Gå til innhold

Skjønner ettåringene deres "nei"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min på 14 måneder skjønner ikke/bryr seg ikke om jeg ser nei. Ser av og til på henne at hun skjønner at hun ikke skal gjøre det, men hun gjør det likevel. Ellers så er hun fæl til å klore, bite og klype. Når går dette over?  :legrine:

Anonymous poster hash: b168b...658
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du begynner å oppdra, tenker jeg

Anonymous poster hash: 7ccb2...b15

Skrevet

Min er 11 mnd og; Ja, hun forstår godt nei. Gjort det en stund. Men så klart prøver hun seg :)

Anonymous poster hash: 8b874...b6a

Skrevet

De forstår nok ikke hva det innebærer før de er rundt halvannet.

Anonymous poster hash: b2a1f...a65

Skrevet

Husket ikke helt når han begynte å skjønne/bry seg når vi sa nei. Men vet at når han var rundt året så var han for nysjerrig til å bry seg om et nei. Men kanskje rundt 1,5 så hørte han mer etter. Nå er han to og hører stort sett etter når vi sier nei til noe. Men husker det var slitsomt en stund når han ikke hørte etter. Vi så på han at han skjønte hva vi mente!

Skrevet

For en vanvittig dum kommentar, du er bare uvitende!

Anonymous poster hash: 24df6...bb1

Skrevet

For en vanvittig dum kommentar, du er bare uvitende! Anonymous poster hash: 24df6...bb1

Ja, etter 4 barn er jeg kjempe uvitende på unger

Skrevet

Ja, etter 4 barn er jeg kjempe uvitende på unger

Du som er selverklært ekspert - hva slags oppdragelse er det du mener jeg mangler, i og med at jeg ikke har startet å oppdra enda? Hvilke mirakelmetoder har du brukt på dine barn slik at de hører og tar nei for et nei i en alder av 1 år? :) 

Anonymous poster hash: 751d8...28d

Skrevet

Vel, begge mine reagerte på nei.

D sønnen min gikk da han var 11 mnd, og npr han gikk bort til ting han ikke fikk lov til, sa jeg nei. Da snudde har og gikk bort. Hver gang.

Datteren min krabbet da hun var 12 mnd, men gikk langs bordene osv. Ogs hun stoppet når jeg sa nei. F.eks npr hun prøvde å ta noe som lå på border som hun ike fikk ta.

Så ja -barn kan lære hva nei betyr fra de er 11-12 mnd.

Anonymous poster hash: b8be7...6d9

Skrevet

Vår vet helt klart hva nei betyr. Hun har et eget glis når hun prøver seg på ting hun ikke har lov til 😁

Anonymous poster hash: 7ddfc...75e

Skrevet

Ja, hun vet godt hva nei betyr. Men noen dager gir hun f i det og gjør som hun vil likevel, som seg hør og bør :P

Det er nå jobben begynner, vi legger grunnlaget for tiden fremover. Men det er helt naturlig at de tester grenser, gir blaffen i hva vi sier av og til og durer på. De er jo bittesmå enda, men med stor vilje :) 

Skrevet

Vår vet godt hva nei betyr. Det betyr ikke nødvendigvis at han gidder å gjøre som jeg sier hver gang.. Han klarer ikke helt bremse impulsene når det er noe han så gjerne vil ;)

Men, han verken biter, klyper eller noe sånt når jeg tar han vekk fra ting/tar fra han noe han ikke har lov til.. Han aksepterer det med en gang og blir nesten aldri sint/frustrert. Aner ikke hvordan man skal håndtere det..

Anonymous poster hash: 3d3e3...0ae

Skrevet

Mer bekymret for oppdragelsen til voksne som ikke kan folkeskikk enn en ettåring som ikke forstår nei.

Min ettåring forstår, men av og til sitter det langt inne å høre etter😉

Anonymous poster hash: da1dd...692

Skrevet

Min gutt er 9 mnd, og han skjønner helt klart hva nei betyr. Han blir skikkelig fornærmet om jeg sier nei, men han hører likevel etter.

Ikke sikkert han kommer til å fortsette med det da. Plutselig får de veldig sterk egenvilje, og da er det ikke så nøye om de får et "nei".

Anonymous poster hash: babec...d37

Skrevet

Ja, hun har skjønt det fra hun var 9-10 mnd. Hører etter når jeg sier nei, men hender hun blir kjempe sur... 

Så rart at barnet ditt ikke forstår..... er det mye annet det ikke virker å klare/forstå også? Du kan jo ta en time på helsestasjonen og få litt hjelp der?

Anonymous poster hash: 3433e...2d2
Skrevet

Ja, hun har skjønt det fra hun var 9-10 mnd. Hører etter når jeg sier nei, men hender hun blir kjempe sur...

Så rart at barnet ditt ikke forstår..... er det mye annet det ikke virker å klare/forstå også? Du kan jo ta en time på helsestasjonen og få litt hjelp der?

Anonymous poster hash: 3433e...2d2

Hjelp på helsestasjonen fordi et barn på 14 mnd "ikke skjønner" nei?

