Gå til innhold

Sentralstøvsuger til nytt hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Planlegger å bygge hus, men er usikker om vi skal gå for sentralstøvsuger eller droppe det. Mye penger for en støvsuger synes vi. Hva mener dere og hvorfor?

Anonymous poster hash: 5f417...d88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det i mitt hus, og jeg syns virkelig den er noe dritt. Støvstuger relativt dårlig, iallefall sammenlignet med en alminnelig støvsuger. Har hund og barn i hus så må ha noe som funker:-) 

Er også hjemmehjelp og på jobb er det mange med sentralstøvsugere, funker helt greit når det ikke er så mye å støvsuge i den grad.

Anonymous poster hash: 170e9...454
Skrevet

Vi har sentralstøvsuger. Jeg fatter ikke poenget. Drasse den lange slangen rundt...Så vi bruker den ikke. Bruker en liten lett en isteden

Skrevet

Ulempe:

En sentralstøvsuger syns jeg er litt mer tungvindt å bruke enn vanlig støvsuger siden man må drasse rundt på denne store slangen

Fordel:

En vanlig støvsuger "spytter" ut en del fin støv via filtrene og det slipper man med en sentralstøvsuger (veldig fint i pollensesongen)

Men sentralstøvsuger kan man få installert en slik list på f. eks. kjøkkenet slik at når man feier sammen smuler og lignende som har havnet på gulvet og tråkket på en knapp åpnes listen og begynner å suge slik at man bare kan feie inn

Jeg ville helt klart ha valgt sentralstøvsuger med list

Anonymous poster hash: 1b476...eec
Skrevet

Syns det er mye bedre å drasse på en stor slange, enn en støvsuger og ledning.. Elsker sentralstøvsugeren min! Eneste jeg angrer på er at vi ikke har smulelist på kjøkkenet. Visste ikke om det før det etter at vi hadde bygget, og nå regner jeg med det er for sent.

Så sentralstøvsuger og smulelist (eller hva det heter..)

Anonymous poster hash: 96dab...354
Skrevet

Syns det er mye bedre å drasse på en stor slange, enn en støvsuger og ledning.. Elsker sentralstøvsugeren min! Eneste jeg angrer på er at vi ikke har smulelist på kjøkkenet. Visste ikke om det før det etter at vi hadde bygget, og nå regner jeg med det er for sent.

Så sentralstøvsuger og smulelist (eller hva det heter..)

Kjenner noen som har fått det etterinstallert :)

Hør med leverandøren

Skrevet

Ja, det anbefaler jeg deg det sterkeste å ha mtp smulelist på kjøkkenet. Det blir mye brukt her i huset. Og så lettvint :)

Anonymous poster hash: e588a...369

Skrevet

Prøvde å Google det, men side var nede. :P Må sende de en mail. :)

Skrevet

Elsker sentralstøvsugeren vår 😊

Anonymous poster hash: ce6c2...fe9

Skrevet

Jeg ville heller investert i en ekstra god støvsuger uten ledning.

Min mor har sentralstøvsuger og bruker den ofte. Men lednigen ligger jo strødd og roter til. Er litt kav å rulle den samme og få den på plass hver eneste dag så det orker hun ikke.

Mister motivasjonen for å sveipe raskt over gulvet når det krever litt mer innsats, tenker jeg?

Nei, ville som sagt valgt noe mer lettvint. Lenge leve latskapen 😉

Anonymous poster hash: 6b1e9...33d

Skrevet

Mener stlvsugerslangen. Ikke ledningen 😂

Anonymous poster hash: 6b1e9...33d

Skrevet

Er veldig fornøyd med vår, den har også slangen inni veggen, kjempesnedig å bare dra ut når den skal brukes. Hide-a-hose, tror jeg den heter.

Anonymous poster hash: b6f4f...8ae

Skrevet

Er veldig fornøyd med vår, den har også slangen inni veggen, kjempesnedig å bare dra ut når den skal brukes. Hide-a-hose, tror jeg den heter.Anonymous poster hash: b6f4f...8ae

Ja, det har vi vurdert pluss sånn smulelist. Men det blir jo da over 20.000 for en støvsuger. Er det virkelig verdt det?

Skrevet

Ja, det mener jeg. Du har den lenge. Vi har en på hytta og vi.

Anonymous poster hash: b6f4f...8ae

Skrevet

Dere bør da installere selve rørene i huset.

Det er et pluss ved et evt salg

Motoren og slangene kan dere kjøpe ved en senere anledning

Vi er kjempe fornøyd med vår forresten

Anonymous poster hash: 86d78...046

Skrevet

Liker best sentralstøvsuger. Særlig trapper er mye lettere å støvsuge. Greit å slippe at støvet kommer ut igjen, også.

Anonymous poster hash: 14832...89a

Skrevet

Når du har 4 barn hvorav to aktive tenårimgsgutter og et matbudsjett på minst 12.000 i måneden er 10% ganske mye.

At noen fører statistikk over matvanene mine blåser jeg leng mars i 😉

Anonymous poster hash: cbf06...7ea

Mye renere inneklima! Da alt går direkte ut. med vanlig støvsuger får du småstøvet tilbake. Ikke bra for noens lunger.

Det som er så fint nå, er at du får sentralstøvsuger som du trekker ut fra veggen. Slipper å oppbevare den lange slangen.

Jeg synes ikke det er noe stress å støvsuge med den. ikke noe forskjell fra å dra rundt på en stor dings med hjul ;-)

Anonymous poster hash: e582a...697

Skrevet

Ja, det har vi vurdert pluss sånn smulelist. Men det blir jo da over 20.000 for en støvsuger. Er det virkelig verdt det?

Men i forbindelse med husbygging, er kr 20.000,- mer i lån virkelig så mye, blir jo ikke mange kronene ekstra i måneden å betale

Skrevet

Sentralstøvsugeren er gull verdt! Vi har også smuleluke på kjøkkenet og har en lang feiekost stående gjemt der, så det er bare å koste over gulvet og inn i luka etter hvert måltid.

Men det beste med sentralstøvsugeren synes jeg er at man slipper den tunge, ekle støvsugerlukta som blir når man støvsuger med en vanlig en. Spesielt hvis man har hund/katt så blir det en ufyselig lukt av støvsugeren etter hvert selv om man skifter pose/filter.

Anonymous poster hash: 22927...ab1
Skrevet

Men i forbindelse med husbygging, er kr 20.000,- mer i lån virkelig så mye, blir jo ikke mange kronene ekstra i måneden å betale

Jo, for det blir veldig mange slike "småutgifter" som baller seg på når man bygger, og plutselig var huset en halv mill dyrere. Vi har ingen planer om å selge dette huset så jeg vurderer heller utifra hva vi faktisk vil ha enn hva potensielle kjøpere kanskje vil synes er en bonus. Man kan også få vanlige støvsugere med HEPA-filter som ikke kaster ut igjen støvet (slik som på de gamle billige) og som er anbefalt av astma- og allergiforbundet. Vi har ingen hund eller katt og ingen planer om det heller da vi er allergisk. Mannen er vokst opp med sentral og hater det så valget står på meg, men jeg klarer ikke å bli helt overbevist.

Hi

Skrevet

I tillegg til de andre tingene som er nevnt slipper man bråket fra motoren mens man støvsuger. Vår sentralstøvsuger var ødelagt en  stund, og jeg måtte bruke en vanlig type. Det største problemet var at ledningen måtte flyttes hele tiden, mens sentralstøvsugeren er lang nok til å rekke i hele etasjen. Det andre var å dra med seg motoren overalt, rundt hjørner,over dørstokker osv. og den satt seg ofte fast rundt hjørner og møbler slik at jeg nappet litt ekstra for å dra den løs, og det sliter en del på inventaret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...