Anonym bruker Skrevet 3. januar 2017 #1 Skrevet 3. januar 2017 Jeg er så fortvilt og stresset over situasjonen jeg har kommet i😔 Jeg har i april vært sykmeldt i et år og mister da retten til sykepenger. Jeg har nå greid å komme meg tilbake i 50% jobb, men vet ikke om jeg har helse til 100% jobb allerede i april. - OG DET GJØR MEG SÅ INNMARI STRESSA!! Jeg er over 40 år, jobber fullt til vanlig og er alene med tre barn. Jeg er såååå bekymret for det som er foran meg.... Jeg vet jo at det ikke er total økonomisk ruin, men det FØLES sånn allikevel.. Det er så skummelt og jeg føler meg så "liten" og fortapt... Legen og NAV sier at det er da absolutt ikke verdens undergang om jeg ikke er 100% frisk i mars (fordi det finnes ordninger som sikrer en viss inntekt og da har man mer tid til å bli frisk), men det FØLES nesten sånn allikevel... Dette er ukjent og skummelt. Har du noen trøstende ord til meg? Noen med erfaring i forhold til sykepenger og aap - er det en gedigen forskjell i nettoinntekten? Eller gjør mindre skatt at det ikke utgjør en kjempeforskjell? - Og: Har noen av dere kommet seg tilbake i jobb etter en periode på aap? Trenger litt støtte og oppmuntring jeg😔 Anonymous poster hash: d5f25...f0f Anonymous poster hash: 9da1b...5ea
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2017 #2 Skrevet 3. januar 2017 Jeg er så fortvilt og stresset over situasjonen jeg har kommet i😔 Jeg har i april vært sykmeldt i et år og mister da retten til sykepenger. Jeg har nå greid å komme meg tilbake i 50% jobb, men vet ikke om jeg har helse til 100% jobb allerede i april. - OG DET GJØR MEG SÅ INNMARI STRESSA!! Jeg er over 40 år, jobber fullt til vanlig og er alene med tre barn. Jeg er såååå bekymret for det som er foran meg.... Jeg vet jo at det ikke er total økonomisk ruin, men det FØLES sånn allikevel.. Det er så skummelt og jeg føler meg så "liten" og fortapt... Legen og NAV sier at det er da absolutt ikke verdens undergang om jeg ikke er 100% frisk i mars (fordi det finnes ordninger som sikrer en viss inntekt og da har man mer tid til å bli frisk), men det FØLES nesten sånn allikevel... Dette er ukjent og skummelt. Har du noen trøstende ord til meg? Noen med erfaring i forhold til sykepenger og aap - er det en gedigen forskjell i nettoinntekten? Eller gjør mindre skatt at det ikke utgjør en kjempeforskjell? - Og: Har noen av dere kommet seg tilbake i jobb etter en periode på aap? Trenger litt støtte og oppmuntring jeg😔 Anonymous poster hash: d5f25...f0f Anonymous poster hash: 9da1b...5ea Jeg er i samme situasjon som deg bare at jeg nå klarer å jobbe 20% og mine sykepengerettigheter går ut i februar. Frem til nå har jeg ikke hatt noen økonomiske bekymringer da min arbeidsplass betaler sykepenger (jeg har en årslønn på 1,1 million), men i februar blir det drastisk forskjellig da maks aap er 66 % av 6g. Det betyr at jeg med 20 % jobb får en lønn på ca 500.000 i året og får da min inntekt halvert og vel så det. Det blir knalltøft da jeg er alenemor og har mine faste utgifter, men jeg kuttet alle unødvendige utgifter når jeg ble syk da prognosen om å bli frisk i løpet av et år var dårlig, og har derfor spart en del dette året i tillegg til bufferkontoen min slik at jeg har litt å spe på med hvis det blir for knapt med penger en måned. I tillegg har jeg avtalt med banken om avdragsfrihet i ett år i første omgang. Anonymous poster hash: 2f14b...786
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2017 #3 Skrevet 3. januar 2017 Den delen du ikke jobber vil du få aap-penger for. Det utgjør ca. 60 % av gjennomsnitlig inntekt av de tre beste av de fem siste årene (var det i hvert fall hos meg). Det du imidlertid bør være veldig obs på er at når du jobber over en viss prosent (tror det var 60 % eller mer, sjekk det) så får du ikke aap hvis det ikke er spesifisert i saken din at du kan jobbe deg opp enda mer. Var i hvert fall slike regler tidligere, har ikke hørt at det har endret seg. Dvs. at det kan være lurt å holde deg på 50 % jobb inntil du med stor sikkerhet vet at du kan takle 80-100 % jobb. Du kan søke bostøtte også om du kvalifiserer til det. Ellers tenker jeg at du har kommet langt som har kommet deg til 50 % og at det fremdeles går fremover med deg Jeg har gått 100 % på aap i tre år nå og aner ikke når jeg ev. kan begynne å jobbe igjen. Det er trist. Mitt beste råd er egentlig å sjekke ut så mye som du kan så fort som mulig. Eksakte beløp får du trolig ikke uansett før søknaden din om aap er innvilget. Men sjekk ut ca. hvordan du vil komme ut økonomisk, og sjekk hvilke andre stønader du ev. vil ha rett på. Pass på å søke aap to måneder før sykepengene går ut, for det kan fort være åtte ukers behandlingstid. Sjekk også frister for søknad om ev. bostøtte fra kommunen. Jo mer du vet, jo mindre usikkerhet vil du føle. Det blir gjerne noen frustrasjoner likevel, men det er alltid enklere å vite hva man har å forholde seg til enn å leve i usikkerhet. Anonymous poster hash: e8b64...e14
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2017 #4 Skrevet 3. januar 2017 Du får 66 % av inntekten din. Du får og noe forsikringspenger hver måned gjennom jobben din, men det er ikke sikkert at det er så mye. Jeg har gått ned fra ca 23000 utbetalt til ca 16000 utbetalt, ikke så mye å rope hurra for. Men samtidig så er man heldig som får penger når man blir langvarig syk. Anonymous poster hash: 3b90d...827
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå