Anonym bruker Skrevet 6. januar 2017 #1 Skrevet 6. januar 2017 Hei, har noe jeg lurer litt på. Nå har det seg sånn at vi har en unge på snart 1 år :-) han er en utrolig aktiv unge, å utrolig nyskjerig. Men så har det seg sånn at barn de faller å putter alt i munn ofte. Vi har vært flinke til å barnesikre huset å det er som regel null ting rundt han som han kan svelge ved uhell. Men jo nå skal jeg komme til saken, det har seg slik at vi har følt vi har måtte kontakte legevakten 5 ganger totalt 2 av gangene fordi han falt ned fra senga når vi har vært på ferie, fordi han har tedens til og bare krabbe ivei midt på nattan. å en gang fordi vi var redde for hjerte feil når han var 2 månder gammel. å engang sist uke fordi han klarte å spise en tusj å engang i dag fordi han falt ned fra sengen igjen mens han var med mammaen sin på ferie.. så jo det jeg lurer på er er det noe å være redd for at barnevernet skal bli kontaktet? eller noe å være bekymret for? nå er det slik at vi ringer fordi vi heller vil være 110% sikkre på at alt er bra med den kjære gutten vår. Å vi følger med så godt vi kan, men nå er barn barn å det går jo ikke ann å fotfølge dem 24 timer i døgnet? så ja trenger vi være bekymret?? Anonymous poster hash: 9aab4...654
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2017 #2 Skrevet 6. januar 2017 Hei, har noe jeg lurer litt på. Nå har det seg sånn at vi har en unge på snart 1 år :-) han er en utrolig aktiv unge, å utrolig nyskjerig. Men så har det seg sånn at barn de faller å putter alt i munn ofte. Vi har vært flinke til å barnesikre huset å det er som regel null ting rundt han som han kan svelge ved uhell. Men jo nå skal jeg komme til saken, det har seg slik at vi har følt vi har måtte kontakte legevakten 5 ganger totalt 2 av gangene fordi han falt ned fra senga når vi har vært på ferie, fordi han har tedens til og bare krabbe ivei midt på nattan. å en gang fordi vi var redde for hjerte feil når han var 2 månder gammel. å engang sist uke fordi han klarte å spise en tusj å engang i dag fordi han falt ned fra sengen igjen mens han var med mammaen sin på ferie.. så jo det jeg lurer på er er det noe å være redd for at barnevernet skal bli kontaktet? eller noe å være bekymret for? nå er det slik at vi ringer fordi vi heller vil være 110% sikkre på at alt er bra med den kjære gutten vår. Å vi følger med så godt vi kan, men nå er barn barn å det går jo ikke ann å fotfølge dem 24 timer i døgnet? så ja trenger vi være bekymret?? Anonymous poster hash: 9aab4...654 Det blir jo umulig for oss å svare på om barnevernet vil bli kontakte... Men en ettåring må passes på 24/7 så ikke slike ting skjer. Alle kan ha uhell, men når det skjer så ofte at dere er redd for at barnevernet blir kontaktet må dere jo ta noen grep. Han må ligge i barneseng selv på ferie, dere må sørge for at han ikke får tak i ting som han kan putte i munnen. Det er deres ansvar å passe på at han er trygg hele tiden. Anonymous poster hash: 5bddc...27c
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2017 #3 Skrevet 6. januar 2017 Hei, har noe jeg lurer litt på. Nå har det seg sånn at vi har en unge på snart 1 år :-) han er en utrolig aktiv unge, å utrolig nyskjerig. Men så har det seg sånn at barn de faller å putter alt i munn ofte. Vi har vært flinke til å barnesikre huset å det er som regel null ting rundt han som han kan svelge ved uhell. Men jo nå skal jeg komme til saken, det har seg slik at vi har følt vi har måtte kontakte legevakten 5 ganger totalt 2 av gangene fordi han falt ned fra senga når vi har vært på ferie, fordi han har tedens til og bare krabbe ivei midt på nattan. å en gang fordi vi var redde for hjerte feil når han var 2 månder gammel. å engang sist uke fordi han klarte å spise en tusj å engang i dag fordi han falt ned fra sengen igjen mens han var med mammaen sin på ferie.. så jo det jeg lurer på er er det noe å være redd for at barnevernet skal bli kontaktet? eller noe å være bekymret for? nå er det slik at vi ringer fordi vi heller vil være 110% sikkre på at