Hehe

Anonymous poster hash: 2a874...967

Skrevet

Takk for svar dere!

Å si at hun ikke "forstår" var kanskje litt feil av meg. Det ligger vel mer i at hun gir blaffen. Virker nesten som hun syns det er gøy når jeg sier nei. 

I stad f.eks, så slo hun meg da vi satt på gulvet og lekte. Jeg tok vekk armen hennes og sa "ikke gjør sånn, mamma får vondt". Hun fortsatte, jeg sa "nei". Hun gjorde det igjen, jeg sa nei og tok henne vekk fra fanget mit. Da gikk hun bort til meg, og slo veeeldig forsiktig. Hun skjønte at hun ikke fikk lov, men av en eller annen grunn så mååå hun bare gjøre det. 

Innimellom tar hun nei for et nei, men det er ytterst sjelden for tiden.

Anonymous poster hash: 751d8...28d
Skrevet

Så godt å høre at det ikke bare er jeg som har det problemet. Jeg sier nei gang på gang, han ser på meg, og jeg tror eegentlig han skjønner at det han gjør ikke er lov, men han gjør det allikevel.

Anonymous poster hash: fdc9e...7c7

Skrevet

Skjønner - uten tvil. Hører etter - bare når det passer.

Leste forresten noe om dette med småttiser som gliser og ler når de gjør noe de vet ikke er lov. Det handler ikke om ulydighet, men at de greier å forutse en serie handlinger. "Hvis jeg trykker på dekoderen kommer de til å si nei!" *trykker, får nei, gliser tilfreds over å ha vært synsk* "og hvis jeg trykker en gang til løfter de meg vekk!" *trykker, blir løftet vekk og ler svært selvtilfreds*

...det gir jo fullstendig mening. Hvor digg må det ikke være å oppdage at du er synsk?

Skrevet

Lurt å unngå ord som ikke og nei, det trigger ofte lysten til å gjøre tingen de gjør flere ganger. Ignorere eller heller fortelle dem hva de skal fungerer bedre. Ryker ofte på en smell på det her selv, flere ganger om dagen.

Hvis barnet slår ville jeg prøvd: vær forsiktig eller vær snill med mamma. Mamma får auau/vondt kan også funke.

Anonymous poster hash: be293...021

Skrevet

Ja.

Anonymous poster hash: dbccc...4eb
Skrevet

Min skjønte i alle fall veldig godt at "nei" betydde at han kom til å bli stoppet innen kort tid. Det førte derfor til at han fortet seg å gjøre mest mulig av det han fikk "nei" til før det var for sent. :P

Anonymous poster hash: 2739a...27c
Skrevet

Skjønner - uten tvil. Hører etter - bare når det passer.

Leste forresten noe om dette med småttiser som gliser og ler når de gjør noe de vet ikke er lov. Det handler ikke om ulydighet, men at de greier å forutse en serie handlinger. "Hvis jeg trykker på dekoderen kommer de til å si nei!" *trykker, får nei, gliser tilfreds over å ha vært synsk* "og hvis jeg trykker en gang til løfter de meg vekk!" *trykker, blir løftet vekk og ler svært selvtilfreds*

...det gir jo fullstendig mening. Hvor digg må det ikke være å oppdage at du er synsk?

Denne forklaringen var jo kjempesøt :) Sikkert noe i det.

Skrevet

Jeg svarte deg tidligere i tråden også HI men jeg kom på en ting ang slåing når du skrev om det som skjedde når dere satt på gulvet... Min gutt kunne også "slå" (ikke av sinne eller frustrasjon, han mente ikke vondt), spesielt hvis han ble litt smågira.. Ikke meg da, men pappan. En dag vi låg i senga alle tre slo han han i ansiktet, og pappan reagerte spontant med å si "au, nei ikke slå". Mini gjorde det en gang til, og da grep jeg inn med å rolig ta hånden hans, og stryke den over kinnet til pappan mens jeg forklarte at "såååånn kan vi kose pappa". :) når jeg da slapp hånda hans ville han stryke fint selv :)

Skrevet

Jeg svarte deg tidligere i tråden også HI men jeg kom på en ting ang slåing når du skrev om det som skjedde når dere satt på gulvet... Min gutt kunne også "slå" (ikke av sinne eller frustrasjon, han mente ikke vondt), spesielt hvis han ble litt smågira.. Ikke meg da, men pappan. En dag vi låg i senga alle tre slo han han i ansiktet, og pappan reagerte spontant med å si "au, nei ikke slå". Mini gjorde det en gang til, og da grep jeg inn med å rolig ta hånden hans, og stryke den over kinnet til pappan mens jeg forklarte at "såååånn kan vi kose pappa". :) når jeg da slapp hånda hans ville han stryke fint selv :)

Det har vi også prøvd, men det hjelper ikke. Minste vår er ganske fæl til å bite/stange (kose litt hardt og brått), spesielt på storesøster. Vi tar henne bort hver gang og sier bestemt nei. Prøver å forklare litt om auau og å kose forsiktig, til ingen nytte. Jeg håper det går seg litt til når hun får bedre språk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...