Gå til innhold

Hva gjør dere med barn etter arbeidstid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bruker dere tiden på etter arbeidstid? Gjør dere aktiviteter med barna frem til de legger seg?

Jeg føler at husarbeid og middagslaging tar så mye tid. Ungene har det fint, slapper av og holder på med sitt for seg selv.

Ligger ofte i sofaen med de og ser barne tv. Leser bok på senga for de. Men nå på vinteren føler jeg at jeg vier så lite tid til de. På sommeren er vi jo ute i hagen, sykler osv etter barnehage/arbeidstid.

Anonymous poster hash: 82f44...4d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vier all min tid til barna. Ser de noen få timer på ettermiddagen, så å prioritere husarbeid er bare råttent gjort mot de.

Vi spiser middag, lager den ofte klar kvelden i forveien slik at den er ferdig på få minutter dagen etter. Så går vi tur, aker, går på skøyter/ski, tegner, maler eller hva som helst.

Når det er tid for barnetv og kveldsmat sitter vi sammen. Hvis mannen legger barna rydder jeg og setter på en klesvaks. Legger jeg barna gjør han husarbeid.

Anonymous poster hash: 8f62b...e4d

Skrevet

Jeg lager middag når vi kommer hjem, mens barna stort sett leker for seg selv (hender de blir med på middagslagingen, men de har oftest mer lyst til å leke). Etter middag ser vi barne-TV sammen (hender jeg tar en litt ufrivillig powernap på sofaen under barne-TV🙈). Også leser vi bok på senga før leggetid.

Anonymous poster hash: 32182...dc5

Skrevet

Lager og spiser middag, hjelper med lekser, spiler spill, leser litt, følger til aktiviteter. Deltar kanskje litt i leken, men de to eldste leker vanligvis fint sammen. Hjelper med dusjing, synger på sengekanten, koser og klemmer en del. Og ammmer, mater babyen, skifter bleier, koser, leker på gulvet, tørker opp gulp 😃 Mine er 6, 4 og 8 mnd.

Nå er jeg i permisjon da, så alt av husarbeid, trening og andre ærender prøver jeg å få gjort på formiddagen.

Skrevet

Vi har to timer etter barnehage før han legger seg. Og da er han som regel sliten og vil se barne-tv, eller vi leser bok. 

Anonymous poster hash: af2a2...2bb
Skrevet

Mine er skolebarn. Det går med mye tid til lekser, kjøring og oppfølging av fritidsaktiviteter, men de er jo også sammen med venner eller bare med hverandre. De har ikke behov for oss hele tiden.

Anonymous poster hash: 7e640...387

Skrevet

Nå har alle mine barn begynt på skolen og de klarer seg stort sett selv, vi gjør ikke ting sammen hele tiden altså.

Jeg er her, jeg er tilstede i huset. De kan spørre meg om ting, få hjelp til lekser eller hva det måtte være..

I dag har 7-åringen hatt med to venninner hjem fra skolen, de har lekt litt ute og litt inne. Ene venninnen dro hjem halv fem, andre ble her til middag og dro hjem halv åtte.

9-åringen hadde med en venninne hjem fra skolen, de har ledd og hatt det fantastisk gøy med et par brettspill vi fikk til jul. Venninnen ble hentet klokken fem. Vi spiste middag og hun gjorde lekser etterpå. Så lekte hun med lillesøster og hennes venninne. Når den venninnen gikk spiste de litt frukt før de la seg.

12-åringen var med en venn hjem fra skolen, kom hjem til middag klokken fem, gjorde lekser og dro på fotballtrening klokken halv syv. Hjem kl åtte, dusje og nå ligger han på sofaen ved siden av meg her og ser på ipad'en sin.

15-åringen kom rett hjem fra skolen og gjorde lekser, nå har han vennegjengen på besøk i kjellerstuen. Hører bassen fra musikken, de er 8 stykker der nede.

Anonymous poster hash: 4bf96...20a
Skrevet

Vier all min tid til barna. Ser de noen få timer på ettermiddagen, så å prioritere husarbeid er bare råttent gjort mot de.

Vi spiser middag, lager den ofte klar kvelden i forveien slik at den er ferdig på få minutter dagen etter. Så går vi tur, aker, går på skøyter/ski, tegner, maler eller hva som helst.

Når det er tid for barnetv og kveldsmat sitter vi sammen. Hvis mannen legger barna rydder jeg og setter på en klesvaks. Legger jeg barna gjør han husarbeid.

Oi, det var jo ikke martyrmamma i det hele tatt 😂

Vi gjør husarbeid sammen, vi! Barna dekker bordet, rasper gulrøtter, skjærer salat, tømmer oppvaskmaskinen, mens jeg setter brøddeig, steker kjøtt eller gjør noe annet som er litt for komplisert for dem.

Å tømme et hjem for oppgaver og å late som om de voksnes liv består av det samme som barnas er MYE råtnere. Det forbereder dem dårlig på det livet de en vakker dag må takle.

Anonymous poster hash: e7184...5de

Skrevet

Vi gjør husarbeid sammen, vi! Barna dekker bordet, rasper gulrøtter, skjærer salat, tømmer oppvaskmaskinen, mens jeg setter brøddeig, steker kjøtt eller gjør noe annet som er litt for komplisert for dem.

Å tømme et hjem for oppgaver og å late som om de voksnes liv består av det samme som barnas er MYE råtnere. Det forbereder dem dårlig på det livet de en vakker dag må takle.

Unnskyld, men hva mener du med "martyrmamma"?

Anonymous poster hash: ba871...863

Skrevet

Hjemme ca 16.15, begynner på middag mens jeg hører mellomste i lesing. Når han er ferdig sjonglerer jeg å hjelpe eldste med matte (jeg suger) mens jeg rydder kjøkken og passer på maten og passer på minstemann som gjerne er litt sulten og grinete. Spiser stort sett klokka 17 eller 17.30 (kommer an på om vi skal spise med eller uten far i huset, han er hjemme 17.30). Når middagen er spist så sender jeg de to eldste for å skifte til trening (3 ganger i uka), de trener fra 18 til 20 og skal kjøres og hentes. De dagene de ikke trener så er de enten med venner og må hentes der, eller har med venner hjem. Evt bursdager, foreldremøter, foredresamtlaer, etc etc etc.

Innen 21.30 er alle ungene i seng og jeg kapitulerer på sofaen...

Men ja, det var nok en tid jeg tenkte matlaging og husarbeid var altoppslukende og ;-) Nyt det mens du kan!

Anonymous poster hash: 9e718...d7b

Skrevet

Leker, prater, snakker, leser bok, går ut, går tur med hunden, drar på besøk, lager middag, ser tv, bader og rydder.

Anonymous poster hash: 5cd7b...98c

Skrevet

Barna har virkelig ikke vondt av å se mamma støvsuge eller rydde kjøkkenet. Når absolutt all tid vies til barna...skal de aldri kunne sysselsette seg selv feks bygge lego på stuegulvet mens du gjør noe annet en liten stund??

Anonymous poster hash: 61e24...6f7

Skrevet

I ukedagene leker de stort sett sammen inne eller er ute i gata (5 og 8 år), sjelden de maser på oss. Vi spiser middag sammen,gjør lekser,går tur med hunden. Så er det kvelds og leggetid,vi leser litt på sengekanten. I helgene er vi mye ute, ski,aking,bowling,kino osv.

Anonymous poster hash: b7186...d11

Skrevet

Unnskyld, men hva mener du med "martyrmamma"?

Anonymous poster hash: ba871...863

En som ofrer seg.

Skrevet

Barna bør lære seg å hjelpe til.

De kan dekke på bordet. Hjelpe med klesvask osv.

Mine er 4 og 11 og vi koser oss med husarbeid og lek og alt mulig.

Anonymous poster hash: 52254...8e0

Skrevet

Datter 12 år.

Lekser med det samme når hun kommer hjem. Deretter leker hun selv frem til middag.

Er det med venner hjem etter skolen gjør alle lekser hos oss før middag. Jeg assisterer med lekser til og fra mens jeg lager middag.

Deretter leker de sammen resten av kvelden, de lager show som vi er publikum til, jeg ser tv, gjør husarbeid osv.

Er datteren alene blir ret mer at vi ser film sammen, så leker hun øitt, så går vi en tur, eller hun ordner håret mitt. Eller brettspill. Men hun leker mye alene også.

Anonymous poster hash: 03dec...ef7

Skrevet

Veldig enig, særlig i det du sier i det siste avsnittet.

Skrevet

Oi, det var jo ikke martyrmamma i det hele tatt

DET var mammaen sin, det! 

Mener jeg leste noe forskning her om dagen som viste at unger som blir inkludert i oppgaver i hjemmet gjør det bedre på flere måter når de blir voksne (suksessrike personer deltar hjemme i oppveksten eller noe lignende)

Anonymous poster hash: 95d70...d1c

Skrevet

DET var mammaen sin, det!  Mener jeg leste noe forskning her om dagen som viste at unger som blir inkludert i oppgaver i hjemmet gjør det bedre på flere måter når de blir voksne (suksessrike personer deltar hjemme i oppveksten eller noe lignende)   Anonymous poster hash: 95d70...d1c

Bare så synd at jeg er en elendig husmor. Så de lærer kun å støvsuge ca en gang i måneden ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...