Anonym bruker Skrevet 4. januar 2017 #1 Skrevet 4. januar 2017 Har ei jente på 6,5 år som spiser SÅ lite. Hadde det vert opp til henne hadde hun ikke spist noen ting. Og hun er forferdelig kresen. I går: ville ikke spise frokost. Hun har lite matlyst, men har matpause kl 10.45, så tar ikke den kampen. Nekta å spise middag, "var ikke så lenge siden hun hadde spist niste", sa hun. Satt bare å pirka i maten, fikk nok ikke i henne mer enn en gaffel med ris. Til kvelds: 1 kiwi. Og mer ville hun ikke ha. Når hun har lagt seg ser jeg i nisteboksen at hun har spist 1 halvt eple. Skivene ikke rørt. 1 halvt eple og 1 kiwi... off. Sånn har det pågått en stund. Julafta f.eks spiste hun en liten skål med riskrem, ville verken ha frokost eller middag 😭 Kan jeg kontakte helsesøster? Kan vi få satt opp en time så hun kan snakke med jentungen (og meg) om dette? Gjør de sånt? Hun er ellers frisk som en fisk. Aktiv jente. Skjelden sjuk. Normal tynn kroppsbygning. Anonymous poster hash: ff40a...af4
Snøfnugget Skrevet 4. januar 2017 #2 Skrevet 4. januar 2017 Alltid vært småspist eller noe som har begynt plutselig?
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2017 #3 Skrevet 4. januar 2017 Alltid vært småspist egentlig. Men har stort sett fått i henne alle måltider... det får jeg ikke lenger 😟 Anonymous poster hash: ff40a...af4
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2017 #4 Skrevet 4. januar 2017 Lege!!! Når min jente sluttet å spise, viste det seg at hun hadde cøliaki. Har hørt om flere (barn) som har fått cøliakidiagnose etter å ha spist lite (eller nesten ingenting) over kortere eller lengre perioder. Anonymous poster hash: 9a68b...c04
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2017 #5 Skrevet 4. januar 2017 Du kan be om å få en time for samtale mellom kun foreldre og helsesøster (man kan snakke friere uten barna til stede). Det gjorde vi, og har fått god oppfølging hvor helsesøster tok kontakt med nødvendige instanser. Vår datter skal på spisegruppe på sykehuset med samarbeid mellom ernæringsfysiolog, lege, psykolog og sånt. Vår datter har spist bortimot ingenting hele livet (hun er 5 år). Hun har også fått påvist cøliaki det siste året, som kan være en del av årsaken. Hun har alltid slitt med vondt i magen. Anonymous poster hash: b1ab4...0e9
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2017 #6 Skrevet 4. januar 2017 Du kan be om å få en time for samtale mellom kun foreldre og helsesøster (man kan snakke friere uten barna til stede). Det gjorde vi, og har fått god oppfølging hvor helsesøster tok kontakt med nødvendige instanser. Vår datter skal på spisegruppe på sykehuset med samarbeid mellom ernæringsfysiolog, lege, psykolog og sånt. Vår datter har spist bortimot ingenting hele livet (hun er 5 år). Hun har også fått påvist cøliaki det siste året, som kan være en del av årsaken. Hun har alltid slitt med vondt i magen. Anonymous poster hash: b1ab4...0e9 Hvis hun har spist nesten ingenting hele livet, har det da blitt vurdert om det skal opereres inn knapp på magen? Anonymous poster hash: 4ad58...dc7
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2017 #7 Skrevet 4. januar 2017 Hvis hun har spist nesten ingenting hele livet, har det da blitt vurdert om det skal opereres inn knapp på magen? Anonymous poster hash: 4ad58...dc7 Nei, det har vi ikke hørt noe om. Nå får hun næringsdrikker fra apoteket. Vi har vel egentlig ikke blitt tatt på alvor før jeg tok kontakt med helsesøster i fjor, siden hun alltid har vært aktiv og full av energi. Anonymous poster hash: b1ab4...0e9
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2017 #8 Skrevet 4. januar 2017 Min er også slik.... Nå kjøper vi kalori-drikker som han får ved siden av det lille han spiser for å få han litt opp i vekt. Har funnet 2 smaker som funker for han. Ellers er det å motivere, motivere, motivere.... og være kreativ. Og bruke et snev av tvang. Anonymous poster hash: a51a5...5cd
HvittHus Skrevet 4. januar 2017 #9 Skrevet 4. januar 2017 Dette bør du ta opp med lege temmelig fort. Et så begrenset kaloriinntak for et lite barn er ikke bra og bør utredes så fort som mulig.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2017 #10 Skrevet 4. januar 2017 Hadde spiseforstyrrelse i flere år, og sultfølelsen forsvinner slik at en ikke orker mat, selv om kroppen trenger det. En må trene opp litt etter litt, sett et krav at hun må smake litt hvert måltid. Gjerne del opp maten Anonymous poster hash: 5bede...36d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå