Gå til innhold

Betydning av karakterer på master.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg tar master ved siden av 100% jobb.

På bachelorgraden hadde jeg greie karakterer, gjennomsnitt på B.

 

Men merker at master er MYE tøffere, og tiden strekker ikke like godt til.

Har fullført nå 45 av 120 stp, og har et gjennomsnitt på D.

Håper jo at de neste dagene vil gi bedre uttelling slik at snittet går opp, men jeg syns dette er mye vanskeligere.

 

Vil denne karakterene på master bety svært mye?

Jeg bor ikke i noen storby, så det er ikke flust av jobber men heller ikke så mange med master i søkerbunkene.

Dette er master i økonomi om det har noen betydning.

 

Anonymous poster hash: 3e0cd...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil tro D er noe lavt ja, men det kommer nok an på hvor mange søkere det er.

 

Anonymous poster hash: a3d00...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar master ved siden av 100% jobb.

På bachelorgraden hadde jeg greie karakterer, gjennomsnitt på B.

 

Men merker at master er MYE tøffere, og tiden strekker ikke like godt til.

Har fullført nå 45 av 120 stp, og har et gjennomsnitt på D.

Håper jo at de neste dagene vil gi bedre uttelling slik at snittet går opp, men jeg syns dette er mye vanskeligere.

 

Vil denne karakterene på master bety svært mye?

Jeg bor ikke i noen storby, så det er ikke flust av jobber men heller ikke så mange med master i søkerbunkene.

Dette er master i økonomi om det har noen betydning.

 

Anonymous poster hash: 3e0cd...a7b

Ingen som sjekket karakterene mine da jeg fikk jobb.

 

Anonymous poster hash: 2c6cb...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg heller ville ansatt en med A på bachelor enn en med D på master.

 

Anonymous poster hash: eaee5...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karakteren betyr ikke alt. HVis du har gjort andre interessante ting i tillegg og har en bra personlighet (forutsetter at du kommer til intervju), kan det veie tyngre.



Anonymous poster hash: 99572...8e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En D er ikke noe særlig å søke jobb med om det er konkurranse. Selv med få søkere ville jeg nølt med å ansette en D-kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På min arbeidsplass veier karakterene tungt. Noen ganger for tungt synes jeg, slik at man ikke er flink nok til å vurdere den personlige egnetheten for stillingen. Vi ansetter flest med master eller høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så burde jeg vurdere å slutte og da heller ha en bra bachelor istedet for en dårlig master?

 

Anonymous poster hash: 3e0cd...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomgående D betyr som regel at du enten ofte har vært litt dårlig forberedt eller at du ikke helt forstår det du har tatt eksamener i. Og ingen av delene er så positivt.

 

Men karakteren på selve oppgaven teller mest, så forsøk å legge inn en skikkelig innsats der! Og når du er på intervju, så fortell at du har familie og også har jobbet 100% ved siden av studiene, det har naturligvis mye å si for at karaktersnittet ditt nok er lavere enn det hadde vært dersom du var fulltidsstudent.

 

Og husk at selv om mange arbeidsgivere vektlegger karakterer, så er det også mange som ikke sjekker og vektlegger det særlig, så fortsett på masteren. Du stiller uansett sterkere med denne enn du gjør med kun bachelorgrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bare A og B på bachelor og har nå fullført halve masterprogrammet ved siden av full jobb. Merker også at det er vanskeligere, men jeg har fått en C og resten A og B. Jeg tenker at C er det dårligste jeg kan ha skal jeg være attraktiv på arbeidsmarkedet. 



Anonymous poster hash: 9bbb5...776
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg :) Å oppnå en C på master kan sammenlignes med å oppnå en B på bachelor. Mitt snitt har jevnt over gått ned en karakter på master. Fortsett om du har motivasjonen og ønsker det. Klem

 

Anonymous poster hash: aef33...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig fått sensur på masteren min, og det ble en C. Det er en riktig god karakter når man tar masterstudier ved siden av jobb, familie, hjem og andre forpliktelser. Jeg har fått masse skryt av ledelsen på min arbeidsplass.

 

D er kanskje litt lavt, men sats på C på oppgaven, det er den som teller.

 

Anonymous poster hash: 689aa...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk C på min master, fikk jobb før karakteren kom så vet ikke om det ville hatt noe å si. Må innrømme at jeg ikke syns det var godt nok. En jeg studerte med fikk E på sin oppgave, han gikk ikke jobb før seks måneder etter vi leverte inn.

 

Anonymous poster hash: ac328...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så burde jeg vurdere å slutte og da heller ha en bra bachelor istedet for en dårlig master?

 

Anonymous poster hash: 3e0cd...a7b

Nei, du trenger master for mange interessante jobber, du bør kanskje heller tenke over hva du skal ha den til og dersom du trenger den, senk tempoet og gi deg selv tid nok på hver modul til å gjøre det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg :) Å oppnå en C på master kan sammenlignes med å oppnå en B på bachelor. Mitt snitt har jevnt over gått ned en karakter på master. Fortsett om du har motivasjonen og ønsker det. Klem

 

Anonymous poster hash: aef33...b9d

 

 

Det stemmer ikke. Kravene som stilles på master er høyere, men det er jo fordi det forventes at man har tilegnet seg ferdigheter i løpet av en bachelor som kan brukes i en master. Å si at C på master tilsvarer B på bachelor blir som å si at 4 i matematikk i tiende klasse tilsvarer 5 i åttende. Det er jo bare feil. Det er rett og slett ikke slik vurderingene gjøres. 

 

Anonymous poster hash: 51421...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karakter på master har noe å si om du skal gå videre å ta doktorgrad. Det er flere jobber som ikke vurderer karakter vs vurderer karakter.

 

Anonymous poster hash: 16f9a...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk gode karakterer på de ulike emnene jeg tok. Var fornøyd med det. Så skulle jeg skrive oppgave og fikk det fryktelig travelt. I tillegg til oppgaven skjedde det mye ugreit på hjemmefronten. Endte med en D på selve oppgaven, og så mørkt på det. Men! Ingen på intervjuet tok opp oppgaven i det hele tatt. Jeg snakket litt om emnet, men de var mest opptatt av egnethet og at jeg i det hele tatt hadde master. Dette gjelder lærer på VGS. Nå er jeg fast ansatt og har glemt hele oppgaven. Syns forøvrig det var mest læring å hente fra emnene, for det å skrive masteroppgave er å vise akademisk håndverk og forsker-skills. Jeg er rett og slett ingen forsker, så det er liksom greit. Ikke gi deg, stå på!

 

Anonymous poster hash: da2c0...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. jeg er alenemor og jobber som lærer samtidig som jeg studerer. Jeg bestemte meg før jeg begynte at jeg ikke kunne ha ambisjoner om å få A og B i alle fag, så jeg bestemte meg for å ikke forvente mer enn C i gjennomsnitt og det har jeg også klart. Ligger på C i gjennomsnitt fram til bachelor. Syns det er bra gjort med tanke på at jeg ikke har hatt mulighet til å lese like mye og ikke gå på alle forelesningene. Jeg har forresten også begynt på master nå og bare fått B til nå så det hun over sier at master er et nivå høyere og dermed en karakter lavere er bare tull.

Det jeg vet helt sikkert er at det ikke er vanlig å sjekke karakterer ved ansettelser her jeg bor i hvert fall. I så fall må det være om det eventuelt står mellom to kandidater. Da vil det også se bedre ut å ha B, C og D enne bare A.. men det vil ikke være en fordel å ha bare D og E heller.. jeg har aldri strøket på en eneste eksamen men fått varierte karakterer.

 

Om du får mange dårlige karakterer går det an å nevne det i et eventuelt intervju. For eksempel si at du valgte å studere selv om du visste du ikke hadde mulighet til å prioritere skolen 100% men det valget måtte du bare ta om du skulle få deg den utdannelsen du ønsket. Karakterene speiler ikke nødvendigvis dine faglige kunnskaper men muligheten din for å sette deg inn i pensum og lese forskjellig litteratur og sette deg skikkelig inn i det for å skrive en skikkelig bra oppgave. I stedet har du bare fått skrevet en som er "god nok" men det betyr ikke at du ikke har forstått innholdet

 

Anonymous poster hash: 27292...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok master fikk jeg to B (15 studiepoeng) og resten C. Jobbet ikke men hadde to små barn. Har aldri slitt med å få jobb. Bare gjør ditt beste, HI. Ingen kan forvente mer enn det. Ikke vær for hard mot deg selv. Jeg tror relevant arbeidserfaring og personlighet er viktigere enn karakterer.

 

 

Anonymous poster hash: 53840...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok master fikk jeg to B (15 studiepoeng) og resten C. Jobbet ikke men hadde to små barn. Har aldri slitt med å få jobb. Bare gjør ditt beste, HI. Ingen kan forvente mer enn det. Ikke vær for hard mot deg selv. Jeg tror relevant arbeidserfaring og personlighet er viktigere enn karakterer.

 

 

Anonymous poster hash: 53840...552

Det kommer an på arbeidsgiver. Men jeg regner med HI har en formening om jobbambisjoner selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I revsjonsbransjen er kravet C, så det ville jeg ha vært fornøyd med. C betyr bra.



Anonymous poster hash: 9bbb5...776
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...