alt er bra med den kjære gutten vår. Å vi følger med så godt vi kan, men nå er barn barn å det går jo ikke ann å fotfølge dem 24 timer i døgnet? så ja trenger vi være bekymret?? Anonymous poster hash: 9aab4...654 Det første jeg må si her er, ja barn er barn. Men én ett åring MÅ forfølges 24 timer i døgnet! Fint at dere ringer legevakt eller lege om dere er bekymret for gutten deres. Og ja, de er aktive. Derfor må dere passe på og tilrettelegge når han er så liten. Og det er en vane at han detter ut av sengen deres,må dere legge en madrass eller noe på gulvet da. Eller få lagt han i en reiseseng/egen seng. De små detter og slår seg når de er så små, de er ustødige. Men man må passe på de 24/7 Anonymous poster hash: 7d069...196
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2017 #4 Skrevet 6. januar 2017 Hvis barnet har falt ned av senga 3 ganger (om jeg skjønte innlegget riktig), så burde dere ha tatt grep. Han må rett og slett ligge i sprinkelseng eller reiseseng. Ja, de er aktive de små, men de må passes på hele tiden. Anonymous poster hash: 7e7b8...865
Fru Ugle Skrevet 6. januar 2017 #5 Skrevet 6. januar 2017 Om bv vil bli kontaktet kommer mye an på hvordan dere framstår og hvordan dere blir oppfattet som omsorgspersoner overfor helsepersonellet. Hvis man ringer en gang i uka over en periode fordi et uhell har skjedd, vil det kanskje på sikt bli oppfattet som at dere ikke har helt styringen, noe som kan være bekymringsfullt. Men det kommer som sagt også mye an på hvordan dere framstår og hvordan dere legger fram saken(e).
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2017 #6 Skrevet 7. januar 2017 Hvis du tror du kan ha en ettåring som IKKE fotfølges 24 timer i døgnet, så trenger du vel litt hjelp og veiledning fra BV eller noen andre. Hva hadde du ventet? At ungen skulle passe på seg selv når du er trøtt? Skjerp deg, kjøp sprinkelseng og ta vare på barnet ditt. Anonymous poster hash: 3f629...218
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2017 #7 Skrevet 7. januar 2017 Som de andre sier,en ettåring må passes på hele tiden. Tusjer og andre ting som kan være potensielt farlige ryddes unna hvor barnet IKKE får tak i det. Hvorfor har ikke barnet ligget i barne/reiseseng på ferie? Dersom dette fortsetter sier det seg selv at dere trenger veiledning på hva det vil si å være foreldre og det ansvaret det er å ha barn. Anonymous poster hash: 76d08...391
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2017 #8 Skrevet 7. januar 2017 1. En ettåring må ligge i barneseng til og med på ferie (reiseseng). I hvert fall når han faktisk krabber i vei på natten (Hvordan er det mulig uten at dere våkner egentlig???) 2. En ettåring trenger faktisk tilsyn 24 timer i døgnet. (Så lenge han ikke ligger trygt i GRINDseng i hvert fall) At dere ikke skjønner dette er faktisk ganske bekymringsfullt. Hvor gamle er dere? Anonymous poster hash: 4189f...9d1
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2017 #9 Skrevet 7. januar 2017 Selvfølgelig må en ettårig fotfølges døgnet rundt!! Dere høres uansvarlige ut, og burde få veiledning. Anonymous poster hash: c53c7...757
Pobie Skrevet 7. januar 2017 #10 Skrevet 7. januar 2017 Virkelig uansvarlig at han har falt ut av senga mer enn én gang. Når du vet han bare krabber avgårde midt på natta må du legge han i grindseng slik at han ligger trygt.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2017 #11 Skrevet 7. januar 2017 Jeg sier meg enig i det mange skriver her om at små barn må passes på og en må sikre så godt en kan, men jeg fotfølger ikke min 1 åring hele dagen altså. Anonymous poster hash: c31cb...17e
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2017 #12 Skrevet 7. januar 2017 Er det vanlig å dra på legevakten fordi ettåringen detter ut av foreldrenes seng? Jeg har aldri gjort det. Da sønnen var på tre år falt fra en mur på ca 1 meter med hodet først ned på steingulv, ringte vi legevakten. Ikke da en gang var det hjernerystelse, og vi fikk beskjed om at vi fint kunne sove hjemme hvis vi sjekket barnet. Vi valgte sykehuset og alt var fint, selv med kraftig Donaldkul. Anonymous poster hash: 4a59d...b36
