Gå til innhold

Deling av timer med vikar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er fast ansatt 50% i en kjedebutikk. I mai kom jeg tilbake fra permisjon. De hadde da, naturlig nok, ansatt en vikar for meg. Denne vikaren har fortsatt å jobbe hos siden da, hun har hatt enfast dag i uka, men mest tilkallingshjelp. Hun har ikke fått ny kontrakt etter at jeg kom tilbake.

Nå skal sjefen på ferie og har satt opp denne vikaren på 40,5 timer den uka. Jeg har ikke fått noe ekstra.

jeg spurte pent om hvorfor jeg ikke hadde fått noe siden jeg har sagt klart i fra ved flere anledninger at jeg veldig gjerne jobber mer. Fikk da til svar at vikaren er bedre på å selge enn det jeg er. Og at jeg er bedre til å "fikse ting". Og siden butikken da denne uka var "ferdig fiksa" så trengte sjefen heller en selger enn en "fikser".

Har hun lov til dette?? Noe skurrer....

Anonymous poster hash: 49c8f...37f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva som skurrer da? Kanskje hun rett og slett er en bedre selger enn deg?

Og ja, sjefen kan gjøre det på den måten.

Anonymous poster hash: 8af28...3dd

Skrevet

Så lenge du har dine 50% så kan du ikke si noe på at de har en vikar i større prosent enn deg.

Det er da opp til sjefen om han vill ha sine fast ansatte som ikke har 100% fra før til og fylle opp vaktene eller om han vill bruke en vikar som har vært der i ca 1 år.

Skrevet

Det som skurrer at at dette er min vikar, kontrakten hennes gikk ut i mai.

Skrevet

Det som skurrer at at dette er min vikar, kontrakten hennes gikk ut i mai.

Men hvorfor skurrer det? Du har vel fått din 50 % stilling tilbake, så sjefen kan jo bruke hvem han vil til å ta andre vakter. Men spesielt hyggelig gjort er det ikke, men skjønner jo at han vil ha den beste selgeren på jobb

Anonymous poster hash: 0fa56...4b4

Skrevet

Så du syns ikke det skurrer at ei uten kontrakt får dobbelt så mange timer som de fast ansatte (som har hatt kontrakt siden 2009)?

Har kontaktet hovedtillitsvalgt, så får vente og se hva ho mener om saken :)

Skrevet

Så du syns ikke det skurrer at ei uten kontrakt får dobbelt så mange timer som de fast ansatte (som har hatt kontrakt siden 2009)?

Nei, det skurrer ikke. Du har 50% fast, og du får vakter nok til dette. Sjefen kan benytte hvem han vil som vikar, akkurat så mye han vil. Dessverre for deg er vikaren den flinkeste til denne jobben.

Anonymous poster hash: 8af28...3dd

Skrevet

Det som skurrer er din lave grad av selvinnsikt😉

Anonymous poster hash: d45d6...16b

Skrevet

Hvis du ønsker flere vakter og kanskje større stillingsprosent med tiden ville jeg trådd veldig forsiktig frem. Det er greit å høre med fagforeningen, men ville ikke tatt det videre om du ikke har en sikker sak, noe jeg ikke tror du har. Sjefen kunne jo også ansatt en annen person i 100 % stilling så lenge du beholder din stilling

Anonymous poster hash: a1a5f...79c
Skrevet

Nei, det synes jeg ikke skurrer

Skrevet

Såvidt jeg vet har fast ansatte krav på ekstravakter før ekstrahjelper. Fikk hvertfall beskjed om det der jeg jobbet før (stort firma)

Anonymous poster hash: 14f11...f3b

Skrevet

Såvidt jeg vet har fast ansatte krav på ekstravakter før ekstrahjelper. Fikk hvertfall beskjed om det der jeg jobbet før (stort firma)

Det kommer ann på de interne vedtektene i firmaet.

Er det kommunalt så er det de kommunale vedtektene.

Hi kan ikke kreve ekstravakter så lenge sjefen har gitt grunn for hvorfor de har vikar inne, vikaren er en bedre selger.

Skrevet

Ser forresten ut som det bare var praksisen ved min tidligere arb.plass og ikke noe du har krav på...

Skrevet

Landsoverenskomsten 15.2

I win!

Skrevet

Landsoverenskomsten 15.2

I win!

Som sier hva?

Skrevet

Landsoverenskomsten 15.2

I win!

De er jo begge deltidsansatte. Hi i 50% og den andre i 20%. Den andre er bedre egnet for jobben som skal gjøres den uka. Det er ikke bare ansiennitet som skal ha betydning for hvem som får flest timer.

Anonymous poster hash: 97fc4...142

Skrevet

Men ho har ingen kontrakt som sier at ho har vært fast ansatt det siste halve året.

Skrevet

Men ho har ingen kontrakt som sier at ho har vært fast ansatt det siste halve året.

Mangel på kontrakt tror jeg ikke skal gå ut over henne så lenge det faktisk er realiteten at hun jobber fast deltid.

En annen ting er at du må være sikker på at denne avtalen gjelder.

Skrevet

Tro meg, jeg vet at dette gjelder hos oss. Vi har over 100 butikker bare i Norge, enda flere utenlands. Lover og regler har vi ;)

Problemet er sjefer som ikke kan dem.

Jeg har vært fast ansatt det siste halve året og har fortrinnsrett når det dukker opp ekstra timer.

Det har ikke vikaren da ho ikke har kontrakt.

Dette har jeg sjekket opp med hovedtillitsvalgt.

At dette går ut over vikaren er selvfølgelig synd, men skylda for det får nesten sjefen ta på seg.

Det er heller ingen ansatte i denne bedriften som får kontrakt på mer enn 50% (bortsett fra sjefen som har 100%).

Selvinnsikt? Slapp av du a!

Skrevet

Huff, du høres bitter og sur ut. Skjønner nesten at sjefen foretrekker noen andre.

Anonymous poster hash: a79e3...7ba

Skrevet

Tro meg, jeg vet at dette gjelder hos oss. Vi har over 100 butikker bare i Norge, enda flere utenlands. Lover og regler har vi ;)

Problemet er sjefer som ikke kan dem.

Jeg har vært fast ansatt det siste halve året og har fortrinnsrett når det dukker opp ekstra timer.

Det har ikke vikaren da ho ikke har kontrakt.

Dette har jeg sjekket opp med hovedtillitsvalgt.

At dette går ut over vikaren er selvfølgelig synd, men skylda for det får nesten sjefen ta på seg.

Det er heller ingen ansatte i denne bedriften som får kontrakt på mer enn 50% (bortsett fra sjefen som har 100%).

Selvinnsikt? Slapp av du a!

Du beviste vel akkurat hvor liten selvinnsikt du har. Sjefen din hadde prioritert deg dersom det var til det beste for butikken. Det er butikkens resultater som er hennes jobb å levere, da må man ha de beste selgerne. Om du har fokus på å bli bedre og å ha en god holdning kommer du til å få flere timer. Synd at du krever timene, og istedenfor å gjøre ditt beste for å fortjene dem.

Skrevet

Mangel på kontrakt tror jeg ikke skal gå ut over henne så lenge det faktisk er realiteten at hun jobber fast deltid.

En annen ting er at du må være sikker på at denne avtalen gjelder.

Det stemmer. Dersom hun ikke har kontrakt så betyr det ingenting så framt hun har jobbet jevnt over en lengre periode. Det betyr bare at hun faktisk kan kreve en fast stilling basert på de timene hun har jobbet de siste 6 månedene.

Skrevet

Det stemmer. Dersom hun ikke har kontrakt så betyr det ingenting så framt hun har jobbet jevnt over en lengre periode. Det betyr bare at hun faktisk kan kreve en fast stilling basert på de timene hun har jobbet de siste 6 månedene.

Hun har jobbet 6-7 timer i uka i snitt siden mai. 18 timer en uke, så ingen ting i 2 uker. Så så veldig jevnt har det jo ikke vært.

Det er klart jeg blir litt sur og grinete av dette. Det skal jeg jo ikke nekte på :-p

Skrevet

Alle som jobber skal ha kontrakt.

Anonymous poster hash: 5ff4d...034

Skrevet

HI legg like mye jobb i jobben som selger som du legger i og irriterende deg over dette så skal du se at du får flere timer😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...