Gå til innhold

Dere som har tatt mandlene på barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammelt var barnet? Hvorfor gjorde dere det?

Vi har ei på straks 5år som sover med munnen åpen, snorker og sikler. Plages mye med falsk krupp (vet ikke om det har noe betydning?). Men jeg er så vanvittig redd😩

Anonymous poster hash: 58156...4a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En tok ved 6 års alder og alt forløp normalt.

En tok ved halvannet års alder ( ja dette var før restriksjonene) og holdt på dø av forblødning etter 14 dager da skorpen løsnet.

Anonymous poster hash: 38c7a...38b
Skrevet

Yngste tok de når han var halvannet år. Det var på ingen måte anbefalt, men det var ikke antibiotika hver eneste mnd heller. Han fikk 9 kurer på 10 mnd. Masse pustestopp på natta... Fra august til mars hadde han én uke sammenhengende i bhg. Fikk første dose antibiotika når han var 2 mnd...

Ekstremt plaget med ører og halsen, så fjernet polypper, mandler og la inn dren når han var halvannet år.

Anonymous poster hash: 399f6...135

Skrevet

Nei, jeg lot altså legen ta de mandlene.

Anonymous poster hash: 19e03...9db

Skrevet

Nei, jeg lot altså legen ta de mandlene.

Anonymous poster hash: 19e03...9db

Tenkte det samme😂

Skrevet

Yngste tok de når han var halvannet år. Det var på ingen måte anbefalt, men det var ikke antibiotika hver eneste mnd heller. Han fikk 9 kurer på 10 mnd. Masse pustestopp på natta... Fra august til mars hadde han én uke sammenhengende i bhg. Fikk første dose antibiotika når han var 2 mnd...

Ekstremt plaget med ører og halsen, så fjernet polypper, mandler og la inn dren når han var halvannet år.

Og det fikk forøvrig helt strålende! Hadde fri retur til sykehuset første helga (fikk litt forhøyet crp på ettermiddagen) og beskjed om å komme ned ved blødning. Alt gikk som det skulle, og etter 14 dager var han klar for barnehagen (egentlig etter én uke, men vi gjorde som vi fikk beskjed om). Han blir 4 til sommeren og har ikke brukt antibiotika siden

Skrevet

Hvor gammelt var barnet? Hvorfor gjorde dere det?

Vi har ei på straks 5år som sover med munnen åpen, snorker og sikler. Plages mye med falsk krupp (vet ikke om det har noe betydning?). Men jeg er så vanvittig redd😩

Jenta våres fjernet ikke mandel, men falsk polypp (største legen hadde sett på 15 år). Hun snorket fra hun var baby, satte alltid i halsen når hun drakk, siklet og sov med munn åpen. Viste seg at det var helt tett fra nesa og ned til halsen. Så hun pusta kun med munn. Hun var også sliten og ble fort rød/varm i ansiktet.

Skrevet

Forresten. Hun satt nesten og sov. Klarte ikke ligge. Helt fra hun var baby. Det gjør hun enda. Tror det er vane. MYE oppvåkninger hver natt da. Gjør ikke det nå.

Skrevet

Mandlene ble tatt da jenta mi var 4. Etter utallige infeksjoner i ører, hals, luftveier med tilhørende antibiotikakurer! Det ble utsatt flere ganger fordi hun ikke var frisk nok, og jeg var også livredd! Men operasjonen gikk greit! Hun hadde sterke smerter i en uke etterpå, og infeksjon pga sting og brannsår. Hun hadde gigantiske mandler og falskmandel i tillegg.

I ettertid har hun vært frisk som en fisk.

Anonymous poster hash: 21bd1...4f3

Skrevet (endret)

Når hun vr 4 la de inn dren og fjernet falske mandler.

6 uker etterpå tok det mandlene hennes.

Mandlene var så store hun fikk pustestopp på natten.

Operasjonen tok ca 30 min, og hun ble skrevet ut 2-3 timer etterpå.

Ett år senere måtte hun ha nye dren.

Kronisk ørebetennelse og tett hals.

Nå er alt bra 😊

Alt gikk strålende 😉

Endret av Nullstress;)
Skrevet

Om en baby har mandler eller sånne falske polypper kan dette ha med inntak av mat og at babyen ikke klarer å suge så kraftig på flaska? Min skal bli sjekket for dette nå men er bare nyskjerrig om noen har opplevd dette med sine barn

Anonymous poster hash: 375e8...d1b

Skrevet

Jeg fikk fjernet mandlene da jeg var 13 år. Da hadde jeg hatt dren antall ganger i hvert øret, ofte hull på trommehinnen og halsbetennelse og ørebetennelse 3-4 ganger hvert år. Mamma hadde jobbet lenge for at jeg skulle fjerne de, men legene synes de var for små. Da jeg endelig fikk tatt de, syntes legen på sykehuset at de var små, men da jeg kom på kontroll dagen etter jeg tok de, så sa han bare: oj... de tok såpass ja. De tok både mandler,falske mandler og polypper.

Har ikke hatt ørebetennelse eller halsbetennelse siden.

Anonymous poster hash: 3eef6...903

Skrevet

Tenkte det samme

Hi-hi... me too :)

Hi - håper det ordner seg for barnet ditt :)

Anonymous poster hash: 09313...e22

Skrevet

Sønnen vår fjernet polypper, tok mandlene og satte inn dren da han var tre år. Han snorket som et uvær, hadde høy feber hver tredje uke, trengte mange, mange antibiotikakurer i året, snakket veldig nasalt og hadde litt dårlig språk. Han ville bare spise myke eller flytende ting. Etter operasjonen løsnet språket, han har knapt hatt feber i ettertid, snorkingen ga seg helt og stemmen endret seg helt. Legen sa han må ha vært nærmest døv. Nå er han 6 år og har akkurat satt inn nye dren og fjernet nye polypper pga hørselstap og væske i mellomøret. Han har vært mye syk i høst og nesten ikke hørt noen ting. Jeg anbefaler virkelig operasjon, det hjelper veldig! Jeg tok mandlene i voksen alder og det var veldig vondt, sønnen vår kom seg veldig raskt etter sin operasjon.

Anonymous poster hash: 0b0a0...bf2

Skrevet

Eldste barnet var 3,5 år gammel. Han var mye syk og fikk mye antibiotika. Det gikk ekstremt bra etter operasjonen. Og han holdt seg mye friskere etterpå.

Yngste var ti år. Hun hadde dels enormt store mandler, snorket, pustet tungt og syntes det var vanskelig å svelge iblant og dels litt hyppige halsbetennelser. Den operasjonen gikk også bra, men hun var hakket mer redusert etterpå og trengte lengre tid til å komme seg.

Skrevet

Regnet med at dere skjønte at det var legen som fjernet de da😜😂

Hun har aldri hatt halsbetennelse, men to ørebetennelse på snart 5år. Det er vel vanlig, uansett.

Men det er den snorkingen og galpingen som bekymrer meg. Hun fjernet polypper da hun var 2år, skulle egentlig gjøre det når hun var året fordi hun nærmest kastet opp av så og si alt som ikke var flytende. 1år og 8kg, 1 1/2 år og fortsatt samme vekt. Så det har tatt på det første leveåret.

Er så veldig redd for blødninger. Har lyst til å drøye til hun blir 6år, for nå er viljen meget sterk og hun ønsker ikke å høre på våre anbeflninger på hverken det ene eller det andre😕😅 det går knapt an å roe henne etter ett raseri utbrudd😅

Skrevet

Min var 2 år. Var ikke mye syk, spiste og drakk bra, sov bra, normal og fin vekst, fin trivsel, men snorket! Snorket hele natten og risikoen for at han fikk for lite oksygen var større enn operasjonen.

Hadde noen pustestopp ila natten, ca 3-8 sekund.

Anonymous poster hash: 97ef7...882

Skrevet

Min eldste fjernet de når han var nesten 4 år pga. gjentatt infeksjoner og svært store mandler (nesten så de berørte hverandre).

Det gikk veldig fint!

Dette er nå 6 år siden, han har nesten ikke vært syk siden!

Minste på 1,5 år er nå også veldig plaget. Ikke infeksjoner, men går ned i vekt, flater ut på vekst og sover utrolig dårlig. Så skal henvises igjen. Jeg er mer redd nå. Pga. alder og alle skriveriene om dette de siste årene.

Men han har det ikke bra nå.

Anonymous poster hash: b98fa...957

Skrevet

Regnet med at dere skjønte at det var legen som fjernet de da😜😂

Hun har aldri hatt halsbetennelse, men to ørebetennelse på snart 5år. Det er vel vanlig, uansett.

Men det er den snorkingen og galpingen som bekymrer meg. Hun fjernet polypper da hun var 2år, skulle egentlig gjøre det når hun var året fordi hun nærmest kastet opp av så og si alt som ikke var flytende. 1år og 8kg, 1 1/2 år og fortsatt samme vekt. Så det har tatt på det første leveåret.

Er så veldig redd for blødninger. Har lyst til å drøye til hun blir 6år, for nå er viljen meget sterk og hun ønsker ikke å høre på våre anbeflninger på hverken det ene eller det andre😕😅 det går knapt an å roe henne etter ett raseri utbrudd😅

Det er fullt mulig å fjerne bare deler av mandlene på et barn som har problemer med at mandlene er for store, men ikke har infeksjoner. Det er den vanligste anbefalingen iallefall på vårt sykehus. Mye mindre risiko for komplikasjoner postoperativt når bare deler av mandlene blir fjernet og kapselen inni blir beholdt intakt. Man kan jo få en henvisning til ØNH for vurdering, så får du litt skikkelig info og en vurdering i om det er den beste løsningen for ditt barn.

Anonymous poster hash: 923e9...68d

Skrevet

Han var nettopp fylt fire. Snorket myye og pustet veldig tungt og "lite" på natta. Man så at kroppen jobbet noe voldsomt på nattestid for å få inn nok oksygen. Han var også plaget med halsbetennelse. Etter operasjonen har vi virkelig fått en helt ny gutt :)

Anonymous poster hash: c1ef6...19e

Skrevet

Ene barnet fjernet ved 2,5 års alder og andre rundt 4 år. Årsaken var kritiske pustestopp og gjentagende infeksjoner i halsen. Fikk et nytt liv med ordentlig søvn og matinntak etterpå. Ingen komplikasjoner.

Anonymous poster hash: 27831...6c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...