Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sier ikke at det er en god idé.. 🤔

Jeg vil gjerne ha deres synspunkt.

Jeg er veldig glad i å bake/lage mat. Det er mine barn også.

Er det en bitteliten mulighet til å lage en oppskriftsbok til barn? Som kan selges.

Jeg har ikke relevant utdanning. Kun amatørnivå med gode tilbakemeldinger fra andre.

Nå som internett er her så er det jo fort gjort å google seg frem til oppskrifter.

Anonymous poster hash: acf4c...7f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du lage en bok bør det helst være med egne oppskrifter. Hvis ikke må du trolig ha tillatelse av de som har lagt ut oppskriftene opprinnelig. Forskjell på å legge ut noe på nett og det å begynne å tjene penger på andres oppskrifter.

Men det er jo bare å lage et forslag og så sende det inn til et forlag.

Det er en prosesss, og det tar tid før en bok ev. blir utgitt.

Anonymous poster hash: 0089e...bc2
Skrevet

Skal du lage en bok bør det helst være med egne oppskrifter. Hvis ikke må du trolig ha tillatelse av de som har lagt ut oppskriftene opprinnelig. Forskjell på å legge ut noe på nett og det å begynne å tjene penger på andres oppskrifter.

Men det er jo bare å lage et forslag og så sende det inn til et forlag.

Det er en prosesss, og det tar tid før en bok ev. blir utgitt.

Anonymous poster hash: 0089e...bc2

Selvfølgelig skal det være mine oppskrifter 👍

Skrevet

Absolutt mulig! Men som personen over skriver; bruk egne oppskrifter. Og allier deg med en god matfotograf.

Anonymous poster hash: ef181...46a

Skrevet

Det er jo laget ganske mange kokebøker til barn, så du må nok ha noe mer enn bare oppskrifter. De må være gode, ikke noen du har googlet deg fram til, og så må du antageligvis ha en eller annen form for tema / ide som gjør at folk (og ikke minst forlaget) faller for akkurat din bok. For som du selv er inne på, google er en god venn for mange. Jeg har hylla full av kokebøker, men bruker dem sjeldnere og sjeldnere, det er altfor lett å bruke noen få tastetrykk i stede for.

Men har du lyst, så prøv! Ingenting blir til uten å prøve!

Skrevet

Jeg kunne tenkt meg oppskrifter som er enkle og som barn liker. Min er veldig kresen.

Anonymous poster hash: 1fdcf...497

Skrevet

Jeg kunne tenkt meg oppskrifter som er enkle og som barn liker. Min er veldig kresen.

Anonymous poster hash: 1fdcf...497

"Barn" liker jo forskjellige ting... Så ingen kan vite om nettopp DITT barn finner noe hun/han liker.

HI, hva med en "alene hjemme"-kokebok? Ting ungene kan lage uten voksenhjelp?

Anonymous poster hash: deff6...aa8

Skrevet

"Barn" liker jo forskjellige ting... Så ingen kan vite om nettopp DITT barn finner noe hun/han liker.

Det var et smart tips 🙄 vil gjerne ha flere 👏

Skrevet

Vi har vel minst 20 kokebøker for barn allerede... Ingen blir brukt selv om 6 åringen elsker å lage mat fordi de et håpløse alle sammen. Rettene er for vanskelige eller for kjedelige og forklaringene dårlige. Gode retter og forklarende bilder, så kanskje, men har ikke sett en eneste med de tingene til nå.

Anonymous poster hash: a7dd7...854

Skrevet

Det hadde jeg kjøpt :)

Anonymous poster hash: bc7db...b3e

Skrevet

Det er tøffe tak i bokbransjen om dagen, de kaster seg ikke over sånt uten å være sikker på at det selger. Et minsteopplag på 3.000 bøker må det være for at det skal lønne seg, helst 5.000. De vil da helst være sikre på å selge ut alle på et år så de slipper å selge lagerbeholdningen på salg neste år.

Som sagt her allerede finnes det mange på markedet allerede, mange av dem flere år gamle så de er trykket opp i billigopplag (billigere papir og innbinding). Du må da konkurrere med disse for din bok vil måtte koste en del mer. Førsteopplaget av en bok er dyrere å produsere enn senere opptrykk pga utgifter til korrektur, bilder, redigering osv osv.

Det er alltid et marked for kokebøker, særlig til jul, for det er en flott julegave. Men akkurat nå som bransjen sliter såpass som den gjør må du komme med noe som skiller seg ut, noe som virkelig fenger kunden og kan selge i bøttevis.

Hilsen bokhandleren.

Anonymous poster hash: 9c0c1...70b
Skrevet

Men akkurat nå som bransjen sliter såpass som den gjør må du komme med noe som skiller seg ut, noe som virkelig fenger kunden og kan selge i bøttevis.

Hilsen bokhandleren.

Anonymous poster hash: 9c0c1...70b

Har du tips ? 🙈

Skrevet

Jeg sier ikke at det er en god idé.. 🤔

Jeg vil gjerne ha deres synspunkt.

Jeg er veldig glad i å bake/lage mat. Det er mine barn også.

Er det en bitteliten mulighet til å lage en oppskriftsbok til barn? Som kan selges.

Jeg har ikke relevant utdanning. Kun amatørnivå med gode tilbakemeldinger fra andre.

Nå som internett er her så er det jo fort gjort å google seg frem til oppskrifter.

Det er foreslått en hjemme alene kokebok litt lengre opp her. Kan det da inneholde komfyr/stekeovn/micro?

Hi

Skrevet

Jeg tror du burde vurdere å begynne med en blogg. Om der kommer ut en kokebok fra et helt ukjent navn, så blir den fort forbigått til fordel for Internett og kokebøker fra kjente navn.

Skrevet

Det beste for deg er nok å begynne med en blogg for å skape deg et navn. Å lage en kokebok ut av det blå, uten erfaring og med så lite kreativitet du utviser her (spørre om tips og fremgangsmåte på forum...) er nok et dødfødt prosjekt. Finn heller ut av hva som er din stil, dine ideer, hva publikum liker og ikke liker gjennom en blogg før du starter med et bokprosjekt.

Anonymous poster hash: c07af...e8f

Skrevet

Jeg synes det er en god idé å begynne med en blogg, hvis du får god respons er det langt lettere å få napp hos et forlag senere.

Jeg jobber forresten også i en bokhandel og har merket at det er ikke så mye for 9+ Det finnes mange bøker for mindre barn, men ikke for de som er blitt litt større, det blir enten for barnslig eller de er myntet på barn som er "lidenskapelig" opptatt av matlaging (skrevet av Hellstrøm eller tenåringer som har langt over gjennomsnittet talent for matlaging) og dermed litt for avansert for en helt vanlig 12-åring. Det er i hvertfall mitt inntrykk :)

Anonymous poster hash: 13f24...229

Skrevet

Jeg synes det er en god idé å begynne med en blogg, hvis du får god respons er det langt lettere å få napp hos et forlag senere.

Jeg jobber forresten også i en bokhandel og har merket at det er ikke så mye for 9+ Det finnes mange bøker for mindre barn, men ikke for de som er blitt litt større, det blir enten for barnslig eller de er myntet på barn som er "lidenskapelig" opptatt av matlaging (skrevet av Hellstrøm eller tenåringer som har langt over gjennomsnittet talent for matlaging) og dermed litt for avansert for en helt vanlig 12-åring. Det er i hvertfall mitt inntrykk :)

Kan jeg begynne å lage blogg som 30 åring da? Er det marked for å få følgere?

Skrevet

Kan jeg begynne å lage blogg som 30 åring da? Er det marked for å få følgere?

😇 dytter litt 🙄

Skrevet

Beklager hvis jeg er brutal nå, men...

Det virker ikke som du egentlig har en ide om hva du vil. Du vil lage "en kokebok for barn", men du har ikke en anelse om hvilken aldersgruppe du vil rette deg mot, innholdet i boken eller framgangsmåte. Jeg lurer også på hva du mente da du skrev at det er lett å Google seg fram til oppskrifter. Tenkte du at du skulle Google oppskrifter og samle dem i en bok? Det er ikke lov, for det er noen andre som har opphavsretten til de oppskriftene. Ja, selv om de ligger åpent på nett. Du må altså utvikle oppskriftene selv.

Jeg har allerede en kokebok som heter Mathjelpen for foreldre. Vi fikk den gratis av skolen da barnet vårt begynte i første klasse. Den fungerer også som en kokebok for barna, og har gode oppskrifter på rask og sunn mat som ungene kan lage selv, med enkle fremgangsmåter og fine bilder.

Du må konkurrere med en gratisbok, og beklager, men jeg hadde aldri valgt å kjøpe en kokebok når jeg kan få en gratis, så lenge de dekker omtrent det samme.

I tillegg kommer alt som handler om å få utgitt en bok. Forlagene kommer ikke løpende med tilbud til en helt ukjent person for å få lov å utgi boken deres altså.

Jeg er enig med de som sier at du kan begynne med å lage en blogg. Så kan du se om du får mange følgere, og du kan utvikle dine egne oppskrifter og finne ut hva du vil med dette. Deretter kan du spinne videre på tanken om å få utgitt en bok.

Og du, du må vite selv hva du vil. Hvis jeg hadde en glimrende ide til en kokebok som ville blitt en bestselger, da ville jeg ikke gitt den til deg. Jeg ville ha skrevet boken selv. Å spørre om ideer på et anonymt nettforum understreker bare at du ikke aner hva du driver med.

Skrevet

I dagens digitale verden bruker barna mine matstart.no

Anonymous poster hash: 28186...f00

Skrevet

Det er foreslått en hjemme alene kokebok litt lengre opp her. Kan det da inneholde komfyr/stekeovn/micro?

Hi

Ja!

Legg f eks inn at man setter alarm eller egge-ur på alle oppskrifter som bruker komfyr? Og trinn-for-trinn-beskrivelse som er idiotsikker, typ, "Sett uret på 10 minutter. Sett formen i ovnen. Når uret ringer: slå av ovnen. Finn fram bordskåner og grytekluter. Ta formen forsiktig ut med gryteklutene, og sett på bordskåneren."

Skrevet

Helt enig.

Og de må kunne lære å lage ting de kjenner til fra før. Ikke "rugmelsfoccaccia med kalkunsalat og kapersremulade". Det er sikkert lett og godt og alt det, men det er fremmedgjørende når de ikke har smakt maten eller kjenner betegnelsene. Da frister det dem mer å starte med "ostesmørbrød i vaffeljernet" eller "lette havrekjeks".

Skrevet

Helt enig.

Og de må kunne lære å lage ting de kjenner til fra før. Ikke "rugmelsfoccaccia med kalkunsalat og kapersremulade". Det er sikkert lett og godt og alt det, men det er fremmedgjørende når de ikke har smakt maten eller kjenner betegnelsene. Da frister det dem mer å starte med "ostesmørbrød i vaffeljernet" eller "lette havrekjeks".

Problemet er kanskje at disse bøkene finnes fra før. Jeg gidder ikke å gå på jakt akkurat nå, men vi har i alle fall en fem-seks kokebøker og alle er veldig eller ganske lette og består i allefall av 90% kjente ingredienser, hvor lette havrekjeks står i minst en av dem. Ungene her i huset har brukt dem i flere år når de har hatt ansvar for middagslaging eller når de har hatt lyst til å lage noe. 

Jeg sier ikke at HI ikke skal gå for ideen / drømmen sin, men hun må ha et bedre utgangspunkt enn å stille spørsmål på et forum. Hun må ha en klar ide, sjekke hva som finnes på markedet, se om ideen hennes er noe som finnes, eller om den kan skape et behov / ønske hos kjøperne. En blogg er sikkert en ide, men også her må du jobbe for å få følgere, HI, men å jobbe er ikke farlig. Du må bare vite at det ikke kommer av seg selv, for gledesdreper som jeg er, så finnes det ganske mange matblogger også. 

Fordelen med en blogg er at det koster lite penger, bare godt arbeid.

Skrevet

Beklager hvis jeg er brutal nå, men...

Det virker ikke som du egentlig har en ide om hva du vil. Du vil lage "en kokebok for barn", men du har ikke en anelse om hvilken aldersgruppe du vil rette deg mot, innholdet i boken eller framgangsmåte. Jeg lurer også på hva du mente da du skrev at det er lett å Google seg fram til oppskrifter. Tenkte du at du skulle Google oppskrifter og samle dem i en bok? Det er ikke lov, for det er noen andre som har opphavsretten til de oppskriftene. Ja, selv om de ligger åpent på nett. Du må altså utvikle oppskriftene selv.

Jeg har allerede en kokebok som heter Mathjelpen for foreldre. Vi fikk den gratis av skolen da barnet vårt begynte i første klasse. Den fungerer også som en kokebok for barna, og har gode oppskrifter på rask og sunn mat som ungene kan lage selv, med enkle fremgangsmåter og fine bilder.

Du må konkurrere med en gratisbok, og beklager, men jeg hadde aldri valgt å kjøpe en kokebok når jeg kan få en gratis, så lenge de dekker omtrent det samme.

I tillegg kommer alt som handler om å få utgitt en bok. Forlagene kommer ikke løpende med tilbud til en helt ukjent person for å få lov å utgi boken deres altså.

Jeg er enig med de som sier at du kan begynne med å lage en blogg. Så kan du se om du får mange følgere, og du kan utvikle dine egne oppskrifter og finne ut hva du vil med dette. Deretter kan du spinne videre på tanken om å få utgitt en bok.

Og du, du må vite selv hva du vil. Hvis jeg hadde en glimrende ide til en kokebok som ville blitt en bestselger, da ville jeg ikke gitt den til deg. Jeg ville ha skrevet boken selv. Å spørre om ideer på et anonymt nettforum understreker bare at du ikke aner hva du driver med.

Foreldre og barna kan google seg frem til oppskrifter. Skal ikke stjele fra nett.

Denne ideen kom jeg på sånn plutselig så jeg må nok jobbe hardt for å kanskje ha en liten sjanse til å få en ide til å bli virkelighet. Skjønner at jeg ikke får den ut i butikkene ila 1 år.

Grunnen til at jeg spør her er for å vite hva dere ville kjøpt/ikke kjøpt.

Jeg aner ikke hva som finnes fra før av men det har jeg fått en pekepinn på her.

Jeg har ikke undersøkt, googlet meg frem til informasjon eller hva som skal til for å kunne lage en bok.

Det er mange kloke hoder her og noen har gitt gode tips og andre har fått meg ned på bakkenivå igjen 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...