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2017 #13 Skrevet 7. januar 2017 Neida, man blir ikke meldt til barnevernet for vanlige uhell. Men som flere her påpeker så bør man gjøre noen grep hvis samme uhell skjer veldig mange ganger. Og en på 1 år bør følges med på hele tiden. Eldste min er/har vært en skikkelig ulykkesfugl. Falt og slått seg de utroligste steder selv med påpass. Vi har kontaktet legen/legevakt der vi har ment vi har trengt det. Har aldri vært redd barnevernet av den grunn. Hvorfor? Fordi det har hendt i naturlige omstendigheter, hvis man kan kalle det det. Mer bekymringsfullt om man unngår og oppsøke lege pga frykt for barnevernet. Omsorgsevne blir ikke målt på uhell.. Anonymous poster hash: ed8fd...87b
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2017 #14 Skrevet 7. januar 2017 Hei, har noe jeg lurer litt på. Nå har det seg sånn at vi har en unge på snart 1 år :-) han er en utrolig aktiv unge, å utrolig nyskjerig. Men så har det seg sånn at barn de faller å putter alt i munn ofte. Vi har vært flinke til å barnesikre huset å det er som regel null ting rundt han som han kan svelge ved uhell. Men jo nå skal jeg komme til saken, det har seg slik at vi har følt vi har måtte kontakte legevakten 5 ganger totalt 2 av gangene fordi han falt ned fra senga når vi har vært på ferie, fordi han har tedens til og bare krabbe ivei midt på nattan. å en gang fordi vi var redde for hjerte feil når han var 2 månder gammel. å engang sist uke fordi han klarte å spise en tusj å engang i dag fordi han falt ned fra sengen igjen mens han var med mammaen sin på ferie.. så jo det jeg lurer på er er det noe å være redd for at barnevernet skal bli kontaktet? eller noe å være bekymret for? nå er det slik at vi ringer fordi vi heller vil være 110% sikkre på at alt er bra med den kjære gutten vår. Å vi følger med så godt vi kan, men nå er barn barn å det går jo ikke ann å fotfølge dem 24 timer i døgnet? så ja trenger vi være bekymret?? Anonymous poster hash: 9aab4...654 Nei. Dette er ikke bv-sak. Hvis barnet hadde kommet inn med gjentagende hjernerystelse, blåmerker og/eller brukte ben, så kan det kanskje bli meldt bekymring til bv. Men i saker som denne, der det egentlig ikke er noen skade på barnet, så ser ikke jeg hvordan det skulle blitt en bv-sak. Er det ingen skade er det jo heller ingen mishandling på en måte. Men selvfølgelig, en overivrig lege kan det jo hende dere kommer over, men det ville aldri blitt noen sak. Anonymous poster hash: d0aa4...de2
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2017 #15 Skrevet 7. januar 2017 Kan høres ut som dere trenger noe veiledning på tilsyn, sikring og det å være i forkant. Anonymous poster hash: 6274d...22f
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2017 #16 Skrevet 7. januar 2017 Kan høres ut som dere trenger noe veiledning på tilsyn, sikring og det å være i forkant. Anonymous poster hash: 6274d...22f Barnet har aldri faktisk skadet seg. Skal bv virkelig sette inn sårt trengte ressurser i en familie der barna aldri faktisk har lidd skade? Sånn funker ikke systemet vårt. Heldigvis. Anonymous poster hash: d0aa4...de2
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2017 #17 Skrevet 7. januar 2017 Barnet har aldri faktisk skadet seg. Skal bv virkelig sette inn sårt trengte ressurser i en familie der barna aldri faktisk har lidd skade? Sånn funker ikke systemet vårt. Heldigvis. Anonymous poster hash: d0aa4...de2 Neida, man kan selvsagt vente til barnet skader seg skikkelig. Det er også en mulighet. ps. forebygging er vel så viktig som inngripen når skaden først har skjedd Anonymous poster hash: 6274d...22f
me_87 Skrevet 7. januar 2017 #18 Skrevet 7. januar 2017 (endret) Tviler på at de blir kontaktet,vi var også en del på legevakten når småen var mindre. Han var vel 1 år når han fikk 2.gradsforbrenning etter han hadde tatt på en panelovn. Han har også vært til lege etter uhell i barnehagen der han blødde en del fra hodet. Å to ganger har vi vært hos tannlege etter at en tann har blitt løs pga ulykke i barnehagen. Endret 7. januar 2017 av me_87
*Miss Marple* Skrevet 7. januar 2017 #19 Skrevet 7. januar 2017 Tror nok ikke barnevernet blir kontaktet på grunnlag av hva du forteller her, men jo, en ettåring MÅ fotfølges 24 timer i døgnet. Jeg mener ikke at du skal være 20 cm fra hele tiden, men man går aldri i et annet rom eller blir opptatt med andre ting når et så lite barn 'går løst'.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2017 #20 Skrevet 7. januar 2017 Vi har tre aktive gutter og har vært til lege opptil flere ganger med de pga ulykker. *rulla ned fra sofaen i et lite ubevoktet øyeblikk ved tre mnd alder. Satt ved siden av, men rakk akkurat ikke å ta han i mot. Datt på ansiktet og begynte å blø neseblod. *2 åring som slo hull i hodet i BHG *3 åring som falt på isen i bhg og sprakk leppa og fikk en løs tann *4 åring som klatret på en kontorstol, og datt ned på en leke. Fikk hull i hodet. *Ellers har vi vært mange turer til lege/legevakt ved sykdom. *første gang den ene hadde falsk krupp *feber og virusinfeksjon hos 6 uker gammel baby *rs virus hos baby på 3 mnd * uforklarlige smerter i det ene benet som kom og gikk, halting. ++++ Hatt mine telefoner og turer til legevakta jeg også. Har aldri vært redd for at de skulle mistenke meg for barnemishandling, eller ringe barnevernet. Jeg ringer ikke alltid når barna slår seg, bare når jeg er usikker. Barn slår seg og sånn er det. En 1 åring kan fint klare å slå seg selvom foreldrene passer på. Kan snuble å falle på en leke, skli på gulvet å slå hodet, de klatrer på alt og er lynraske, ikke alltid man rekker fram. Man kan ikke binde en 1 åring til beinet sitt når man står å hjelper søsken med påkledning, rydder i oppvaskmaskinen etc. Plutselig har de veltet en stol over seg eller klatret på noe og falt ned før du rekker bort, selvom du er i samme rom. Det er fort gjort. Anonymous poster hash: b787c...599
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2017 #21 Skrevet 7. januar 2017 Tror ikke legevakten kontakter BV på bakgrunn av de hendelsene, men om dette fortsetter (for barnet har vel ikke krabbet så veldig lenge) så virker dere veldig uansvarlige. Alle barn har uhell så klart. Det er sånn de lærer, ved å utforske. Så må man bare veillede de til å være forsiktige der det trengs. Anonymous poster hash: c8924...4d1
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2017 #22 Skrevet 7. januar 2017 Jeg burde i så fall vært fratatt barna og barnehagen også(?!). Jeg har to jenter og en gutt. Eldste jena har en gang falt på kjøkkenbenken og fikk kutt under haken. Måtte sy et sting. Minste jenta har kkke skadet seg. Sønnen.... Puh. Her er det bare å ramse opp! -krabbet ut av sprinkelsenger va 8 mnd gammel og gikk på hodet. -stod i vinduskarmen va 7 mnd gammel og falt -12 skademeldinger fra barnehagen første to år han gikk der. To av de bruddskader, 4 klemskader hvor av en måtte legebehandles og resten kløneskader. -falt ned fra en stige 4 år gammel. Traff alle stigende 3 trinn med fortennene og røyk leppebåndet i samme slengen. Jeg stod rett ved siden av og rakk ikke reagere. -etter skolestart har vi sjekket han for en del fotballskader Sikkert mye jeg ikke husker også.. jo! Han spiste snøbær da han var 3-4 år og måtte behandles med medisinsk kull. Både jeg og barnehagen burde miste omsorgen for han😂😂 men han er en lykkelig gutt som ikke er spesielt redd Anonymous poster hash: 463fe...a4a
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2017 #23 Skrevet 7. januar 2017 Vi har også vært mye hos legevakten! Første gang ced 8 uker alder og nyrebekkenbetennelse. Utover det har det vært pga. Sykdom, allergisk reaksjon, benbrudd, forstuet arm, kutt i finger, falt med ansiktet i grusen og skrapet opp hele ansiktet etc. Begynner på skolen til høsten, og blir nok ikke mindre skader der Anonymous poster hash: 707bc...359
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå