrevet 8. januar 2017 En bekjent av meg har åpenbart vært i et voldelig forhold. Hun er nå på krisesenter. Jeg applauderer mennesker som våger stå frem med tabubelagte temaer og våger være et ansikt og en stemme. Likevel stusset jeg. Uten å gjengi statusen kommer den i korte trekk. Hun vil at sannheten skal komme frem. Hun ble kastet ut hjemmefra etter et vilt raserianfall. Videre beskriver hun detaljert fra forholdet om voldtekt og bestialske sexuelle handlinger. Jeg ble faktisk kvalm, kvalm over detaljene og kvalm over at hun har blitt utsatt for dette. Samtidig tenker jeg at hun er i sjokk og tenker at hun burde tenkt seg om før hun la ut dette på sin vei til krisesenteret. Hva tenker dere? Er jeg ikke så åpen for at folk må bruke stemmen sin som jeg tror, eller er denne statusen noe som burde kommet på et senere tidspunkt der hun har funnet roen og kunne redigert seg selv litt? Anonymous poster hash: 57bb5...ebf
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #2 Skrevet 8. januar 2017 Flott at hun tør tenker jeg.Det er viktig for de som blir utsatt for slikt at de blir trodd. Psykopatene er mestere til å manipulere,og hvor mange ganger har ikke det skjedd at de har klart å få familie og venner til å vende offeret ryggen,og heller tro på psykopaten. Ved at hun legger dette ut på Facebook kommer hun han i forkjøpet,så ja, dette hører hjemme på Facebook etter min mening. Anonymous poster hash: f25de...53f
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #3 Skrevet 8. januar 2017 Nei. På Facebook er det kun tillatt med kosemoseoverdose statuser om perfekte hjem med perfekte barn og perfekte menn som lager middag til fruen. Og repost av kjedemeldinger om kreft. Anonymous poster hash: 4f659...414
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #4 Skrevet 8. januar 2017 Hun har traumer. Ikke kom med pekefingeren nå, HI! Ikke tenk det engang! Vis empati og forstålse. Vis at du er der for henne. Anonymous poster hash: e4e55...36b
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #5 Skrevet 8. januar 2017 Hun har traumer. Ikke kom med pekefingeren nå, HI! Ikke tenk det engang! Vis empati og forstålse. Vis at du er der for henne. Anonymous poster hash: e4e55...36b Har da ikke sagt jeg skal komme med pekefinger. Men tenker at hun først og fremst må komme seg i sikkerhet, noe hun nå er. Få hjelp, hvile og snakke med fagpersoner. Og også kanskje hjelp til å sortere tanker og hva hun vil dele. Hva som er lurt å dele og ikke. Jeg er redd mye av det hun delte i natt vil slå tilbake på henne. Hun skal vel politianmelde dette, min tanke er, del først med de rette instanser og få råd, del så med resten av verden. Mulig mine tanker er bak mål, men jeg tenker først og fremst på henne. Er det lurt å dele detaljerte beskrivelser av handlinger til ALLE før politiet har blitt involvert? Han kan vel kvitte seg med bevis, instruere folk i hva de skal si og påvirke vitner. Anonymous poster hash: 57bb5...ebf
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #6 Skrevet 8. januar 2017 Kanskje hun skriver dette for å beskytte seg selv? Hun kan jo ikke gå tilbake til han om hun først har lagt ut en slik status, i såfall har hun vel et håp om at noen hjelper henne, siden alle vet Anonymous poster hash: 99992...0d4
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #7 Skrevet 8. januar 2017 Kanskje hun skriver dette for å beskytte seg selv? Hun kan jo ikke gå tilbake til han om hun først har lagt ut en slik status, i såfall har hun vel et håp om at noen hjelper henne, siden alle vet Anonymous poster hash: 99992...0d4 Kanskje det. Det er definitivt over nå. Groteske handlinger. Håper bare at dette ikke brukes mot henne. Hun er en kvinne som er kjørt helt i grøfta. Hun må nå først og fremst få ro og støtte, anmelde han og føle seg trygg. HI Anonymous poster hash: 57bb5...ebf
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #8 Skrevet 8. januar 2017 Undres over svarene du får her. Er helt enig i dine bekymringer! Greit nok at mye av det som kommer frem på fb er klissete og søtt, selv om jeg ikke ser så mange av de ekstreme statusene. At folk skriver om en flott opplevelse, eller berømmer noen for noe hyggelig, er jo det bare kos å lese. Jeg "liker" mange ting som mange irriterer seg over. Type minions og fine sitater. NÅR jeg kan relatere det til meg selv. Jeg skjønner ikke hvorfor andre skal plages over det jeg liker eller legger ut. Jeg passer mine saker, andre passer sine. Men, som sagt, jeg er enig i dine bekymringer mtp evt konsekvenser statusen kan gi i forhold til etterforskningen, og at det muligens kan være lagt ut i affekt. Du som skriver at det kan være for å forebygge at hun går tilbake; enig i det, men det er flere måter å gjøre det på uten å være detaljert. Damen er i en kjempestor krise nå, og hun kan komme til å angre innlegget. Anonymous poster hash: aadc2...f06
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #9 Skrevet 8. januar 2017 Jeg vet ikke hvor lurt det er å legge ut ting på facebook som man kanskje senere ønsker at ikke alle vet? Det er ofte man sier ting i "kampens hete" som man senere skulle ønske at kun noen få visste om. Dette er ikke et relevant eksempel egentlig, men det beste jeg kom på. For et halvt år siden gjennomgikk jeg en spontanabort (den tredje på kort tid) i uke 10 og måtte være hjemme fra jobb noen dager pga ekstremt mye smerter og blødninger. Jeg hadde fortalt svært få om graviditeten, og de få som visste om den fikk selvfølgelig vite om aborten. Men da jeg kom tilbake på jobb var jeg fremdeles litt i hormonell ubalanse, og følte i grunnen for å fortelle kollegaer som spurte om grunnen til mitt fravær istedet for å lyve om årsaken. Men så gikk det litt tid. Og da var det godt at aborten var noe som bare jeg og noen få visste om. At det ikke var noe alle visste. I etterkant har jeg fortalt det til noen flere, i sammenhenger hvor det var relevant. Men det er godt at det ikke er noe alle vet. Jeg tenker litt det samme om din venninne. At dette kanskje er ting hun nå har behov for å si, er ikke det samme som at hun synes det er greit at alle vet om henne om noen måneder. Selvfølgelig er mitt eksempel om abort ikke sammenlignbart med hennes om overgrep. Men jeg håper du skjønner hva jeg prøver å si. Anonymous poster hash: 24721...7c2
Hjertefru Skrevet 8. januar 2017 #10 Skrevet 8. januar 2017 Slike ting hører ikke hjemme på Facebook. Ikke lurt å brette ut møkka overfor hele lista med venner og "venner". Sexuelle bestialiteter? Hører ikke noe stedhjemme å offentliggjøre slik. Kan gå ut over barn fex å gå ut med slike detaljer. Ville prøvd å overtalt henne til å slette, ev rapportert det.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #11 Skrevet 8. januar 2017 Takk for svar. Får meg ikke til å gi råd om å slette. Regner med det eksisterer en del kopier av den statusen nå uansett. Jeg vet at hun er i trygge hender nå. Får profesjonell hjelp og følges opp av venner. Godt at det er flere som tenker det samme som meg, at det er en potensiell risiko med å dele for mye for raskt. HI Anonymous poster hash: 57bb5...ebf
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #12 Skrevet 8. januar 2017 Man kan si mye rart om hva som er lurt å dele/ikke dele på fb. Personlig har jeg ikke fb i det hele tatt (så jeg har selvfølgelig mine meninger om det). Men det siste hun trenger nå er en moralpreken. Så det er bra at du ikke får deg til å gi den. Tid og sted. Nå er ikke tiden for å gi den prekenen, og fb er ikke stedet for å gi den. Anonymous poster hash: 7595c...7fa
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2017 #14 Skrevet 8. januar 2017 For henne er det antakelig viktig å være åpen nå. Hun har tatt et kjempeskritt ved å gå ut av forholdet, det er antakelig en slags sikkerhet i at mange vet. Reagerer ikke i den forstand at jeg tenker at folk på Facebook må spares for slike statuser, men jeg tenker at hun kanskje ikke vil være så veldig glad selv for å ha lagt ut disse detaljene siden. Jeg vet av erfaring at vurderingsevnen ikke er på topp når man er følelsesmessig opprørt. Anonymous poster hash: a4bc7...553
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #15 Skrevet 9. januar 2017 Kanskje det. Det er definitivt over nå. Groteske handlinger. Håper bare at dette ikke brukes mot henne. Hun er en kvinne som er kjørt helt i grøfta. Hun må nå først og fremst få ro og støtte, anmelde han og føle seg trygg. HI Anonymous poster hash: 57bb5...ebf Jeg deler din bekymring. Det kan i høyeste grad brukes mot henne. Har du mer enn ca 30 FB-venner, kan en statusoppdateringen ansees som "offentliggjøring". Hun kunne like godt ha rykket disse detaljene inn i avisen. Og derfra er det lett å se for seg at mannen anmelder henne for ærekrenkelse.! Anonymous poster hash: 928e3...ef7
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #16 Skrevet 9. januar 2017 Undres over svarene du får her. Er helt enig i dine bekymringer! Greit nok at mye av det som kommer frem på fb er klissete og søtt, selv om jeg ikke ser så mange av de ekstreme statusene. At folk skriver om en flott opplevelse, eller berømmer noen for noe hyggelig, er jo det bare kos å lese. Jeg "liker" mange ting som mange irriterer seg over. Type minions og fine sitater. NÅR jeg kan relatere det til meg selv. Jeg skjønner ikke hvorfor andre skal plages over det jeg liker eller legger ut. Jeg passer mine saker, andre passer sine. Men, som sagt, jeg er enig i dine bekymringer mtp evt konsekvenser statusen kan gi i forhold til etterforskningen, og at det muligens kan være lagt ut i affekt. Du som skriver at det kan være for å forebygge at hun går tilbake; enig i det, men det er flere måter å gjøre det på uten å være detaljert. Damen er i en kjempestor krise nå, og hun kan komme til å angre innlegget. Anonymous poster hash: aadc2...f06 Jeg er enig. I verste fall kan hun absurd nok selv bli anmeldt for ham for trakassering og injurier. Anonymous poster hash: 552cf...fb5
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #17 Skrevet 9. januar 2017 Jeg er enig. I verste fall kan hun absurd nok selv bli anmeldt for ham for trakassering og injurier. Anonymous poster hash: 552cf...fb5 Ingen her kan jussen ift dette ser jeg. Typisk dib å uttale seg om temaer man ikke har peiling på. Anonymous poster hash: f25de...53f
prekæs Skrevet 9. januar 2017 #18 Skrevet 9. januar 2017 Jeg tenker at en slik statusoppdatering kan bli brukt mot henne i mange år framover og man vet ikke en gang om den er sann. Den er pinlig og full av drama og burde vært en politisak, både i hennes tilfelle og i vedkommende hun forsøker å ramme sitt tilfelle. Er det barn involvert, er det enda verre.
Jallavalla Skrevet 9. januar 2017 #19 Skrevet 9. januar 2017 Nei, Facebook er ikke en plass for å dele slikt. Punktum. Og det mener jeg om ALT annet som berører privatlivet også. Jeg blir daglig sjokkert over hva folk deler.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #20 Skrevet 9. januar 2017 Kanskje er det hjelp til selvhjelp? Ved å legge ut denne statusen kan hun i alle fall ALDRI gå tilbake til han. Jo fler som vet, jo vanskeligere å gå tilbake slik 90% gjør. Anonymous poster hash: 0fc5a...24f
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #21 Skrevet 9. januar 2017 Er litt splittet når det gjelder dette. Mange som deler mye som burde vært privat på SoMeog mange som angrer seg når noe først har blitt skrevet. Om hun skulle angre seg er det nok ikke sånn at dersom hun sletter innlegget, forsvinner det for alltid. Noen har nok sikret seg kopi av det, og det kan i verste fall bli brukt mot henne senere. Dersom de har barn, er det jo ekstra ille. Det vil jo lett kunne spre seg og slå tilbake på barna. På den annen side er det jo viktig å være tøff og å snakke om slike ting og ved å skrive det hun har gjort har hun fått åpnet opp ift sitt eget forhold og får venner og familie til å reagere og sikkert støtte henne - men her mener jeg at hensynet til henne selv og evt barn burde veie tyngre, og at hun burde latt være. I hvert fall det å skrive såpass detaljert som HI skriver at hun har gjort. Anonymous poster hash: e5adc...f09
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2017 #22 Skrevet 9. januar 2017 Ingen her kan jussen ift dette ser jeg. Typisk dib å uttale seg om temaer man ikke har peiling på. Anonymous poster hash: f25de...53f Det som i alle fall er riktig, rent juridisk, er at FB-oppdateringer som kan leses av mer enn ca 30 mennesker, regnes som offentlige. Så hvis ubekreftede påstander om forbrytelser (dvs alt annet enn en rettskraftig dom) blir offentliggjort sånn, så er det jevngodt med å spre ærekrenkelser offentlig. Selv Andrea Voll i Hemsedal-saken ble truet med dette... Anonymous poster hash: 928e3...ef7
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 9. januar 2017 #23 Skrevet 9. januar 2017 (endret) Skjønner at hun kan ha et behov for å skrive i all offentlighet om hvor stor drittsekk denne mannen er. Men facebook er ikke arenaen for slikt. Det kan sikkert være godt å få dette ut her og nå, men på sikt er det mulig hun vil angre seg litt. For folk har jo sympati med henne, og det er jo bra. Men det er mulig hun synes det er litt kleint at de vet detaljer om all dritten. Sånn etter hvert som ting roer seg, tenker jeg. Dersom denne dama har barn i tillegg, er det faktisk veldig dumt. Endret 9. januar 2017 av Kari Mari
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå