Anonym bruker Skrevet 5. januar 2017 #1 Skrevet 5. januar 2017 Er det forskjell på laks og ørret? Innbiller meg at ørret er hakket bedre fordi den ikke masseproduseres slik, men vet jo ikke... Liker egentlig ikke tanken på oppdrettsfisk, men får man tak i villaks og villørret i innlandet? Kjøpte denne uken økologisk laks, men står på pakken at den også er oppdrett. Setter STOR pris på svar! Anonymous poster hash: 62b98...3cb
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2017 #2 Skrevet 6. januar 2017 Noen som har noen tanker om dette? hi Anonymous poster hash: 62b98...3cb
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2017 #3 Skrevet 6. januar 2017 Vet ikke hva som er sunnest, men ørret er like mye "masseprodusert". Anonymous poster hash: 9ef4d...a6a
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2017 #4 Skrevet 6. januar 2017 Vet ikke hva som er sunnest, men ørret er like mye "masseprodusert". Anonymous poster hash: 9ef4d...a6a Er vel kanskje dessverre det... Sjekket på butikken i går. Kan få 4 stk frosne ørret av coop-merket til ca 80,-, og på Meny var det ca 120,- for 4 stk frosne ørret fra Findus(tror jeg) som det sto fra Vesterålen på. Ettersom det heller ikke på den dyreste sto villfisk på, så er begge disse variantene like mye oppdrett...? hi Anonymous poster hash: 62b98...3cb
vimsa3 Skrevet 6. januar 2017 #5 Skrevet 6. januar 2017 Har hørt på fiskeriet om de selger villaks og nei kun røkt var svaret. Dessverre. Vet ikke hvorfor det er slik.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2017 #6 Skrevet 6. januar 2017 Har hørt på fiskeriet om de selger villaks og nei kun røkt var svaret. Dessverre. Vet ikke hvorfor det er slik. Det er da rimelig innlysende hvorfor de ikke selger villaks... 🙄 Anonymous poster hash: dfa8a...59e
vimsa3 Skrevet 6. januar 2017 #7 Skrevet 6. januar 2017 Det er da rimelig innlysende hvorfor de ikke selger villaks... 🙄 Anonymous poster hash: dfa8a...59e Ja når du først skall være så arrogant fortell meg hvorfor??? Fiskeriet er Oslos dyreste fiskebutikk og den beste med tanke på utvalg. Fortell meg hvorfor de selger røkt og ikke ferskt i sesong vel og merke?? Det selges da i USA og Canada både fersk og frossen.. ja til og med England kan man få tak i det. Så å du orakelet fra Internett fortell hvorfor det ikke selges Norge???????
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2017 #8 Skrevet 6. januar 2017 Ja når du først skall være så arrogant fortell meg hvorfor??? Fiskeriet er Oslos dyreste fiskebutikk og den beste med tanke på utvalg. Fortell meg hvorfor de selger røkt og ikke ferskt i sesong vel og merke?? Det selges da i USA og Canada både fersk og frossen.. ja til og med England kan man få tak i det. Så å du orakelet fra Internett fortell hvorfor det ikke selges Norge??????? Litt vel ivrig på tegnbruken der kanskje? Det virker bare mot sin hensikt, sånn til opplysning. Det selges svært lite vill laks og sjøørret i butikkene generelt fordi bestandene er sterkt truet, og noen steder helt utryddet. Dette pga menneskeskapte "trusler", som rømt oppdrettsfisk, lakselus, lakseparasitter, forurensing og utbygging av vassdrag. Dermed er det lite av vill laks å få tak i, og i tillegg blir den så dyr at nordmenn flest ikke vil betale for den (fordi nordmenn flest dessverre er mer opptatt av matpriser enn kvaliteten på det de spiser, men det er en annen diskusjon). Heldigvis har man noen steder klart å gjenopprette utdødde bestander, men det er ikke gjort over natten... Anonymous poster hash: dfa8a...59e
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2017 #9 Skrevet 6. januar 2017 Til info så er det ikke meg som har svart ang fiskebutikken. Jeg ønsker fortsatt svar om flere vet noe mer om dette. Jeg bor i en liten by i innlandet og her finnes ingen fiskebutikk. hi Anonymous poster hash: 62b98...3cb
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2017 #10 Skrevet 6. januar 2017 Litt vel ivrig på tegnbruken der kanskje? Det virker bare mot sin hensikt, sånn til opplysning. Det selges svært lite vill laks og sjøørret i butikkene generelt fordi bestandene er sterkt truet, og noen steder helt utryddet. Dette pga menneskeskapte "trusler", som rømt oppdrettsfisk, lakselus, lakseparasitter, forurensing og utbygging av vassdrag. Dermed er det lite av vill laks å få tak i, og i tillegg blir den så dyr at nordmenn flest ikke vil betale for den (fordi nordmenn flest dessverre er mer opptatt av matpriser enn kvaliteten på det de spiser, men det er en annen diskusjon). Heldigvis har man noen steder klart å gjenopprette utdødde bestander, men det er ikke gjort over natten... Anonymous poster hash: dfa8a...59e Takk for info! Forøvrig er jeg villig til å betale mer for bedre kvalitet, men har som dere skjønner verken funnet det eller har så mye kunnskap. hi Anonymous poster hash: 62b98...3cb
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2017 #11 Skrevet 6. januar 2017 Takk for info! Forøvrig er jeg villig til å betale mer for bedre kvalitet, men har som dere skjønner verken funnet det eller har så mye kunnskap. hi Anonymous poster hash: 62b98...3cb Generelt er kvaliteten på oppdrettslaksen mye bedre nå enn den får kreditt for. Mange av problemene med overmedisinering (og dermed for fet fisk) er ikke som før lengre. Anonymous poster hash: dfa8a...59e
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2017 #12 Skrevet 6. januar 2017 Næringsinnhold i 100 g oppdrettsørret, rå (spiselig del) Energiinnhold: 670 kJ eller 161 kcal Næringsstoffer: Protein: 17,2 g Fett: 10,2 g Mettede fettsyrer: 2,2 g Transumettede fettsyrer: 0 g Enumettede fettsyrer: 4,4 g Flerumettede fettsyrer: 2,5 g Kolesterol: 59 mg Karbohydrater, totalt: 0 g Vitaminer: Vitamin A: 10 µg Vitamin D: 10 µg Riboflavin: 0,21 mg Folat: 9 µg Vitamin B12: 5 µg Mineraler: Jern: 0,2 mg Selen: 30 µg Næringsinnhold i 100 g ishavsrøye, rå (spiselig del) Energiinnhold: 536 kJ eller 128 kcal Næringsstoffer: Protein: 16,1 g Fett: 7,1 g Mettede fettsyrer: 1,2 g Transumettede fettsyrer: 0 g Enumettede fettsyrer: 3,2 g Flerumettede fettsyrer: 1,2 g Kolesterol: 61 mg Karbohydrater, totalt: 0 g Vitaminer: Vitamin A: 30 µg Vitamin D 6,9 µg Riboflavin: 0,02 mg Folat: 26 µg Vitamin B12: 10 µg Mineraler: Jern: 0,2 mg Selen: 30 µg Næringsinnhold i 100 g oppdrettslaks, rå (spiselig del) Energiinnhold: 834 kJ eller 200 kcal Næringsstoffer: Protein: 19,9 g Fett: 13,4 g Mettede fettsyrer: 2,2 g Transumettede fettsyrer: 0 g Enumettede fettsyrer: 4,9 g Flerumettede fettsyrer: 2,5 g - hvorav omega -3 utgjør 3,8 g Kolesterol: 66 mg Karbohydrater, totalt: 0 g Vitaminer: Vitamin A: 11 µg Vitamin D: 8 µg Riboflavin: 0,14 mg Folat: 13 µg Vitamin B12: 6,9 µg Mineraler: Jern: 0,4 mg Selen: 30 µg fra matvaretabellen Anonymous poster hash: 4b088...76d
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2017 #13 Skrevet 6. januar 2017 Næringsinnhold i 100 g oppdrettsørret, rå (spiselig del) Energiinnhold: 670 kJ eller 161 kcal Næringsstoffer: Protein: 17,2 g Fett: 10,2 g Mettede fettsyrer: 2,2 g Transumettede fettsyrer: 0 g Enumettede fettsyrer: 4,4 g Flerumettede fettsyrer: 2,5 g Kolesterol: 59 mg Karbohydrater, totalt: 0 g Vitaminer: Vitamin A: 10 µg Vitamin D: 10 µg Riboflavin: 0,21 mg Folat: 9 µg Vitamin B12: 5 µg Mineraler: Jern: 0,2 mg Selen: 30 µg Næringsinnhold i 100 g ishavsrøye, rå (spiselig del) Energiinnhold: 536 kJ eller 128 kcal Næringsstoffer: Protein: 16,1 g Fett: 7,1 g Mettede fettsyrer: 1,2 g Transumettede fettsyrer: 0 g Enumettede fettsyrer: 3,2 g Flerumettede fettsyrer: 1,2 g Kolesterol: 61 mg Karbohydrater, totalt: 0 g Vitaminer: Vitamin A: 30 µg Vitamin D 6,9 µg Riboflavin: 0,02 mg Folat: 26 µg Vitamin B12: 10 µg Mineraler: Jern: 0,2 mg Selen: 30 µg Næringsinnhold i 100 g oppdrettslaks, rå (spiselig del) Energiinnhold: 834 kJ eller 200 kcal Næringsstoffer: Protein: 19,9 g Fett: 13,4 g Mettede fettsyrer: 2,2 g Transumettede fettsyrer: 0 g Enumettede fettsyrer: 4,9 g Flerumettede fettsyrer: 2,5 g - hvorav omega -3 utgjør 3,8 g Kolesterol: 66 mg Karbohydrater, totalt: 0 g Vitaminer: Vitamin A: 11 µg Vitamin D: 8 µg Riboflavin: 0,14 mg Folat: 13 µg Vitamin B12: 6,9 µg Mineraler: Jern: 0,4 mg Selen: 30 µg fra matvaretabellen Anonymous poster hash: 4b088...76d øverste er oppdrettsørret Anonymous poster hash: 4b088...76d
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2017 #14 Skrevet 6. januar 2017 Tusen takk for tabellene, men det er ikke selve innholdet i de ulike artene jeg lurer på. Det er forskjellene jeg er nysgjerrig på. hi Anonymous poster hash: 62b98...3cb
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2017 #15 Skrevet 6. januar 2017 Tusen takk for tabellene, men det er ikke selve innholdet i de ulike artene jeg lurer på. Det er forskjellene jeg er nysgjerrig på. hi Anonymous poster hash: 62b98...3cb Næringsinnholdet i den ene minus næringsinnholdet i den andre er forskjellen. Anonymous poster hash: ffc9f...3da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå